تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۱۲۹۸۱

عکس‌های تاریخی کهگیلویه و بویراحمد منتشر می‌شود

۰
کبنا ؛
حسن غفاری هنرمند عکاس می‌گوید: قصد دارم عکس‌های کهگیلویه و بویراحمد و تغییرات این استان را طی دو دهه اخیر در ۳ کتاب مجزا به چاپ برسانم و به مرور زمان تضاد و تشابه این فضا را به مخاطب نشان دهم.

حسن غفاری در گفت‌وگو با خبرنگاران از چاپ کتاب عکس خود خبر داد و گفت: این روزها سرگرم مرور عکس‌های خود از استان کهگیلویه و بویراحمد، برای چاپ کتابی در همین رابطه هستم.
وی ادامه داد: بخشی از این عکس‌ها با عنوان «ایل بویراحمد یک نگاه از درون» موضوع پایان‌نامه دوره کارشناسی من بود که با هدایت استاد راهنمایم زنده یاد کاوه گلستان و راهنمایی‌های استاد جواد صفی‌نژاد استاد پیشکسوت جامعه شناسی دانشگاه علوم اجتماعی تهیه کرده بودم. بعد از گذشت دو دهه از این زمان، آقای محمد نبی گوهرگانی که یک انسان فرهنگ دوست و علاقمند به مسائل قومی و تاریخی از استان کهگیلویه و بویراحمد است، به عنوان حامی، من را حمایت کرد و هزینه‌های چاپ این کتاب را متقبل شد تا این کتاب به چاپ برسد.
این هنرمند عکاس بیان کرد: این کتاب شامل ۱۵۰ قطعه عکس سیاه وسفید است که با نگاتیو سیاه و سفید به عنوان سندهای تاریخی و ماندگاری از وضعیت و روزمرگی مردم، نگاهی به اوضاع اجتماعی و فرهنگی ایلات، عشایر و طوایف این استان در دهه ۷۰ دارد. از آنجایی که طی دو دهه اخیر شرایط و تغییرات بسیاری در حوزه پوشاک و فضاهای این استان بوجود آمده است تصمیم گرفتم این عکس‌ها را در یک مجموعه کتاب منتشر کنم.
 
او با اشاره به نام کتاب اظهار کرد: به احتمال زیاد نام این کتاب "بلوط" خواهد بود. ضمن اینکه افشین شاهرودی عکاس، دکتر مهدی غفاری از پزشکان فرهنگی منطقه و دکتر ناصر فکوهی استاد برجسته علوم اجتماعی پیرامون عکس‌ها، اوضاع اجتماعی دهه ۷۰ در این استان و اهمیت عکس در علوم اجتماعی مقدمه‌ای بر این کتاب نوشته‌اند.
غفاری درپاسخ به این سوال که آیا قصد دارد تغییرات این استان را در سال‌‎های اخیر نیز به تصویر بکشد، گفت: پیوسته این کار را انجام داده‌ام. اما برای اولین بار به صورت کتابی مصور این عکس‌ها به چاپ می‌رسد. بعد از این نگاه سیاه و سفید، بار دیگر با نگاهی رنگی به این استان سر زدم و عکس‌هایی مرتبط با گسترش شهرها و تغییر فضای حاضر را به ثبت رساندم. قصد دارم این عکس‌ها را در ۳ کتاب مجزا به چاپ برسانم و به مرور زمان تضاد و تشابه این فضا را به مخاطب نشان دهم. این عکس‌ها در حوزه مردم شناسی، علوم اجتماعی، جامعه شناسی بسیار تاثیرگذار است و به عنوان یک سند می‌توان در بازنویسی قصه‌ها، بازگویی و تصویرسازی روایت‌های تاریخی، ساخت فیلم، تئاتر و... مورد توجه قرارداد.
 
وی درباره علت سیاه و سفید بودن این عکس‌ها و انتخابی که در این زمینه داشته است عنوان کرد: در آن زمان که این عکس‌ها را به ثبت رساندم، آموزش عکاسی و کارحرفه‌ای به صورت سیاه و سفید انجام می‌شد و بیشتر عکاسان در طی آن سال‌ها به دلیل فضای آموزشی و متریال موجود، سیاه و سفید کار می‌کردند. ضمن این‌که عکس رنگی رونق امروز را نداشت. برای ما هم کار با عکس رنگی سخت‌تر بود و عکس سیاه و سفید به دلیل این که تمام کارهایش را خودمان می‌توانستیم انجام دهیم راضی‌کننده‌‌تر بود، بر عکس امروز که عکاسان آگاهانه عکس رنگی را تبدیل به سیاه و سفید می‌کنند،در آن زمان نگاه عکاسان و دانشجویان سیاه و سفید بود.
این هنرمند عکاس با اشاره به آماده‌سازی این کتاب ادامه داد: عکس‌ها توسط حسین کریم‌زاده از عکاسان حوزه میراث فرهنگی انتخاب و علی باقری گرافیست در حال صفحه آرایی این کتاب است. این کتاب در قطع رحلی و در تیراژ ۳ هزار نسخه به چاپ می‌رسد. از آنجایی که عکس‌ها روایت کننده و سند روایی از زندگی مردم منطقه بویراحمد است، نمی‌خواستیم تبدیل به قطع فانتزی شود، به همین دلیل بهتر دیدیم که در قطع رحلی منتشر شود.
ostan- ostan-d

 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1