تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۱۱۲۸۹۰

اطلاعیه کانون کارشناسان رسمی قوه قضاییه کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛نظر به کثرت و تنوع دعاوی مطروحه در محاکم قضایی و اینکه قضات در همه رشته های علمی و فنی تخصص ندارند ، در راستای تحقق دادرسی عادلانه در مواردی نیاز به کسب عقیده کارشناس ضرورت می نماید . بعبارتی می توان گفت از جمله وسایلی که برای اثبات دعوا به کار گرفته می شود کارشناسی است و آن عبارتست از : اقدامی تحقیقی و علمی که بر اساس سوابق تجربی و اطلاعات فنی وعلمی نسبت به موردی صورت می پذیرد . کارشناس شخصی است که به پشتوانه تخصص و تجربه بالای خود می تواند قاضی را در صدور رای معاونت و مدد نماید .

 بر اساس نظریه فقهای دینی واژه کارشناس و کارشناسی ریشه در فقه اسلامی دارد . در باب دیات ، تسبیب و... تصریح دارد که برای حل اختلافات دعاوی که تماس با قسمتهای تخصصی و فنی دارد برای تشخیص آن باید به اهل معرفت وخبره که همان کارشناس است مراجعه شود.

پوشیده نیست که کارشناسی و عقیده کارشناس از اهمیت بالائی برخوردار می باشد بطوریکه حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران نیز در زیر وصیت نامه سیاسی و الهی خویش چند تذکر مرقوم فرموده اند که در تذکر اول آن می خوانیم: (( اکنون که من حاضرم ، بعض نسبت های بی واقعیت به من داده می شود و ممکن است پس از من در حجم آن افزوده شود. لهذا عرض می کنم آنچه به من نسبت داده شده یا می شود مورد تصدیق نیست مگر آنکه صدای من یا خط یا امضای من باشد با تصدیق کارشناسان ، یا در سیمای جمهوری اسلامی چیزی گفته باشم .)) عبارت ((تصدیق کارشناسان )) نشان از نقش تعیین کننده و سرنوشت ساز کارشناس در امور مهمه مملکت دارد.

قانونگذار با شناخت از این اهمیت در پاره ای موارد عقیده کارشناس را به منزله حکم دادگاه معرفی کرده و در مواردی دیگر آن را قاطع دعوا و نیز غیرقابل تجدیدنظردانستن حکم دادگاه توصیف می نماید . در قسمت اخیر ماده واحده لایحه قانونی نحوه تخلیه ساختمانهای استیجاری وسیله وزارتخانه ها و شرکت ها و سازمانهای دولتی مصوب ۳۱/۴/۱۳۵۸ آمده : ((... رای کارشناس رسمی دادگستری در حکم آرای صادره از دادگاه صالحه تلقی شده و قابل اجرا خواهد بود.)) همچنین تبصره ذیل ماده ۳۳۱ قانون آئین دادرسی دادگاههای عمومی وانقلاب در امور مدنی مصوب ۱۳۷۹ در مقام بیان اهمیت عقیده کارشناسی می گوید : (( احکام مستند به اقرار در دادگاه یا مستند به رای یک یا چند نفر کارشناس که طرفین کتبا" رای آنان را قاطع دعوا قرار داده باشند قابل درخواست تجدیدنظر نیست .)))

با انتخاب هیات مدیره و نیز افتتاح کانون کارشناسان رسمی قوه قضائیه در استان کهگیلویه و بویراحمد ، شماره تماس کارشناسان جهت سهولت دسترسی و خدمت رسانی به سازمانهای دولتی ، محاکم قضایی و مردم ارائه می گردد.
کانون کارشناسان رسمی قوه قضائیه در اجرای اهداف والای قوه قضائیه و حوزه های قضایی استان بمنظور جلوگیری از اطاله دادرسی و تسریع در امور کارشناسی همت خود را جزم نموده که ضمن انجام کارشناسی دقیق وشفاف براساس سوگندنامه وتسریع در انجام کارشناسی به اجرای عدالت درجامعه کمک نماید.
 در بحث دستمزد کارشناسان انتظار می رود با عنایت به ماده ۲۶۴ آئین دادرسی حسب مورد با توجه به کمیت وکیفیت کار، و ماده ۳۱ قانون کارشناسان رسمی دادگستری دستمزدهای کارشناسی بایستی بر اساس تعرفه دستمزد به حساب کانون کارشناسان واریز شود.
ضمن اینکه شماره تلفن ۰۷۴۳۳۲۲۱۰۹۳ همه روزه از ساعت۷/۳۰ صبح الی ۱۴ پاسخگوی کلیه مراجع جهت رسیدگی به امور مربوطه و وبسایت wwww.kbkarshenas.blogfa.com آماده دریافت نظرات وپیشنهادات دراستان است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1