تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۴
کد مطلب : ۱۱۲۳۱۱

تودیع و معارفه روسای میراث فرهنگی چرام

۰
کبنا ؛

طی حکمی از سوی محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، رئیس جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان چرام منصوب شد.


به گزارش کبنا نیوز، ظهر امروز با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و طی حکمی از سوی محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد، رئیس جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان چرام  منصوب شد.

در این حکم از تلاش‌های «محمدرضا مجیدی» رئیس سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان چرام تقدیر و «قاسم قائدی» دارای مدرک کارشناسی حقوق و از کارکنان حقوقی اداره میراث فرهنگی به عنوان رئیس جدید این اداره منصوب شد.

در این حکم آمده است:

جناب آقای قاسم قائدی‌اصل

با سلام و احترام

نظر به مراتب تعهد و تجارب ارزنده جنابعالی، به موجب این ابلاغ به عنوان سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان چرام منصوب می‌شوید.

توجه کامل به اهمیت و حفظ و نگهداری از میراث ارزشمند فرهنگی، تاریخی، رشد و توسعه صنایع دستی و گردشگری شهرستان، تعامل جدی با مدیریت عالی شهرستان و مسئولان شهرستانی، هماهنگی با حوزه کاری در اداره کل از مهمترین وظایفی است که انتظار می‌رود در راستای اهداف متعالی سازمان انجام پذیرد.

امید است با توکل بر خداوند متعال و در ظل توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و در تحقق هرچه بیشتر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای سیاست‌های کلان سازمان و منویات مقام عظمای ولایت، در انجام امور محوله موفق و موید باشید.

 
لزوم تلاش مجدانه رئیس جدید میراث فرهنگی چرام در جهت خدمات‌دهی به مردم

فرماندار چرام بر لزوم تلاش مجدانه رئیس جدید میراث فرهنگی این شهرستان در جهت خدمات‌دهی به مردم تاکید کرد.
ابراهیم فتاح‌پور ضمن تبریک و گرامیداشت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: کار قضا و حکمرانی به خصوص در استان کهگیلویه و بویراحمد متناسب با جنس و بافت اجتماعی و فرهنگی که دارد، کاری بسیار سخت و حساس است.
فرماندار چرام در ادامه با بیان اینکه امروز مراسم معارفه برادر عزیز و مسلمانی است که قرار است مجدانه تلاش کند تا مجددا با هم ادامه راه را داشته باشیم، عنوان داشت: از طرفی تکریم عزیز بزرگوار دیگری با نام آقای مجیدی را داریم که همه مدیران ما با شخصیت، روحیات، خلقیات و زحماتی که این عزیز متقبل شدند، آشنایی دارند.
وی ضمن قدردانی و تشکر از زحمات محمدرضا مجیدی رئیس سابق میراث فرهنگی و صنایع گردشگری چرام، خاطرنشان کرد: از روی صداقت و از جنس روستایی و عشایری بیان می‌کنم که جناب مجیدی با روابط عمومی خوب و زبان ارتباطی قوی که داشت، به لحاظ اقتصادی و مالی هم شخصیتی پویا بود و در ارائه کمک به همه برنامه‌های فرهنگی ما از جیب شخصی خود مایه می‌گذاشت.
این مسئول اضافه کرد: امیدواریم راهی را که جناب مجیدی ادامه دادند، آقای قائدی به صورت امدادی و با شدت و دقت بیشتری از طریق ارتباطات در سطح استان و کشور ادامه داده و عهده‌دار این سکان باشند.
فتاح‌پور در بخش بعدی از سخنان خود با اشاره به میراث فرهنگی، ابراز کرد: تمدن و فرهنگ ایران اسلامی با قدمتی ۸ هزار ساله تمدن بسیار غنی است.
وی، افزود: می‌توان به معماری بلادشاپور در کهگیلویه، آسیاب‌های چرام، قله‌های تاریخی، گنج‌های مدفون شده در خاک، ابزارها و تکنیک‌ها، مشک و ملارهای سنتی و پوشاک بانوان ما به عنوان مثال اشاره داشت.
رئیس شورای اداری چرام، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی نیز زبان فارسی با زیرشاخه‌های متنوعی از اقوام داریم که کم کشوری با چنین قدمتی و عناصری قوی پیدا می‌شود.
این مسئول با اظهار تاسف از اینکه گاهی لهجه‌های یکدیگر را به تمسخر می‌گیریم، عنوان کرد: خرده‌فرهنگ‌های غنی داریم که فرهنگ ما را پویا می‌کند، بنابراین وظیفه همه ما است که به میراث فرهنگی خودمان کمک کنیم.
فتاح‌پور با متذکر شدن این مطلب که میراث فرهنگی ما فقط طلا، نقره و فلزات گران‌بهای مدفون شده در زیر خاک نیست، گفت: میراث فرهنگی ما، لهجه‌ای است که ویترین آن در صدا و سیما بوده و کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که بتواند لری غلیظ صحبت کند.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، استعمار واقعا استعمار است، افزود: در وادی ورود دنیای صنعتی و سرمایه‌داری به کشورمان که بالغ بر ۹۰ درصد آن با ترفند به دنیای جهان سوم ورود پیدا کرده‌، بهترین صنایع‌دستی و بومی ما در طول این سال‌ها نابود شده است.
 
۲۴۰ اثر میراث فرهنگی چرام به ثبت رسیده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چرام گفت: در حوزه میراث فرهنگی از ۳۵۰ اثر تاریخی در این شهرستان، بیش از ۲۴۰ اثر را به ثبت رسانده و اولویت‌بندی کرده‌ایم.
محمدرضا مجیدی در این مراسم با بیان اینکه نمایندگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چرام در ۱۰ اردیبهشت ۹۲ افتتاح شد، اظهار کرد: میراث فرهنگی چرام ساختمان اداری نداشته و این اداره در ساختمان‌های سازمانی فعالیت می‌کند، بنابراین باید هرچه زودتر تدابیری جهت فراهم کردن ساختمان اداره میراث فرهنگی چرام اندیشیده شود.
رئیس سابق اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چرام با اشاره به کمبود تجهیزات در این اداره به حوزه میراث سازمان اشاره کرد و عنوان داشت: در حوزه میراث فرهنگی از ۳۵۰ اثر تاریخی در این شهرستان، بیش از ۲۴۰ اثر را به ثبت رسانده و اولویت‌بندی کرده‌ایم.
وی به حوزه صنایع دستی نیز اشاره داشت و ابراز کرد: تمام افرادی که گواهی از سازمان میراث فرهنگی و فنی و حرفه‌ای دارند را سامان‌دهی کرده و حدود ۶۰۰ نفر را ردیف کردیم که از این تعداد ۲۰۰ نفر جهت تسهیلات کم بهره معرفی می‌شوند.
مجیدی با بیان اینکه واقعیت امر این است که بیشتر بر حوزه گردشگری تمرکز شده به کمپینگ اقامتی چشمه بلقیس اشاره داشت و گفت: می‌توان گفت این کمپینگ به نوعی خود یک چشمه بلقیس دیگر است که سعی کردیم با به کار بردن زیرساخت‌های لازم در جهت ساماندهی این کمپینگ تلاش کنیم.
این مسئول با بیان اینکه در حوزه گردشگری به مسائل مذهبی نیز اهمیت داده شد، خاطرنشان کرد: یقینا می‌توان فعالیت‌های میراث فرنگی، صنایع دستی و گردشگری را در کنار امامزاده‌های چرام مشاهده کرد.
وی با تاکید بر اطلاع‌رسانی از استفاده صحیح از امکانات میراث فرهنگی و صنایع گردشگری، تصریح کرد: سال گذشته در کمپینگ چشمه بلقیس حدود ۲۰ میلیون تومان جهت تجهیز مجدد سرویس‌های بهداشتی هزینه شد.
رئیس سابق میراث فرهنگی چرام به تصویربرداری و مستندسازی نقاط گردشگری چرام اشاره داشت و ابراز کرد: این شهرستان در حوزه گردشگری حرف زیادی برای گفتن دارد که نیاز به همکاری و تعامل جهت ارائه خدمات دارد.
مسئولان بیش از صنایع‌ دستی به بحث گردشگری اهمیت می‌دهد
امام جمعه چرام با اشاره به اهمیت اهمیت صنایع دستی و ‌با اظهار تاسف از اینکه میراث فرهنگی بیشتر به بحث گردشگری اهمیت می‌دهد، گفت: صنایع‌دستی این اداره تعطیل شده است.
حجت‌الاسلام جعفر طزری در مراسم تکریم و معارفه رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چرام ضمن قدردانی از رئیس سابق میراث فرهنگی چرام، اظهار کرد: افتخار امروز ما این است که کشورمان متمدن و اصیل بوده و یکی از وظایف میراث فرهنگی نیز حفظ و صیانت فرهنگ است.
امام جمعه چرام با تاکید بر این مطلب که باید ملت را با تمدن ایران آشنا کرد، عنوان داشت: امروز یکی از مشکلاتی که گریبانگیر دولت‌ها شده، بحث اشتغال است و توقعاتی ایجاد شده که اشتغال به سمت دولتی برود و این شدنی نیست.
وی با اشاره به این مطلب که ما ابزار خوبی برای اشتغال داریم، صنایع‌دستی و گردشگری را از جمله این ابزار دانست و خاطرنشان کرد: امروزه یکی از درآمدها و منبع اشتغال، کسبه‌ای هستند که از گردشگری منبع درآمد ایجاد می‌کنند و دغدغه‌ای را از دولت کم کرده‌اند.
حجت‌الاسلام طزری با اشاره به اهمیت میراث فرهنگی و با اظهار تاسف از اینکه میراث فرهنگی بیشتر به بحث گردشگری اهمیت می‌دهد، تصریح کرد: صنایع‌دستی این اداره تعطیل شده در صورتی که یکی از راه‌های اشتغال و درآمدزایی توجه به بخش صنایع‌دستی و مشاغل فنی است و اگر رونق بگیرد و بازاریابی شود، تحول چشمگیری در این بخش خواهیم داشت و دغدغه‌های اشتغال برطرف خواهد شد.
خطیب جمعه چرام در بخش بعدی از سخنان خود با اشاره به بار سنگین مسئولیت، متذکر شد: همه کسانی که در نظام پست می‌گیرند، خادم ملت هستند.
وی افزود: چیزی که جامعه به آن نیاز دارد، وحدت همگانی مردم و مسئولان در برطرف کردن مشکلات است.
وضعیت زیرساختی میراث فرهنگی در شهرستان چرام مطلوب نیست
میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت زیرساختی گردشگری در استان و شهرستان چرام به دلیل کمبود اعتبار مطلوب نیست و در بحث گردشگری هم نیاز به تبلیغات بیشتری است.
جهانبخش احمدی در مراسم تکریم و معارفه رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چرام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، گفت: منطقه چرام در استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و قلب تپنده و نقطه ثقل استان است.
وی با بیان اینکه واقع شدن شهرستان چرام در حدفاصل منطقه گرم و معتدل کوهستانی پتانسیل بسیار خوبی است، گفت: چشم‌اندازهای بسیار زیبا، وجود امامزاده‌های واجب‌التعظیم متعدد در چرام، غارهای بی‌نظیر، آبشارهای زیبا، باغ‌هایی رویایی، روستاهای تاریخی و جنگل‌های بسیار وسیع زیبایی دو چندانی به این شهرستان داده است.
این مسئول به کشف غار نزل در شهرستان چرام اشاره‌ای داشت و عنوان کرد: این غار به گفته غارنوردان، سومین غار برتر کشور است که دارای پتانسیل‌های بسیار عظیمی در بحث گردشگری برای شهرستان چرام خواهد بود.
احمدی با تاکید بر این مطلب که چشمه بلقیس چرام، آبشار زیبای طسوج و روستای تاریخی آرند، این منطقه را متمایز از دیگر مناطق استان کرده است، تصریح کرد: وجود تعداد زیادی امامزاده در این شهرستان، زمینه حضور توریسم مذهبی  را فراهم کرده و آینده بسیار درخشانی خواهد داشت.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع‌ انسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به صنایع‌دستی استان اشاره داشت و ابراز کرد: صنایع‌دستی در استان ما در گذشته راکد بود چرا که شرایط ایجاب می‌کرد ولی از سال گذشته تاکنون آموزش صنایع‌دستی در ۱۲۷ روستای استان کهگیلویه و بویراحمد و ۷ روستای شهرستان چرام انجام شده است و ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال‌زایی در اختیار صنعتگران قرار گرفت.
وی با بیان اینکه کمک‌های بلاعوض به صنعتگران و هنرمندان صنایع‌دستی نیز در این استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌های مختلف بین‌المللی در نقاط مختلف کشور جهت رونق و فروش صنایع‌دستی دایر شد.
احمدی به برنامه‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد در حوزه صنایع‌دستی اشاره داشت و تصریح کرد: وضعیت زیرساختی در شهرستان چرام مانند سایر شهرستان‌ها زیاد مطلوب نیست و در بحث گردشگری هم تبلیغات خوبی در این شهرستان انجام نگرفته است.
معاون پشتیبانی و توسعه منابع‌ انسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد، متذکر شد: اعتبارات قطره‌چکانی جوابگوی خیل عظیم مسافران و گردشگران در استان نیست.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1