تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۶
کد مطلب : ۱۱۳۲۰۳

ورزش گچساران همچنان در کما

۱۱
۰
کبنا ؛
 
ورزش گچساران که روزی با همه کمبودها از رونق خوبی برخوردار بود، این روزها حال خوبی ندارد و در رکود کامل به سر می برد.

 گچساران به عنوان یکی از شهرهای کم جمعیت اما تاثیر گذار در ورزش کشور همواره در سنوات دور تا کنون مهد ورزشکاران بسیاری در سطح ملی بوده است.

ورزش گچساران

وجود سرانه ورزشی بیش از یک مترمربع برای هر نفربا توجه جمعیت ۱۰۰هزارنفری گچساران، این شهرستان  را به عنوان یکی از موفق ترین شهرستان های استان و حتی کشور در میزان سرانه فضای ورزشی معرفی کرده است.
اما وجود این میزان فضای ورزشی نتوانسته تحول شگرفی در ورزش گچساران ایجاد کند و این مسئله موجب مهاجرت بسیاری از پتانسیل های با استعداد ورزشکار شده است.
نمانیده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: وزارت نفت در سال ۹۳ با اختصاص ۱۴۵میلیارد ریال اعتبار به احداث ۲۸ چمن مصنوعی فوتبال در مناطق روستایی و شهری گچساران وباشت گام بلندی به سوی تقویت زیرساخت های ورزشی این دو شهرستان برداشته است.
غلامرضا تاجگردون افزود: وجود فضاهای ورزشی در مناطق محروم برای ترویج تفریحات سالم و کاهش آسیب های اجتماعی پراهمیت بوده و در همین راستا، سرانه فضای ورزشی شهرستان های گچساران و باشت در دو سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
 
سرپرست اداره ورزش وجوانان شهرستان گچساران که این مسئولیت را به طور موقت تا مشخص شدن رئیس جدید این اداره برعهده گرفته است، اظهار داشت: تاکنون ۱۱ زمین چمن مصنوعی در شهرستان گچساران افتتاح شده که این میزان در مقایسه با سایر شهرهای استان های همجوار نسبت به میزان جمعیت این شهر جهش خوبی را در توسعه فضای ورزشی به همراه داشته است.
فریدون عبدالخانی افزود: کمبود کارخانه های صنعتی در گچساران موجب شده تا تنها حامی مالی تیم های ورزشی این شهر شرکت نفت و گاز گچساران باشد.
عبدالخانی تاکید کرد: تا زمانیکه بخش خصوصی برای حمایت از ورزش وارد عمل نشود، اوضاع و احوال ورزش از این نیز بدتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ زمین چمن مصنوعی در محله های مختلف شهرستان گچساران افتتاح شده است، اظهارداشت: تاکنون شهرداری گچساران و سایر نهادها و ادارات فرهنگی هیچ گونه همکاری با اداره ورزش و جوانان گچساران مبنی بر برگزاری مسابقات ورزشی در محلات نداشته اند.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان گچساران تصریح کرد: مطمئنا هدف وزارت نفت و نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تنها احداث این زمین ها نبوده و این مکان های ورزشی محله ای برای ایجاد شورونشاط در میان ساکنان محلات احداث شده است.
عبدالخانی یادآورشد: در شهرهای بزرگ علاوه بربودجه سرانه ورزشی سالیانه اداره ورزش و جوانان، شهرداری نیز کمک های مالی خوبی به فعالیت های ورزشی می کند، که متاسفانه در شهرستان گچساران اینگونه همکاری ها تاکنون صورت نگرفته است.
رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول
 با توجه به صحبت های سرپرست اداره ورزش و جوانان گچساران می توان به وجود یک خلا بزرگ در برنامه ریزی فرهنگی ورزشی میان دستگاه های متولی پی برد که این معضل با طرح در جلسات شورای فرهنگ عمومی یا شورای پیشگیری از جرم به نتایج درخشان و قابل قبولی منجر خواهد شد.
نقش کمرنگ ورزش همگانی در نشاط مردم گچساران
در طی سال های اخیر فدراسیون ورزش های همگانی با برگزاری همایش های بزرگ پیاده روی در نقاط مختلف کشور سعی داشته این فرهنگ را در میان عامه مردم گسترش دهد که تاحدود زیادی نیز موفق بوده است .
اما در شهرستان گچساران پس از همایش بزرگ پیاده روی "صبح و نشاط" که جمعیت قابل توجهی را با انگیزه کسب هدایای ویژه و پخش زنده تلویزیونی به خیابان ها کشاند، همچنان وضعیت ورزش همگانی در پارک و بوستان های این شهر و حتی زمین های چمن مصنوعی جدید محلات کم فروغ است.
هرچند ورزش همگانی بسیارکم هزینه تر و دردسترس تر از ورزش قهرمانی در میان عامه مردم است، اما همچنان شاهد هستیم در گچساران همچون ورزش قهرمانی روند نزولی پرشتاب خود را پیش گرفته ورزش همگانی نیز روند کندی را طی می کند.
ناکار آمد بودن مسئولین ورزش و جوانان
رئیس اسبق اداره ورزش و جوانان گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت : عدم تخصصی بودن افراد در پست ها اداره ورزش و جوانان استان و گچساران دلیل محکمی بر عدم برنامه ریزی ورزشی دقیق طی سال های اخیر بوده است.
اسماعیل پناهپوری افزود: در بسیاری از سمت های ادارات ورزش و جوانان استان و حتی هیئت های ورزشی شاهد اولویت قرار دادن افراد با جهت گیری قومی و طایفه ای و کمرنگ بودن نقش تخصص و سابقه کار در این انتخابها هستیم.
پناهپوری تاکید کرد: ورزش گچساران قدمت ۳۰ ساله دارد و در این مدت یک روند نزولی با یک شیب ملایم را طی کرد و اکنون به مرحله ای رسیده که اگر نهادهای دولتی و بخش خصوصی به فریاد ورزش نرسند تا چندسال آینده ورزش گچساران ازبین خواهد رفت.
ورزش نفت و گاز گچساران
وی با بیان اینکه گچساران از نظر سرانه فضای ورزشی از استاندارد لازم برخوردار است، اظهارداشت: عدم توانایی استفاده صحیح از این فضاهای ورزشی و عدم مشارکت بخش خصوصی در حمایت از تیم های ورزشی و ورزشکارام مستعد موجب شده تا شرکت نفت و گاز گچساران از سالیان دور تاکنون سکان ورزش این شهر را به عنوان تنها واحد صنعتی قوی برعهده گیرد.
زوال باشگاههای ورزشی خصوصی گچساران
پناهپوری در بخش دیگر از صحبت های خود بالارفتن سطح توقع از شرکت نفت را حاصل تفکر کهنه چندین ساله در این شهرستان عنوان کرد و افزود: از ابتدا ورزشکاران بدلیل امکانات خوبی که نفت در اختیار ورزشکاران قرار داده بود بسیاری از ورزشکاران از تیم های خوب شهرستان جدا شده و به تیم های ورزشی نفت محلق می شدند که این روند طی سالیان گذشته منجر به از بین رفتن باشگاه های ورزشی خصوصی در گچساران شد.
وی روند تک قطبی بودن ورزش در گچساران را عامل اصلی سقوط ورزش در این شهردانست وافزود: مدیریت ورزش بایستی یک مدیریت با ثبات باشد و تغییر هرساله مدیر امکان تصمیم گیری و برنامه ریزی میان مدت و بلند مدت را از مدیران خواهد گرفت.
تیم فوتبال نوجوانان نفت و گاز گچساران
نفت و گاز سکاندار ورزش گچساران
ورزش نفت و گاز گچساران که قدمتی نزدیک به نیم قرن در این شهرستان دارد، کار خود را از روستای آب شیرین یا همان گچساران قدیم که محل کار وزندگی کارکنان شرکت نفت در دهه ۴۰ بوده، آغاز کرده است.
امور ورزش نفت گچساران طی این سال ها همواره ورزش کارکنان را در اولویت کاری خود قرارداده بود، که با تغییر نگرش شورای ورزش وزارت نفت در مناطق محروم و باهدف کمک به ورزشکاران مستعد این مناطق حمایت از ورزش قهرمانی را نیز در برنامه جامع خود قرارداد.
از این حیث تیم های ورزشی نفت طی این سال با استفاده از پتانسیل ورزشکاران شرکتی و غیرشرکتی نام ورزش گچساران را در میادین ملی و بین المللی پرآوازه کرده است.
هرچند برخی از منتقدان ورزش نفت، عامل کمرنگ شدن حضورباشگاه های خصوصی ورزشی در گچساران را ورزش نفت عنوان می کنند که این نیز به عدم حضور بخش خصوصی در حمایت از باشگاه های ورزشی این شهرستان است.
در سال های اخیر امور ورزش نفت و گاز گچساران با توسعه سرانه فضای ورزشی محیط مناسبی را برای ورزش کارکنان شاغل شرکت نفت و گاز گچساران ایجاد کرده است.
رقابتهای فوتبال لیگ دسته اول - صنعت نفت آبادان - شهرداری تبریز
اماکن ورزشی نفت جوابگوی دیگر شهروندان نیست
رئیس امور ورزش نفت و گاز گچساران در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: سرانه فضای ورزشی هم اکنون در نفت گچساران نزدیک به ۷۰ سانتی مترمربع برای هرنفر است، که نسبت به جمعیت بیش از هفت هزار نفری کارکنان این شرکت، استاندارد لازم را برخوردار است .
محمد حبیبی نژاد افزود: این فضای ورزشی جهت استفاده کارکنان شرکت نفت و گاز گچساران استاندار لازم را دارد، اما با توجه به توقعات بسیاری از که ازسوی سایر ادارات و نهادها در استفاده از امکانات ورزشی نفت وجود دارد، این فضا جوابگوی نیازسایر ادارات نخواهد بود.
حبیبی نژاد تصریح کرد: امور ورزش نفت و گاز گچساران همواره در سالیان دور تاکنون همکاری وتعامل لازم را با اداره ورزش و جوانان شهرستان داشته است، اما افزایش نیروهای تازه استخدامی و همچنین قراردادی این شرکت جمعیت قابل توجهی را برای استفاده ازامکانات ورزشی رقم زده است.
وی یادآور شد: اداره ورزش و جوانان گچساران از سرانه فضای ورزشی استانداردی نسبت به بسیاری از شهرهای با جمعیت مشابه برخوردار است و بایستی شرایطی را برای استفاده هرچه بهتر مردم از این مکان های ورزشی فراهم سازد.
رئیس امور ورزش نفت و گاز گچساران همچنین از ارائه پیشنهاد افزایش سهمیه ورزشکاران غیرشرکتی در تیم های قهرمانی نفت خبر داد و افزود: این پیشنهاد به شورای ورزش وزرات نفت ارائه شده و امیدواریم در کوتاهترین زمان نتیجه آن مشخص گردد.
جلسه شورای ورزش نفت
ضعف کمیته استعدادیاب ورزش و جوانان
حبیبی نژاد همچنین ضعف کمیته های استعداد یاب ورزش و جوانان شهرستان و استان را یکی دیگر از دلایل عدم شناسایی استعدادهای ورزشی و بکارگیری آنها در تیم های قهرمانی نفت عنوان کرد و گفت: در صورتیکه کمیته های استعدادیاب در شهرستان و استان فعال باشد، برای انتخاب بازیکنان در تیم های قهرمانی ورزش نفت راه هموارتر خواهد شد.
وی اولویت امور ورزش نفت و گاز گچساران را ورزش همگانی کارکنان شرکت دانست و تاکید کرد: سلامتی روحی و جسمی کارکنان عملیاتی و ستادی نفت و گاز گچساران و خانواده های آنها مهمترین اولویت ورزش نفت است.
رئیس امور ورزش نفت و گاز گچساران اظهارامیدواری کرد: باید با مشارکت بخش خصوصی و همچنین ادارات و نهادهای مختلف در حمایت از ورزش قهرمانی، ورزش گچساران نگاه تک قطبی به نفت را کنار بگذارد و سایر باشگاه های ورزشی نیز در سطح شهرستان فعال شوند.
در مقایسه ای که می توان از صحبت های متولیان مستقیم ورزش گچساران داشت یک نکته مشترک که همان مشارکت بخش خصوصی و سایر نهادهای دولتی در حمایت از ورزش است به چشم می خورد که این نکته خود کلید حل بسیاری از مشکلات ورزش این شهرستان خواهد بود.
اما نکته مهم دیگر که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت استفاده بهینه از فضاهای ورزشی ایجاد شده در محلات مختلف شهر ستان با مشارکت شهرداری، آموزش و پرورش و سایر نهادهای متولی دیگر است.
افتتاح چمن مصنوعی گچساران
هرچند ورزش گچساران اکنون در وضعیت هشدار قرار گرفته است، اما با کسب تجربه از اتفاقاتی که طی یکسال اخیر برای تیم فوتبال نفت و گاز گچساران و سقوط آن به لیگ دسته دوم صورت گرفت، می توان با یک برنامه ریزی دقیق مبتنی بر تامین منابع مالی و مدیریت با ثبات و تخصصی در ورزش، تاحدود زیادی از سقوط ورزش گچساران جلوگیری کرد.
در این مسیر در کنار تلاش متخصصان ورزش، استفاده از تجربیات پیشکسوتان و نظرات اصحاب رسانه گامی موثرتر در رسیدن هرچه سریعتر به هدف همه علاقمندان به ورزش که همانا پرآوازه کردن نام گچساران در میادین ورزشی است، برداشته شود.
--------------------------------------
گرارش: امین دهقانی-مهر
--------------------------------------

نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Europe
به خداپوله کارمند شرکت نفت حرامه به ولا حرامه تورو خدا پخش کنید.
پارسال
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه انتخاب حسینی کاملا سیاسی و مبتدیانه بود
پیشکسوتان ورزش
Iran, Islamic Republic of
ورزش گچساران نابود و تعطیل کامل شد . کدام رشته ورزشی توسط کدام مسئول هیئت های ورزشی فعال است ؟!! رکود مطلق ورزش در گچساران . مسئولین استان و شهرستان چاره ای اندیشیده که خیلی دیر شده است .
پارسال
Iran, Islamic Republic of
حاج غلام به جای ... الکی به فکر جوانان باشه مگه چمن مصنوعی زدن با پولهای نفت که بی اندازه زیاده شهامت میخاد . ای بدبختی///
جواب ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی کمی وجدان داشته باش.

کارمند شرکت نفت که شبانه روز در گرمای طاقت فرسا و مواد سرطان زا کار می کند.شبها بیخوابی می کشد تا قطره ای نفت صادر شود تا من و شما بتوانیم زندگی راحتی داشته باشیم.

تمام روزهای تعطیل از عید تا سیزده بده و ....سر کار هستند.میزان مرگ ومیر ناشی از کار در نفت را در نظربگیر بعد حرف مفت بزن.
شما آدمهای تنگ نظر و حسود فقط حقوق شرکت نفتی ها را در نظر دارید در صورتیکه این حقوق پول جان این عزیزان است.

هر چقدر بگیرند هم نوش جانشان .چون لیاقت آن را دارندو مستحق آن هستند.
اقتصاد مملکت دست نفتی هاست انتظار داری حقوق شان را هم نگیرند.



برای شما و امثال شما متاسف هستیم که تا نوک دماغ تان را بیشتر نمی بینید.

کاش می نوشتید شغلتان چیست تا جواب محکم تری نثارت می کردم.
خدا به راه راست هدایت تان کند.
نارگ موسی
Iran, Islamic Republic of
یه فوتبال بود سرگرمی مردم که اونم کما که هیچ نابود شد.متاسفانه ورزش گچساران شده فقط شرکت نفت که امیدوارم پایدار بمونه برا مردم
Iran, Islamic Republic of
این مرد به ظاهر محترمی که میگه پول کارمند شرکت نفت حرومه خودش یک روز بیاد بره پازنون ۲ ببینم میتونه تو گرمای ۵۰ درجه کار کنه؟بار مسئولیتی که شرکت نفت داره هیچ جای دیگه ای نداره!مسئولیت کار شرکت نفت با هیچ سازمان دیگه ای قابل قیاس نیست.فقط کافیه یک روز ۵۰۰ بشکه نفت کمتری از گچساران صادر بشه تا کل کارمندای اون قسمت بازخواست بشن.حالا میخوام بدونم این آقا بر چه اساس میگه پولشون حرومه؟!؟!؟!؟!
پیشکسوتان ورزش
Iran, Islamic Republic of
ورزش شهرستان گچساران مدتی است که کاملا تعطیل شده است و هیچ هیئت و رشته ورزشی فعالیت نمی کند . تا بدترین این نشده است مسئولین استان چاره اندیشی نمایند .
جعفری سجاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام. با توجه به تجربه کافی و توان مدیریتی که در آقای عبدالخانی سراغ داریم امید زیادی داریم در صورت همکاری لازم با ایشان ورزش گچساران به روزهای اوج خودش برگرده به امید خدا.
میم. الف
Iran, Islamic Republic of
یه زمانی فوتبال در گچساران دسته ۳ ، ۴ داشت. ایشان درست میگن که بازیکنان بخاطر امکانات شرکت نفت به این باشگاه پیوستند، کاری که در اثر سوﺀ مدیریت مدیران اداره تربیت بدنی استان و گچساران انجام شد. بی لیاقتی و حسادت آنها موجب شد تا ورزش گچساران از جمله فوتبال،هاکی، کشتی و… برای همیشه نابود شود. شاید هم این سیاست شان بوده!!
دنا
Iran, Islamic Republic of
بابا تعطیلی و کمای ورزش استان از مدیر شه ایزدپور
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
1