تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۲
کد مطلب : ۱۱۲۶۷۹

استاندار سلام

۲۶
۰
کبنا ؛کریم خردمند
در تصمیمی از طرف شورای اداری استانداری کهگیلویه و بویراحمد روزهای پنج شنبه هر هفته بنا بر چند دلیل از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی و هماهنگ‌سازی کار دستگاه ها با تهران تعطیل اعلام شد و در جبران آن از کارمندان خواسته شد که در روزهای شنبه تا سه شنبه هر روز از ساعت ۶:۴۵ دقیقه تا ۱۵:۴۵ دقیقه در محل کار خود حاضر باشند. این تصمیم هرچند نشان از تلاش و امید بیشتر برای رسیدن به قله های موفقیت و پیشرفت کشور دارد اما با چالش هایی نیز روبرو است. در این نگارش مسائل مربوط به این مصوبه رو بررسی خواهیم کرد. امیدوارم استاندار عزیز، DSC_04177زحمتکش و توانای استانم با دقت مطالب رو مطالعه فرموده و تصمیمی بهتر گرفته شود. قبل از آن لازم است از تصمیم معقول و بجای دولت در عدم تغییر ساعات کاری در ماه مبارک رمضان تشکر کنیم.
۱- افزایش مصرف انرژی به ویژه برق:
به طور قطع در اثر اجرای این مصوبه نه تنها مصرف انرژی کمتر نخواهد شد بلکه افزایش مصرف انرژی و به ویژه مصرف برق را خواهیم داشت. چرا که کارمندان ادارات در مقررات قبل ساعت ۲:۱۵ دقیقه به خانه های خود مراجعه می کردند و در این زمان مصرف برق و به ویژه کولرها در ادارات به حداقل می رسید. ولی در اجرای این مصوبه همزمان هر کارمند هم در منزل شخصی خودش (برای خانواده) و هم در اداره مربوطه (برای خودش) از برق مصرف خواهد کرد که اتفاقا پیک مصرفی برق در تابستان خواهد بود.
به عبارت ساده تر یعنی در هر روز به ازای میانگین دو کارمند در هر واحد اداری (اتاق)، قریب یک و نیم ساعت برق مصرفی بیشتری خواهیم داشت.
۲- عدم تطابق کار ادارات با بانکها:
طبق مصوبه جدید بانکها در همان تایم کاری خود فعالیت خواهند کرد. با توجه به ارتباط اکثر ادارات با امور بانکی نظیر واریزی های لازم ، عملا هر ارباب رجوع وقتی نتواند کار بانکی خود را انجام دهد کار خود را به روز بعد موکول می کند.
۳- خستگی و کسلی کارمند بعد از اذان ظهر:
در مقررات قبلی با توجه به میزان فعالیت کارمند و نیز تحلیل انرژی بدن، فرد کم کم توان جسمی خود را از دست داده و در نتیجه به مرور کارمند کسل، بی حوصله شده و حتی از نظر روحی توان پاسخگویی مناسبی نخواهد داشت. این موضوع که به کاهش گلوکز بدن (منبع انرژی) مربوط می شود فرد را مستعد پرخاشگری نیز می کند. قطعا در مراجعات عادی خود به ادارات ، با چهره بشاش و سرحال کارمندان در ابتدای روز و چهره خسته و درهم آنها در پایان وقت اداری مواجه شده اید.
چنانچه گفته شود که حضور کارمند فقط بخاطر پاسخگویی به ارباب رجوع نیست و کارمند وظایف دیگری هم دارد، باید در پاسخ گفت که در این صورت بنا به دلایل ذکر شده بازده و بهره وری کارمند در حالت خوش بینانه کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود.
۴- عدم مراجعه ارباب رجوع برای انجام کار اداری:
تجربه کار در ادارات این واقعیت را نشان داده که ارباب رجوع تا حدود اذان ظهر به ادارات مراجعه و پس از آن کاهش چشمگیری در مراجعات دیده می شود. که شاید از مهمترین دلایل این کاهش مراجعه بتوان به مرخصی ساعتی کارمند در این زمانها، خستگی ارباب رجوع، بستن درب بانکها در ساعت ۱۳:۳۰ دقیقه و ... اشاره کرد.
۵- افزایش ناراحتی های گوارشی و سوء هاضمه:
صرف نظر از اینکه اکنون در ماه مبارک رمضان ملزم به اجرای فرامین الهی هستیم اما مطالب موارد زیر به ماههای دیگر اشاره بیشتری دارد. که چند مطلب را ذکر می کنیم:
الف- با توجه به اینکه در این طرح که الگویی از مراکز ستادی تهران است و به وعده غذایی ناهار توجه نشده لذا خالی بودن معده و به تناسب آن افزایش اسید معده در مدت زمان طولانی بدون شک باعث ناراحتی های گوارشی به ویژه افزایش احتمال ابتلا به زخم معده و زخم دوازدهه خواهد شد. از طرف دیگر در فرهنگ غذایی ما ایرانیان، بهای کمی به صبحانه داده می شود و حال در نظر بگیرید که یک کارمند بدون صرف صبحانه و یا بدون یک صبحانه کامل در محل کار خود حاضر شود.
ب- موضوع دیگر در این خصوص این است که وقتی قرار است کارمندی در ساعت ۶:۴۵ دقیقه در محل کار خود حاضر باشد پس صبحانه خود را باید حداقل در ساعت ۶ صبح میل نماید و باید بدانیم که از نظر فیزیولوژی بدن در این حالت اشتهایی به خوردن نشان نمی دهد.
پ- روی آوردن کارمند برای فرار از احساس گرسنگی و ضعف به مصرف زیاد چای، بسکویت ، کلوچه و ... است که از نظر ارزش غذایی، نه تنها نمی توانند جایگزین خوبی باشند بلکه به مرور زمان باعث تشدید سوء هاضمه خواهند شد.
۶- از بین رفتن نشاط و شادمانی در خانواده و کاهش صله رحم:
از کارمندی که ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه از اداره خارج و در صورت داشتن خودرو شخصی حدود ساعت ۱۶:۳۰ به منزل خود می رسد انتظار محبت و خوشرویی داشتن با اهل خانواده، پسندیده نیست. تصور کنید در طول اجرای این مصوبه، هیچ کارمندی با خانواده خود روی یک سفره نخواهد نشست.
کارمند در این حالت پس از مراجعه به منزل و صرف ناهار (مقصود در این ماه مبارک نیست) با کمی استراحت و خواب ، به شب می رسد. در شب هم به دلیل اینکه صبح زود باید به محل کار برگردد ناچار است از منزل خارج نشود و آیا از چنین شخصی می توان انتظار داشت که در طول هفته، به دیدار اقوام، آشنایان و دوستان خانوادگی خود برود؟
ادامه این روند که انگار کارمند روی دور تند قرار گرفته در نهایت به فرسودگی کارمند منجر خواهد شد و امیدواریم به درجه ای نرسد که صدای خانواده ای اینگونه نواخته شود که : (( زندگی فقط کار نیس.))
یکی از راهکار پیشنهادی :
الف- با توجه به اینکه هر کارمند در ماه سه روز حق مرخصی دارد لذا می توان ساعات کاری در ایام هفته را مانند سابق در نظر گرفت و تعطیلی پنج شنبه را به حساب مرخصی کارمند فرض کرد.

 
*دانشجوی دکتری فیزیولوژی، فرهنگی و مدرس دانشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما

باانصاف
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض تشکرازدکترخردمند،بنظرم بزرگترین مشکل درتعطیلی پنجشنبه متوجه کارمندان خانمه .به امورات خانوادهها شون کمترمیرسند.به یکی ازادارات ساعت دوونیم مراجعه کردم همه شون چرت زنان منتظراتمام تایم اداری بودند.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
حتما دکتر فیزیو لوجی و فرهنگی مدرس کارمند نیستند که این تیپی هستند. جهت طلاع به خدا همین پنج شنبه اولین هفته که با نطر مساعد استاندار محترم و اعضای شورای اداری تصویب شده که تعطیل شد به اندازه یکسال قبل تا کنون از روز پنج شنبه و این تعطیلی استفاده و لذت بردم... ضمنا در کجای یاسوج و از کدام اداره در مرکز استان تا حتی چندین شهر و بخش ما یک ساعت وقت برای تردد نیاز هست... نکنه دکتر از اباده میاد و میره
پیشنهاد
Iran, Islamic Republic of
درست است که در قانون خدمات کشوری یه ساعت مشخص برای کار در هفته در نظر گرفته شده و برهعمین مبنا ساعات چینش شده است.اما عملا در تهران و استان های دیگر شاهد آن هستیم که این ساعت نیز رعایت نمی شود.دراستانهای دیگرهم درحال اجراست . چون به شکل قانونی اگه کارمندی ۸ و نیم ساعت در روز کارکنه ، باید به او کمک هزینه غذا بدهند که در سال ۹۳ این مبلغ ۴۶۰۰ تومان بود وامسال شده ۵۲۰۰ تومان . دربعضی از ادارات بصورت ماهانه مبلغ را به کارمند می دهند که درحال حاضر بیشتر از ۱۵۰ هزار تومان است . دربسیاری از ادارات درسطح کشور نیز بجای پرداخت مبلغ ، از ساعات کارروزانه کارمندان یک ساعت کسر می نمایند . یعنی کارمندان ساعت ۷ صبح تاساعت ۱۴ونیم کار می کنند. دربوشهر ، خوزستان ، اصفهان و … به همین صورت می باشد . اما در استان ما این دستور با کیفیت فعلی، کاملا غیر قانونی است ومی توان آن را در دیوان عدالت اداری و یا سازمان بازرسی باطل نمود . با این طرح فقط زنان کارمند آسیب نمی بینند بلکه کل خانواده نابود و مختل خواهد شد . تمام نظرات مخالف طرح از طرف کاربران محترم نیز صحیح می باشد . لذا از استاندار محترم تقاضای رسیدگی فوری واجرای طرح موصوف مانند سایر استانهای دیگر هستیم در غیر اینصورت یا باید از خزانه دولت هزینه غذای روزانه هزاران کارمند پرداخت گردد.ویا اگر در هنگام اذان برای ناهار و نماز یک ساعتی نتوان تعطیل کرد میتوان یک ساعت آخر را که هم ارباب رجوعی در آن ساعت ها مراجعه نمیکند را کاهش داد.
این طرح راحداقل می توان برای ۶ ماه اول که روزطولانی تر است استفاده نمود.
Iran, Islamic Republic of
عجب پیشنهاد نسنجیده ای دادی آخه مرخصی اجباری هم شد راهکار دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد
Iran, Islamic Republic of
حرف حساب /فکری یا تدبیری/
حامی مردم از تهران
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر شما آقای دکتر خردمند که به صورت تخصصی و کارشناسانه موضوع را اشاره نمودید مواردی که اشاره نمودید از نظر پزشکی و فیز یولوی بدن صحیح فرمودید انشاله که مسولین توجه کنند و ترمیم نمایند
همکار
Iran, Islamic Republic of
درود بر نویسنده و این تحلیل دقیق.اما کو گوش شنوا
مسعود
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا در مصرف انرژی خیلی صرفه جویی میشه
سعید
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی پنچ شنبه ها خیلی خوبه فقط اگه تجدید نظر تو ساعت مثلا ۷ تا ۱۵ بود بهتر بود
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بدترین کار دولت عدم تغییر ساعات کاری در ماه رمضان هست
باوی
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد دادی الان؟؟ سه روز مرخصی رو بزنن جای پنجشنبه؟؟
بهترین راهکار اینه که یک ساعت به کارمند تو روز مرخصی ساعتی واسه ناهار بدن (مثل شرکت نفت) که یا تو اداره صرف کنن یا برن خونه و ناهار و نماز و برگردن (اگه خونه نزدیک باشه)
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود دکنر جان
رها
Iran, Islamic Republic of
کاملا باهاتون موافقم.
اینا می خواستن مساله رو حل کن اومدن سختترش کردن با بازدهی خیلی پایین تر ....
کارمند
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از زبان ما میگویی
کارمند
Iran, Islamic Republic of
اتفاقاً این نظر شما نظر خیلی از کارمندان دولت نیست چون پنج شنبه فرصت خوبی برای حضور بیشتر در جمع خانواده وادای صله رحم می باشد . شما باید پیشنهاد می دادید بجای پنج شنبه روزهای شنبه تعطیل میشد روزهای شنبه بنظر من از نظر روانی بار منفی بیشتری دارد واگر تعطیل اعلام شود روحیه ها عالی میشود.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از آقای استاندار که نسبت به تعطیلی روزهای پنج شنبه اقدام کردند
چون الان رسیدگی به کارهای خانواده بیشتر شده واز طرفی فرصتی برای مسافرت ودید وبازدید از اقوام وفامیل بوجود آمده است و از طرفی ترافیک شهری یاسوج در روز پنج شنبه کاهش پیدا کرده است. از نظر روحی وروانی نیز تأثیر بسیار مثبتی بر روی افراد کارمند داشته واکثر خانواده ها هم از تعطیلی استقبال کرده اند.
مهمان
Iran, Islamic Republic of
پیشنهادت فقط ب درد خودت میخوره ما کارمندا ک از این تعطیلی خیلی خیلی راضی هستیم ودوست داریم برا کل سال باشه ن فقط تابستون
بي خيال
Iran, Islamic Republic of
اجازه دهید تحریم ها رفع بشن ، فشار آب قوی بشه ،‌ زمین های زراعی پربار بشن دستور می دهم برای شما وعده های صبحانه و نهار در محل کار فراهم کنند آنهم منو باز
نون گندم + عسل + کره برای صبحانه روز شنبه
اب گوشت با پیاز و ترشی برای نهار روز شنبه
تازه، هر کسی هم خواست می تونه چند پرس بگیره و برای خانواده و فامیل هاش هم ببره
این است تدبیر و امید
حسن
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا خیلی خوبه ما کارمندان راضی هستیم تعدادی خانم که خودشون پنج شنبه ها دور کاری بودند و تعطیل ، اعتراض کردند .تنها کار خوب تو این دولت همین تعطیلی پنج شنبه بود درود بر استاندار درود و صد درود ...............................................درود
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی در تمام سال و برای بانک ها مورد انتظار است
فرهنگی گچساران
Iran, Islamic Republic of
واقعا ساعات کاری زیاد به ساختار خانواده نیز آسیب می رساند مخصوصا برای خانم های شاغل.سپاس از دکتر خردمند
Iran, Islamic Republic of
اگه بشه ساعتو از ۷به ۳ تغییر داد ممنون میشیم
امير علي
Iran, Islamic Republic of
با سلام
اتفاقا آقای استاندار کار بجایی کردند دست گلشون درد نکنه واقعا با امدن ایشان ما همه تفاوت رو در نحوه خدمت رسانی به مردم نسبت به ادوار گذشته حس کردیم . و خیلی خوب شد که پنج شنبه تعطیل شد حداقل آدم وقت داره به کارهای شخصی خود و خانواده ، باغ و باغچه و حتی سفر بپردازه
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
تفسیر خوبی بود اما پیشنهاد آخرت زد خرابش کرد.آخه هر پنجشنبه رو مگه میشه مرخصی گرفت؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام

با بخشی از سخنان دکتر خردمند موافق هستم

ولی دکتر، کلیات سخن شما اینست که مسئولان باید نسبت به فرهنگ ما ایرانیان برنامه ریزی کنند (جایی که در مورد فرهنگ صبحانه سخن گفتید)

حرف من اینه که: شاید بخشی از فرهنگ ما غطط باشد

آیا باید برنامه ای با توجه به این فرهنگ غلط نوشته شود

آیا نباید برنامه نوشته شود تا این فرهنگ غلط برداشته شود
سهراب
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر خردمند واقعا مقاله سنجیده ای را بیان فرمودید و راهکار عاقلانه ای را هم نیز ارائه نمودید بسیار از بیان این مطالب از شما سپاسگزاریم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1