تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب : ۱۱۳۵۲۶

بحرانی که منجر به درگیری مردم کاکان می‌شود/ مسئولان سیاسی و امنیتی چاره اندیشی کنند

۲
۰
کبنا ؛

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی به همراه مسئولان استانی و شهرستانی پیگیر بحران کم‌آبی در باغات منطقه کاکان شد.


صبح امروز غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، هوشنگ یاری‌پور فرماندار بویراحمد، منوچهر محمدی رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان به همراه مدیرکل تعاون روستایی استان و تنی چند از مسئولان دیگر از منطقه کاکان به همراه خبرنگاران بازدید کردند.
در این بازدید میدانی که تعداد چهار روستای این منطقه مورد بازدید قرار گرفت با اولویت پی‌گیری مشکل کم‌آبی در این منطقه بحران خشکسالی و کم‌آبی مورد پیگیری قرار گرفت و راهکارهایی برای مقابله با این پدیده تصویب شد.

در این دیدار صمیمی که باغداران مناطق غضنفرخانی، حاجی‌خانی و منصورخانی مشکلات خود را به صورت رو در رو مطرح کردند هر یک از مسئولان دست‌اندرکار نظرات خود را برای مقابله با مشکلات اعلام کردند.

در روستای غضنفرخانی از توابع کاکان نماینده‌ای از مردم به بیان مشکلات منطقه پرداخت و به سه مشکل اساسی در این منطقه در خصوص کم‌آبی اشاره کرد.

وی گفت: اولین مشکل این است که چاه آبی در بین سه روستا حفر شده که باید هر یک از روستاها به اندازه و به صورت مساوی از آن بهره ببرند.

این نماینده مردمی به احترام نگذاشتن روستاهای همجوار به حق آبه این روستا اشاره کرد و گفت: مسئولان باید راهکاری بیندیشند تا مشکلی برای مردم ایجاد نشده و اختلافی در بین روستاها ایجاد نشود.

یکی دیگر از مشکلاتی که مردم به آن اشاره کردند مربوط به ایجاد طرح‌های پرورش ماهی بود که در بالا دست روستا موجب مضاعف شدن بحران آب برای کشاورزی و باغداری این روستا در خشکسالی کنونی شده بود.

از دیگر مشکلاتی که مردم غضنفرخانی به آن اشاره کردند به مشکلاتی برمی‌گشت که روستاهای هم جوار در استفاده از آب چال کلاغ برای مردم این منطقه ایجاد کرده بودند و اجازه نمی‌دادند سهمیه آب غضنفرخانی از چال کلاغ به صورت عادلانه تأمین شود.

در این دیدار منوچهر محمدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد قول داد تا اجرای عملیات آبیاری قطره‌ای این روستا تا ۲۰ روز دیگر انجام شود.

وی گفت: یکی از خواسته‌های مردم منطقه منطقه استفاده از حق آب چاه مشترک بین سه روستا در منطقه کاکان است که این موضوع نیز پیگیری می‌شود.

البته در این میان مردم به غیر از موضوع آب کشاورزی پیگیر جابجایی پایه‌های برق در معابر روستا هم بودند که مدیر برق شهرستان بویراحمد قول انجام این کار را تا اواخر مردادماه داد.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی البته به همراه مسئولان پیگیر مشکلات مردم منطقه منصورخانی کاکان نیز شد.

در این دیدار که در محل مسجد روستا صورت گرفت به موضوعی مهم اشاره شد که موجب ایجاد مشکل و چالش امنیتی بین سه روستا شده است.

بحران آب در کاکان به معضل اجتماعی و درگیری بین مردم شد

نماینده مردمی روستا در این دیدار گفت: به دلیل بحران آب مشکلاتی بین مردم روستاها پیش آمده و اگر مسئولان سیاسی و امنیتی جلوی آن را نگیرند تبدیل به معضلی اجتماعی و درگیری بین مردم در روستاهای هم جوار خواهد شد.

منوچهر محمدی رئیس جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد در این دیدار به مردم منصورخانی قول داد تا بحث چاه مشترک میان روستاهای این منطقه یک بار برای همیشه برطرف شود و همه بتوانند به نسبت مساوی از آب این چاه استفاده کنند.

وی گفت: در خصوص آبیاری تحت فشار و قطره‌ای هم در کاکان تاکنون ۷۰۰ هکتار کار انجام شده که در آینده عملیات یک هزار و ۱۰۰ هکتار دیگر انجام می‌شود.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در این دیدار با اشاره به استعدادهای منطقه کاکان در زمینه‌های مختلف برای کمک به تولید و اشتغال گفت: قطب باغداری استان بی‌شک منطقه کاکان است و به همین منظور در سفری که وزیر جهاد کشاورزی بعد از ماه مبارک به استان خواهد داشت یکی از مناطق مورد بازدید منطقه کاکان خواهد بود تا بتوانیم با رایزنی و چانه‌زنی اعتبارات لازم را برای آبیاری نوین در این منطقه از مسئولان ارشد وزارتخانه داشته باشیم.

اجازه ندهند که بحران آب تبدیل به بحران اجتماعی در کاکان شود

زارعی در این دیدار با بیان این که کشاورزی و باغداری نخستین و مهم‌ترین راه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است، افزود: باید مناطقی مانند کاکان که همه استعدادهای لازم را برای رونق کسب و کار از این طریق دارند مورد توجه ویژه قرار دهیم، با توجه به این که خشکسالی بحرانی برای کشور و استان شده و منطقه پرآبی همچون کاکان را هم بی‌نصیب از بحران نگذاشته است.

وی در این دیدار مردمی از مسئولان به خصوص در جهاد کشاورزی خواست که پیگیر مشکلات مردم به ویژه در بحث معارضات مربوط به آب باشند و اجازه ندهند که بحران آب تبدیل به بحران اجتماعی در منطقه شود.

















اصلاح شبکه برق کاکان با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی

رئیس اداره برق شهرستان بویراحمد از اصلاح شبکه برق منطقه کاکان با اعتبارات ۱۰۰ میلیون تومانی خبر داد.


zaraa.blahzar (22)
 اسماعیل یوسفی به همراه نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی، فرماندار بویراحمد و سایر مسئولان شهرستانی از منطقه کاکان در شهرستان بویراحمد بازدید کرد.

در این بازدید که مردم منطقه به صورت متفق‌القول از عملکرد برق شهرستان بویراحمد رضایت داشتند، خواستار جابجایی برخی پایه‌های برق در معابری شدند که توسط بنیاد مسکن بازگشایی شده بود.

یوسفی مدیر برق شهرستان نیز در این دیدار با قول مساعد به مردم برای اجرای این کار گفت: به صورت عملیاتی جابجایی پایه‌ها را انجام می‌دهیم و سعی ما بر این است که در حوزه برق و اصلاح شبکه و همچنین روشنایی معابر مردم از ما رضایت کامل داشته باشند.

رئیس اداره برق شهرستان بویراحمد در این دیدار با قول مساعد به مردم روستاهای مختلف از جمله روستای غضنفرخانی برای جابجایی پایه‌های برق گفت: تا پایان مردادماه این کار در تمام روستاهای منطقه کاکان انجام می‌شود.

یوسفی با قدردانی از نماینده بویراحمد و دنا برای پی‌گیری اخذ اعتبارات از توانیر برای اصلاح شبکه برق روستایی در شهرستان بویراحمد گفت: اصلاح شبکه برق کاکان به اعتبارات ۱۰۰ میلیون تومانی نیاز دارد.

انتظار صاحبان ویلاهای کاکان از اداره برق

وی البته از برخی خواسته‌های مردمی نیز انتقاد کرد و گفت: در برخی از باغات ویلاهایی ساخته شده که صاحبان ویلاها انتظار دارند شبکه برق در اسرع وقت و با هزینه دولت به چنین ویلاهایی برده شود، در حالی که دولت متعهد به اجرای این کار نیست و تنها مناطقی که دارای سکنه بوده و جزو روستا محسوب می‌شوند در دستور کار برق‌رسانی و ایجاد شبکه هستند.

در این دیدار غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به استعداد بالای منطقه کاکان در کشاورزی و باغداری گفت: خدمت به مردمی که همواره کار و تلاش و تولید را سرلوحه زندگی خود قرار داده‌اند برای هر مسئولی مایه افتخار است.

نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: این منطقه از نظر کشاورزی و باغداری در سطح استان منطقه‌ای نمونه است، بنابراین مسئولان باید به صورت حداکثری مترصد رفع مشکلات مردم در حوزه‌های مختلف از جمله در موضوعاتی مانند آب و برق و گاز و همچنین راه باشند.

زارعی بیان کرد: راه روستایی یکی دیگر از موضوعاتی است که در منطقه کاکان در دستور کار مسئولان قرار دارد و به همین منظور اکنون مطالعه بهسازی تعداد زیادی از روستاها در دستور کار قرار گرفته است.

آب کشاورزی دیگر موضوعی بود که نماینده بویراحمد و دنا به آن اشاره کرد و گفت: باید در همین بحران خشکسالی تدبیری اندیشیده شود که مردم از کمترین آب بیشترین استفاده را از طریق آبیاری مکانیزه داشته باشند.

وی افزود: مسئولان نباید اجازه دهند که بحران آب در مناطقی مانند کاکان که مردم شغل باغداری و کشاورزی دارند، تبدیل به معارضه اجتماعی شود.





اجرای ساخت ۱۶ پارک روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
رئیس بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد از اجرای عملیات ساخت ۱۶ پارک روستایی با مشارکت بنیاد مسکن در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد خبر داد.


خبرگزاری فارس: اجرای ساخت 16 پارک روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
اسماعیل مرادی در یاسوج در حاشیه بازدید از پارک روستایی منطقه کاکان اظهار داشت: یکی از کارها و اقدامات ارزنده بنیاد مسکن در همه سال‌های گذشته، ایجاد پارک‌های روستایی همزمان با اجرای طرح هادی در روستاها بوده است.

وی با بیان اینکه احداث پارک‌های روستایی به دلایل مختلف انجام می‌شود، یکی از دلایل را استفاده دهیاری روستاها از عواید حاصله از درآمدهای این پارک‌ها برشمرد.

مرادی افزود: برای مثال پارک زیبایی که اکنون در منطقه کاکان و در ناحیه‌ای خوش آب و هوا ساخته شده سالانه صدها مسافر و گردشگر را در خود جای می‌دهد و باعث رونق اقتصادی در این روستا می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان بویراحمد افزود: دهیاران می‌توانند با نگهداری از این فضاها و رونق آنها درآمدزایی برای دهیاری خود داشته باشند، تا از سود حاصله برای اجرای فعالیت‌های مختلف در روستا استفاده کنند.

این مسئول گفت: به همین منظور در ۱۶ منطقه از استان تعداد ۱۶ پارک روستایی توسط بنیاد مسکن در دستور کار قرار گرفته که عملیات اجرایی آنها صورت خواهد گرفت.

وی به اعتباراتی که برای اجرای هر یک از این پارک‌ها نیاز است اشاره کرد و افزود: به تناسب منطقه و شرایط ممکن است، از ۲۰۰ میلیون تومان تا یک میلیارد تومان در این پارک‌ها هزینه شود که رقم ثابتی برای اجرایی کردن آنها وجود ندارد.

مرادی گفت: اما قسمت مهم مربوط به رسانه‌ها می‌شود، که با اطلاع‌رسانی در خصوص این پارک‌ها به شناسایی و اطلاع‌رسانی در خصوص چنین اماکنی مبادرت کنند تا گردشگران و مسافران از وجود چنین پارک‌هایی در مناطق توریستی و گردشگری استان مطلع شوند.

وی یکی دیگر از مزایای وجود چنین پارک‌هایی در روستاهای توریستی استان را بالا رفتن قیمت زمین در روستاها ذکر کرد و گفت: برای مثال از هنگام راه‌اندازی پارک روستایی در منطقه کاکان به دلیل حضور گردشگران در این منطقه قیمت زمین بالا رفته و باعث ایجاد درآمدهای خوب برای مردم منطقه شده است.

رئیس بنیاد مسکن شهرستان بویراحمد در ادامه با اشاره به بازگشایی معابر در مناطق روستایی برای طرح هادی از لزوم همکاری مردم با این دستگاه سخن به میان آورد و افزود: در برخی از روستاها با ممانعت‌هایی از سوی مردم روبه‌رو می‌شویم که کار عمران و آبادانی را در روستاها به تأخیر می‌اندازد.

وی گفت: در این خصوص باید ریش سفیدان و بزرگان روستاها با بنیاد مسکن برای تسهیل در بازگشایی معابر همکاری داشته باشند چراکه در برخی از روستاها زمان به همین خاطر از دست می‌رود و چون فصل سرما در این مناطق زود آغاز می‌شود کار بنیاد مسکن را برای ساماندهی فضای روستایی با مشکل مواجه می‌کند.

مرادی خدمات بنیاد مسکن در همه سال‌های گذشته در استان و شهرستان بویراحمد را بی‌شمار ذکر کرد و گفت: اگر در حال حاضر روستاها برای زندگی تا حدودی فضای بهتری نسبت به گذشته دارند همه از برکات خدمات نظام جمهوری اسلامی در قالب فعالیت‌های این دستگاه است که با اجرای طر‌ح‌های هادی روستایی زمینه را برای مهاجرت معکوس به روستاها فراهم کرده و رونق کار و تولید با کشاورزی و دامپروری را در روستاها اکنون شاهد هستیم.

------------------------------

گزارش: داریوش بهنیازاده

------------------------------



 
نام شما

آدرس ايميل شما

یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده دلسوز استان و درود بر مدیرکل بنیاد مسکن شهرستان انشاالله موفق باشید
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
,..که فقط دنبال عوض کردن سرایدارله!
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1