تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۲۰
کد مطلب : ۱۱۳۱۹۵

نقض حقوق شهروندی در خیابانهای یاسوج

۱
۰
کبنا ؛هاییمظفر عدالت نسب*
شهر و شهروند دو مفهوم فراگیر اجتماعی گره خورده به هم هستند که هر کدام حقوق متقابل و در عین حال تکالیف انکارناپذیری نسبت به هم دارند.
معابر عمومی و به عبارتی بازار شهرها از جمله جاهایی است که ارتباط تنگاتنگی بین شهروندان فراهم می کنند، ارتباطاتی که در فرایند زندگی اجتماعی و پیچیده شهری سبک و سیاق آن گاهی خوشایند حقوق شهروندی نیست.
حقوق شهروندی در واقع مجموعه حقوق و امتیازاتی است که افراد به اعتبار موقعیت شهروندی خود بدست می آورند و نیز مجموعه قواعدی است که بر موقعیت آنان در جامعه حکومت می کند.
اما حفظ حقوق شهروندی مستلزم رابطه ای چندسویه بین دولت، جامعه و شهروندان است که رعایت این حقوق متقابل یعنی حق و تکلیف یک اخلاق مشارکتی، فعالانه و مسوولانه را می طلبد.
برخی اصناف در بازار شهرها نقش صاحبخانه را دارند به این عبارت که مکان مشخصی برای کسب کار خود دارند و با این وجود از فضای عابرگذر مقابل محل کسب خود نیز بهره برداری های سوء دارند.
وقتی از برخی بازارهای یاسوج و دیگر شهرها می گذری برخی مغازه داران بخشی از لوازم خود را در راهروها و معابر مقابل صنف خود گذاشته اند و کمی آن طرف در بخشی از خیابان مقابل با گذاشتن چند شیء یا ریسمانی برای پارک ممنوع، اقدام به تصرف عدوانی موقت کف خیابان نموده اند.
کمی آن طرف تر از اصناف دست فروشان و دوره گردان هر کدام با پیشه ای موقت گوشه و کناری از معابر باریک شهرها را تصاحب کرده اند تا ارتزاقی از شلوغی بازار کسب کنند در حالی که ناخواسته به حقوق دیگران لطمه می زنند.
این رویه فراگیر مختص شهر یاسوج نیست بلکه در اکثر شهرها وجود دارد که از دیگر مصادیق بارز نقض حقوق شهروندی است.
صدای گوش خراش موسیقی های آزار دهنده، بی آنکه توجه شود که کسی می پسندد یا مخالف است و اصلا بدون اینکه بدانند آلودگی صوتی نقض حقوق شهروندی است ، جلوه دیگری از نقض حقوق دیگران است .
از خیابان های کم عرض که ویژگی مشترک اکثر شهرها در کشاکش رشد جمعیت است که بگذری،رها سازی آشغال ها و زباله های جور واجور در دید عموم جلوه دیگری از تعرض به حقوق شهروندی است در حالی که همه می دانیم و بارها شنیده ایم،شهر ما خانه ماست!
خانه مشترکی به نام شهر را برخی شهروندان یعنی همان کاسب های دوره گرد در یاسوج و دیگر شهرها هر کدام به طریقی نازیبا کرده اند تا جایی که تردد از برخی معابر باریک که در محاصره اجناس بازاریان و دستفروشان است، نماد عینی نبش قبر حقوق شهروندی است.
رفت و آمدهای خودروهای پرشمار شخصی، بوق زدن های گوش خراش نا به جا ، پارک دوبله کردن در مسیر خیابان های کم عرض،استفاده از وسایل نقلیه دودزا، موتورسواری در معابر شهری هرکدام رفتارهای آسیب زایی است که با آلودگی صوتی ،هوا و نقض حقوق شهروندی به فرهنگ شهرنشینی و شهر سالم لطمه می زند.
اگر چه در یاسوج و بسیاری از شهرها بازارچه های دستفروشی با عنوان بازار روز طراحی شده است اما غول بیکاری هموار نقض حقوق شهروندی را در جوامع شهری دامن می زند.
عرضه محصولات کشاورزی، دامی و کوهی در هر فصلی در شهرها معضلی است که هرگز مبارزه با آن ممکن نبوده است.
با این حال تصویب منشور حقوق شهروندی در دولت یازدهم با هدف تکریم کرامت انسانی در سطوح مختلف نوید بخش آگاهی دهندگی بیشتر رسانه ها برای نهادینه کردن رعایت حقوق شهروندی بویژه در محیط اجتماعی و فرایند زندگی شهرنشینی است.
اطلاع رسانی از ضرورت رعایت و تکریم حقوق شهروندی در بازارشهرها و از طرفی خدمت رسانی برای ساماندهی وضعیت معابر شهری و بازارها برای رعایت بهتر حقوق شهروندی مقوله ای است که نیازمند توجه بیش از پیش شهروندان و مدیریت های شهری است.
اجرای طرح های زیباسازی بازار شهرها، توسعه و تعریض گذرگاه پیاده ها ، ساماندهی فعالیت مغازه ها، پاکسازی معابر از وجود دست فروشان و جلوگیری از استقرار بخشی از میز عرضه میوه و کالای مغازه داران در معابر شهری می تواند الگوی خوبی برای خدمات رسانی، زیباسازی و در عین حال بهبود فصای کسب و کار با رعایت حقوق شهروندی در شهرها باشد.

 
* رییس ایرنا مرکز یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

جمعي از كار كنان رسمي كار گري بهزيستي.
Iran, Islamic Republic of
نامه ای به نمایندگان محترم مردم استان کهگیلویه و بویر احمد در مجلس شورای اسلامی

سلام و درود خدا بر شما نمایندگان دلسوز مردم در خانه ملت

احتراماً همانطوریکه مستحضرید جمعی از کارکنان سازمان بهزیستی کشور بصورت رسمی کارگری مشغول وظیفه هستند و تعدادی از این کارکنان همانند کارکنان رسمی و پیمانی در سالهای اخیر توانسته اند ادامه تحصیل داده و مدارک دانشگاهی از قبیل کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد را کسب نمایند و در حال حاضر در ستاد و شهرستانها به عنوان یک نیروی با تجربه البته با ابلاغ، انجام وظیفه می نمایند. این در حالی است که: اولاً کارکنان رسمی و پیمانی توانسته اند از حقوق و مزایای مدرک خود برخوردار شوند در حالیکه نیرویهای رسمی کارگری بدلیل نوع استخدامشان از این مزایا بهره‌مند نبوده و تاکنون نیز هیچ تغییری در احکام آنها لحاظ نگردیده است، ثانیاً طبق قانون کار می بایست احکام آنان تا گروه ۲۰ اعمال شود که متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداده و حتی کارکنان رسمی کارگری با مدرک کارشناسی نیز حداکثر تا گروه ۱۰ در احکامشان لحاظ شده است، ثالثاً از مزایای سختی کار در ماده ۳۶ تبصره یک قانون کار پیش بینی شده نیز برخوردار نیستند، رابعاً پاداش عیدی کارکنان موصوف که طبق قانون کار می بایست حداقل دوبرابر تا حداکثر ۳ برابر حقوق پایه پرداخت شود ولی به میزان کارکنان رسمی کشوری به آنان پرداخت می شود، خامساً کارکنان رسمی کارگری نه مانند کارکنان خدمات کشوری هستند و نه مانند کارکنان تابعه قانون کار که از هردو قانون محروم هستند به مصداق ضرب المثل معروف شتر مرغ .
مزید استحضار است اینکه تمامی کارکنان رسمی کارگری بالای ۱۸ سال داشته اند و با توجه به اخذ مدارک دانشگاهی تعدادی از آنها در صورت تبدیل وضعیت می توانند به عنوان یک نیروی با تجربه و تحصیل کرده در پستهای حساس سازمانی خدمت کرده و در کنار آن از حقوق و مزایای آن نیز برخوردار شوند. ضمناً با عنایت به اینکه در حال حاضر جذب و استخدام نیروی انسانی جدید محدود گردیده است در صورت تبدیل وضعیت این افراد وضعیت نیروی انسانی بهزیستی نیز بهبود خواهد یافت.
شایان ذکر است تبدیل وضعیت این کارکنان برای دولت بار مالی نداشته و حتی در بعضی از موارد پرداخت اضافه کار که هم اکنون سازمان بابت اضافه کاری کارکنان رسمی کارگری ۲۳ درصد سهم کارفرما می‌پردازد در صورت تحقق این امر طبق قانون کشوری پرداخت ۲۳درصد کارفرما حذف خواهد شد.
علی ایحال با توجه به مطالب مطروحه و با عنایت به اینکه طرح یک فوریتی تبدیل وضعیت کارکنان به رسمی کشور در تاریخ ۹۲/۹/۲۰به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و طی شماره ۱۶۲ اعلام وصول گردیده و طرح فوریت دار شده و هم اکنون این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس در حال بررسی بوده و بزودی جهت تصویب نهایی به صحن علنی مجلس خواهد آمد، لذا استدعا داریم با نگاه پرمهر و با رأی مثبت خود در تصویب این طرح که موجب رضای حق تعالی و خرسندی و احقاق حق کارکنان رسمی کارگری گردیده. ضمناً کارکنان رسمی کارگری بهزیستی حوزه انتخابیه جنابعالی هم واجد این مشکل هستند. پیشایش مراتب تشکر و قدردانی خود را از همکاری و عنایت جنابعالی ابراز نموده از خداوند سبحان عزت و سرافرازی و سلامتی جنابعالی و تمامی نمایندگان دلسوز مجلس شورای اسلامی را مسئلت می نماییم.

با تشکر جمعی از کار کنان رسمی کار گری بهزیستی استان کهگیلویه و بویر احمد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1