تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۲
کد مطلب : ۱۱۱۸۱۷

شهرهای استان درگیر تنش شدید آبی/مردم صرفه‌جویی کنند

۲
۰
کبنا ؛سید علی‌ لدنی‌نژاد ظهر امروز در نشست مدیران صنعت آب و برق استان با استاندار که در آن همه مسئولان استانی و شهرستانی صنعت آب و برق حضور داشتند، اظهار کرد: در هفته صرفه‌جویی مصرف آب قرار داریم که یکم تا هفتم تیرماه هر سال است و به همین بهانه چنین نشستی را با استاندار برگزار کردیم.

لدنی با ارائه آماری از وضعیت آب در جهان، ایران و کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ درصد سطح کره زمین پوشیده از آب بوده که ۹۷٫۵ درصد آب غیرقابل آشامیدن و در ۲٫۵ درصد باقیمانده ۶۸٫۹ درصد آن منجمد و یخچال در قطب‌های شمال و جنوب قرار دارد و ۳۰٫۸ در اعماق بسیار زیاد زمین و غیر قابل دسترسی و فقط ۳ دهم درصد به صورت آب سطحی و روان آب و زیرزمینی و قابل دسترس در اختیار ما انسان‌ها قرار دارد.

ab (11)

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان گفت: متأسفانه میزان مصرف آب در کشور بسیار فراتر از مرز اعتدال است که حالت نرمال و پایدار مصرف حداکثر تا ۴۰ درصد آب در دسترس به حالت نرمال است و از ۴۰ تا ۶۰ درصد آب در دسترس را اگر مصرف کنیم حالت بحرانی است و در ایران اکنون متأسفانه ۸۰ درصد آب در دسترس را مصرف می‌کنیم و در خصوص میزان مصرف منابع در دسترس از مرز بحران هم عبور کرده‌ایم.

لدنی‌نژاد بیان کرد: ایران حدود ۱٫۱ خشکی‌های جهان و تنها ۳۴۵ هزارم آب خشکی‌های جهان را در اختیار دارد که ۹۳ درصد در بخش کشاورزی و ۳ درصد در بخش شرب و صنعت مصرف می‌شود.

وی افزود: در ایران قدیم سرانه مصرف آب ما ۵ تا ۱۰ لیتر در شبانه‌روز بود که ایران ما الان ۷۰ میلیون نفر جمعیت دارد و مصرف سرانه آب در شبانه‌روز ۱۲۰ تا ۱۴۰ لیتر و در استان ما ۱۵۰ تا ۱۸۰ لیتر در شبانه‌روز است یعنی استان ما در حال حاضر با مصرف بی‌رویه آب بیش از میانگین کشور و ۲۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری در شبانه‌روز مصرف دارد.

این مسئول افزود: منابع تأمین آب شرب استان در شهرها ۹۰ درصد از منابع آب زیرزمینی و ۱۰ درصد از چشمه‌ها هستند و چاه‌ها به دلیل افزایش مصرف بی‌رویه سالانه دچار نوسان و افت سطح آب می‌شوند.

لدنی‌نژاد در همین خصوص گفت: در چاه‌های امام‌زاده جعفر ۲۰ متر و چاه‌های دهدشت ۹ متر نوسان آب در سال گذشته داشتیم که به دلیل نگاه سنتی ما به آب است به این تصور که آب کالای در دسترس و نعمت الهی برای همه است و به هر نحو که خواستیم می‌توانیم آن را مصرف کنیم.

وی تصریح کرد: از مدت‌ها پیش زنگ خطر بحران آب در استان به صدا درآمده اما ما در اوج سرمستی وفور آب این نهیب را نشنیده‌ایم.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری استان با بیان آماری کشوری در خصوص بحران آب گفت: قرار گرفتن بیش از ۵۱۷ شهر کشور در تابستان به عنوان شهرهای دارای تنش آبی و بیش از ۵۷۱ شهر کشور در تابستان امسال به عنوان شهرهای دارای تنش آبی زنگ خطری بزرگ است که به صدا درآمده و باید ان را بشنویم و برنامه‌ریزی کنیم. ۶ شهر استان ما مشمول تنش آبی هستند که یاسوج و مادوان، لیکک، دهدشت، سوق و چیتاب هر کدام به دلایلی تنش آبی دارند.

لدنی‌نژاد خاطرنشان کرد: در یک دوره ۳۰ ساله خشکسالی در کشور هستیم که باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که فردا دیر است چراکه یکی از مسئولان آب کشور در خبری اعلام کرده که ۱۰ استان ازجمله کهگیلویه و بویراحمد با تنش شدید آبی مواجه هستند و ۱۷ استان هم در تنش آبی قرار دارند و ۴ استان بوشهر و فارس، هرمزگان و سیستان در مرحله‌ای بحرانی‌تر با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تو را..کمبود اب را تحمل میکنیم..اما..و یسی مدیر .ابفای گچساران را یکاریش کن
Iran, Islamic Republic of
در چنین شرایطی مجوز کارخانه فولاد صادر میشه که طبق نظر کارشناسان جهت تولید هر یک تن فولاد چهارتن اب باید هدر بره لطفا به اثار مخرب شدید زیست محیطی اینچنین طرحهایی که فقط به دنبا ل تسهیلات ان هستند توجه کنید
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
1