تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۳
کد مطلب : ۱۱۳۵۹۰

هزینه تامین آب در کهگیلویه و بویراحمد بالاست/ مشترکان صرفه جویی کنند

۰
کبنا ؛سیدعلی لدنی‌نژاد پیش از ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان آماری از وجود آب‌های شیرین روی زمین که انسان‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند، اظهار کرد: تنها ۲٫۵ درصد از آب‌های روی زمین آب آشامیدنی و قابل شرب هستند.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان در ادامه گفت: این رقم برای نسل بشر که در حال زیاد شدن بوده، بسیار زیاد و نگران‌کننده است.۱۶۱۹۱۷۳

این مسئول افزود: اگر مقدار ۴۰ درصد از آب‌های تجدیدپذیر در هر جامعه و کشوری مصرف شود، در حد نرمال است و اگر این رقم به ۴۰ تا ۶۰ درصد رسید وضعیت بحرانی است، در حالی که در کشور ما این رقم به ۸۰ درصد استفاده از منابع آب تجدید پذیر رسیده بنابراین باید فکری به حال خود کنیم.

لدنی‌نژاد در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات ما این است که در حال حاضر در کل کشور ۹۰ درصد از آب آشامیدنی در بخش کشاورزی و تنها ۱۰ درصد از آن در بخش شرب مورد استفاده قرار می‌گیرد، لذا لازم است تا برای حوزه کشاورزی و جلوگیری از اتلاف منابع آب اقدامی صورت گیرد.

این مسئول افزود: مکانیزه کردن کشاورزی با آبیاری تحت فشار و قطره‌ای تنها راهی است که موجب می‌شود آب آشامیدنی مردم در بخش کشاورزی هدر نرود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان در بخش دیگری از اظهارات خود در جمع نمازگزاران یاسوجی با بیان اینکه در کشور ما در گذشته‌ها روزانه ۵ تا ۷ لیتر آب مصرف می‌شد این رقم را در حال حاضر برای هر نفر در روز ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر ذکر کرد.

لدنی‌نژاد بیان کرد: اما آماری بسیار نگران‌کننده این که در استان ما حتی از میانگین کشوری هم بالا رفته‌ایم و هر کهگیلویه و بویراحمدی روزانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ لیتر آب در روز مصرف می‌کند.

این مسئول تهیه و توزیع آب آشامیدنی در کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: مردم استان ما به خصوص یاسوجی‌ها فکر می‌کنند بر روی دریایی از آب آشامیدنی نشسته‌اند که این گونه بی‌مهابا آب مصرف می‌کنند، در حالی که نمی‌دانند ۹۰ درصد از آبی که در یاسوج مصرف می‌شود، از طریق چاه‌ها تأمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هزینه تامین آب در این استان بالا و منابع آب محدود است، گفت: مشترکان استان که بیشترین سرانه مصرف آب کشور را دارند در مصرف آب صرفه جویی کنند.
وی افزود: در همین شهر یاسوج که در کنار دو رودخانه بزرگ بشار و مهریان قرار گرفته‌، اکنون تنش آبی وجود دارد و آب مورد نیاز مردم از راه زیرزمینی تهیه و تأمین می‌شود که وضعیت در تابستان امسال ویژه و اضطراری و در یک کلمه بحرانی است.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گفت: نمی‌توانیم از آب رودهای بشار و مهریان به دلیل آلودگی استفاده کنیم و هنگامی شهر یاسوج از این مشکل کم‌آبی رهایی خواهد یافت که تصفیه‌خانه آب در شهر و در کنار رود بشار راه‌اندازی شود که نیاز به اعتبارات فراوانی دارد.

لدنی‌نژاد در ادامه با انتقاد شدید از سرقت آب در شهرهای استان و به خصوص شهر یاسوج گفت: بسیار زشت و ناپسند است که بگوییم ۶۰ تا ۷۰ درصد آب مصرفی یک کوچه و یا خیابان در این شهر آب سرقتی است و برخی مردم از پشت کنتور آب استفاده می‌کنند.

وی استفاده از چنین آبی را در هر زمان از سال و به خصوص در ماه مبارک رمضان مصداق دزدی عنوان کرد و گفت: باید رسانه‌ها و تریبون‌های اثرگذار نسبت به این کار زشت و ناپسند فرهنگ‌سازی لازم را داشته باشند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1