تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۲
کد مطلب : ۱۱۱۶۴۳
توضیحات نوروزی در خصوص انتخاب معاونینش و عملکرد تاجگردون
۰
کبنا ؛دکتر حسن نوروزی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد دارای دکترای اقتصاد از دانشگاه رازی کرمانشاه است، نوروزی دانشجوی نخبه و شاگرد اول در سه مقطع تحصیلی به توانایی علمیخود ایمان دارد و خود را اصلاح طلب و فردی ثابت قدم در دیدگاه سیاسی میداند اما معتقد است در سازمان متبوعش تخصص و کارشناس محوری بر دیدگاه سیاسی ارجحیت دارد، وی امیدوار است سازمان مدیریت و برنامه ریزی را با اتکای به دانش، تخصص و علاقه خود و مجموعه کارشناس محورش نه تنها به اقتدار پیشین که به سازمانی قدرتمند تر تبدیل کند، معاون برنامه ریزی سابق استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی که در ۴۱ سالگی در رأس سازمانی بوروکراتیک قرار گرفته است سمت خود را مدیون سوابق مدیریتی پیشین، رشته تحصیلی و تخصص خود میداند از تاجگردون که پیشکسوت و استاد او محسوب میشود به عنوان نعمت و ظرفیتی برای استان کهگیلویه و بویراحمد و یکی از معدود نخبگان برنامه ریزی و بودجه در کشور یاد میکند و امیدوار است فضایی در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود که امثال دکتر تاجگردون در آینده تکرار شود و استان فقط محدود به ایشان نشود، اما باید منتظر ماند و دید آیا مدیریت در سازمان برنامه و بودجه، پشتکار زیاد و حمایت شخصی مانند دکتر تاجگردون از دکتر نوروزی تاجگردونی دیگر برای استان کهگیلویه و بویراحمد میپرورد یا نه؟
برای شروع از شناسنامه سجلی و شناسنامهکاری تان بگویید؟
متولد ۱۳۵۳متولد روستای خان احمد گچساران «اکنون از توابع باشت» هستم اصالتا از طرف خانواده پدری تیرتاجی و مادری گشتاسبی هستم، دوران ابتدایی و راهنمایی را در «خان احمد» گذراندم و در دبیرستان امام خمینی گچساران در سال ۷۱ دیپلم ریاضی گرفتم ، همان سال در کنکور گروه ریاضی و فنی شرکت کرده و در دانشگاه اصفهان رشته اقتصاد پذیرفته شدم، سال ۷۵ از دوره لیسانس فارغ التحصیل شدم و بلافاصله کنکور فوق لیسانس جز سه نفر اول رشته اقتصاد ارشد قبول شدم در رشته سیستمهای اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم و سال ۷۸ فارغ التحصیل شدم، سال ۷۹ به عنوان امریه در سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار شدم،در هر سه مقطع تحصیلی نفر اول دانشکده شدم و به دلیل علاقه و تخصص در سازمان برنامه و بودجه استخدام شدم طی سالهای پیش از ادغام سازمان برنامه به عنوان کارشناس، رئیس گروه، معاون برنامه ریزی مشغول بودم و سال ۸۶ با ادغام سازمان مدیریت وارد فضای دانشگاهی شدم تا سال ۹۲ که با شروع به کار دولت یازدهم و دعوت دکتر خادمیبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد آمدم؛ شخصاً به نوع کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی علاقه دارم.
نقش آقای تاجگردون در انتصاب شما ؟
بنده به دعوت آقای استاندار به این حیطه وارد شدم و این دعوت به همکاری بیشتر به دلیل شناخت دکتر خادمیاز سوابق کاری من بود زیرا زمانی که ایشان معاون برنامه ریزی استاندار بود من در سازمان برنامه رئیس گروه اشتغال بودم و به تبع مراودات شغلی تعامل زیادی با هم داشتیم و همچنین تحصیلات مرتبط در این زمینه یکی دیگر از دلایل دعوت به معاونت برنامه ریزی بود و طبیعتا با هم فکری و حمایت آقای تاجگردون صورت گرفت.
ارزیابی خوذتان از عملکردتان با توجه به مشکلاتی که پیش و رو دارید چگونه است؟
شرح وظایف سازمان برنامه بیشتر از معاونت برنامه ریزی و به دلیل افزوده شدن حوزههای کاری جدید وسیعتر است اما مطابق برداشت ذهنی خودم در صورت وجود همکاری و مهیا بودن شرایط به موفقیتم خوش بینم زیرا دقیقا عملکرد سازمان برنامه مطابق با علم دانشگاهی من است و پشتوانه آکادمیک لازم در این زمینه را دارم، علاوه بر آن تجربه کاری گذشته در این راستا که شامل هشت سال سابقه در سازمان برنامه و دو سال معاونت برنامه ریزی اطمینان به موفقیت در این مسیر را افزایش میدهد.
در عین حال موفقیت در تجهیز منابع انسانی و انتخاب همکاران متخصص یکی از مؤلفههای مهم در انجام رسالت محوله به این سازمان است، سازمان برنامه رصدخانه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است و برای موفقیت در رصد و پایش روند توسعه استان، سازمان میبایست از نظر منابع انسانی مجهز باشد، امیدوارم با جذب منابع انسانی قوی و حاکم شدن نظم بر امور در اجرای این رسالت موفق شوم.
حدود ۱۰ سال از ادغام سازمان مدیریت میگذرد به نظر شما سازمان کنونی به اقتدار و جایگاه پیش از ادغام برمیگردد؟
با اینکه این سازمان احیا شده است و در استان نیز رسما آغاز به کار کرده است اما تصورم بر این است که با گذشت پنج تا شش ماه به ثبات برسد در عین حال یقین دارم نه تنها به جایگاه قبلی بازمیگردد بلکه بهتر نیز میشود.
آقای استاندار در این مسیر چقدر میتواند به شما کمک کند و به طور کلی ارتباط کاری سازمان مدیریت و استانداری را در آینده چگونه ارزیابی میکنید؟
در اینجا ذکر یک نکته لازم است، سازمان برنامه از آغاز به کار رسمیخود در سال ۱۳۲۷ همیشه کارشناس محور بوده و در مقطع کنونی با توجه به اینکه دکتر خادمی با تحصیلات دوره دکترا در حوزه برنامه ریزی و سابقه کاری در این زمینه شخصی برنامه ریز و انسانی دانشگاهی و منطقی است قطعا کمک حال خوبی برای ما خواهد بود و تجربه دو سال گذشته نیز نشان داده است که ایشان هیچ گاه دیدگاه غیرکارشناسی ارایه نداده است و وجه غالب شخصیتی من نیز همین طور است زیرا هم به نگاه کارشناسی علاقه مندم و هم میتوانم از چنین دیدگاهی دفاع کنم.
سازمان مدیریت بازوی مشورتی استاندار است زیرا استاندار درگیر امورات اجرایی و تأمینی است و نیاز به مکانی برای فکر و مشورت دارد و من گمان میکنم بتوانیم این مسئولیت را به خوبی انجام دهیم و کمک کار همدیگر باشیم.
معاونین خود را بر اساس چه معیارهای انتخاب کردید ظاهرا معاونین شما از چهرههای اصولگرا هستند و در دولتهای قبل نیز سمت داشتند، در انتخاب خود صرفا بر شاخص تخصص تأکید داشتید یا اینکه از بیرون نیز فشارهایی وجود داشته است؟
من یک بینش سیاسی مشخص دارم و همیشه در مسیر سیاسی خود ثابت قدم بوده ام ولی اعتقادم این است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و به صورت مشخص در سازمان مدیریت و برنامه ریزی میبایست نگاه کارشناس محور وجود داشته باشد، مطابق با این دیدگاه اولین شاخصی که برایم ملاک بوده است سطح آشنایی افراد به قوانین و مقررات، مسائل توسعه استان، قدرت مدیریت و شاخصههای وجودی یک مدیر بوده، در عین حال با توجه به اینکه دولت رویه اعتدالی دارد مدیران نیز طبیعتا به لحاظ سیاسی باید موافق و همراه دولت باشند.
در مجموع ترکیب هیأت مدیره سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ترکیب دولت همخوانی دارد زیرا در دولت اعتدال آقای روحانی نیز سلیقههای مختلف حضور دارند از سوی دیگر همکاران من عمدتاً اصلاح طلب و متخصص امور برنامه و بودجه هستند ضمن اینکه افرادی مد نظر شماست بیش از آنکه افراد سیاسی باشند افراد متخصص هستندکه گرایش سیاسی شان را در کار دخالت نمیدهد و بیشتر نگاه شایسته سالاری حکم فرماست.
دلیل عدم ابقای آقای پوزش مدیرکل بودجه و عدم استفاده از ایشان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی چه بوده است؟
آقای پوزش انسانی با شخصیت، خوب، کاری و پاکدست است و از هر حیث نیروی مورد قبول و محترمی است ولی بنا به تشخیص در خصوص نیاز به جابجایی مدیران و معاونین، در پی استفاده از تخصص ایشان در یک معاونت دیگر بودم، در هیأت رئیسه سازمان جا داشت و به ایشان پیشنهاد همکاری در بخش دیگری ارایه شد ولی آقای پوزش از میان پیشنهادات کاری، فرمانداری کهگیلویه را با توجه به سوابق و تجربه خود و با هدف خدمت به مردم دیار خود برگزید و برای ایشان آرزوی توفیق دارم.
برای روشن شدن افکار عمومینقش آقای تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در توسعه استان و عملکرد و دستاوردهای ایشان در این راستا را تشریح نمایید؟
طی ارتباط تنگاتنگ دو سال اخیر با نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد متوجه شدم هر سه نماینده در حد توان برای استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش میکنند، در عین حال، دکتر تاجگردون نعمتی برای استان است تردیدی وجود ندارد، دکتر از سال ۷۱ با ورود به سازمان برنامه و بودجه و دارا بودن چندین سال تجربه مدیریتی در این سازمان در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور، با تحصیلات اقتصاد و برنامه و بودجه جزء چند نفر افراد برجسته برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور است و دارای جایگاه قابل توجهی است و همین که به عنوان نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در میان افراد برجسته اقتصاد کشور مانند دکتر توکلی، دکتر نادران و دیگر بزرگان کشور با قاطعیت آرا به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب میشود و نامش به عنوان یکی از فعالترین افراد مجلس تا کنون ذکر شده است یکی از ظرفیتهای استان است و بنده نیز طبیعتا به عنوان یک هم استانی به ایشان افتخار میکنم و حتی الامکان از ایشان کمک میگیرم و امیدوارم فضایی در استان ایجاد شود که امثال تاجگردون در آینده تکرار شود و فقط محدود به ایشان نشویم.
به عنوان مثال در قانون برنامه پنجم بحثی به نام اعتبارات ماده ۱۸۰ وجود دارد که از سال ۹۰ شروع شده است، مطابق با این ماده میبایست بخشی از درآمد نفت و گاز در راستای رفع محرومیت و توازن میان مناطق کشور به صورت اعتبار در اختیار استانهای کمتر توسعه یافته قرار گیرد تا شاخصهای توسعه شان ارتقا یابد، در مجلس قبل از اعتبارات این ماده که دو درصد درآمد صادرات نفت و گاز کشور است استفاده نشد ولی دکتر تاجگردون پس از ورود به مجلس با توجه به نگاه کارشناسی و سابقه برنامه و بودجهای توانست به مجلس بقبولاند که این ظرفیت توسط دولت اجرایی شود و سال ۹۳ با اجرایی شدن این ظرفیت ۸۲ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت، سال جاری نیز این دو درصد به سه درصد افزایش یافت که شاید مهمترین عامل این افزایش خود دکتر تاجگردون بود، امسال ۱۴۸ میلیارد تومان از این معبر به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است و این درحالیست که ۲۵ درصد از این اعتبار به حوزه انتخابیه دکتر تاجگردون یعنی گچساران و باشت تخصیص مییابد و ۷۵ درصد مابقی به سایر نقاط استان اختصاص مییابد.
علاوه بر این خدمت مهمتر دکتر تاجگردون به استان این است که این سه درصد در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یا قانون الحاق ۲ با تلاش ایشان آورده شده است زیرا تبصره ای که وارد قانون تنظیم شود جنبه دایمیپیدا میکند و سالانه سه درصد از درآمد نفت و گاز در خدمت توسعه مناطق محروم قرار میگیرد.
مورد قابل ذکر دیگر این است که سال گذشته پروژههای ملی و ملی استانی کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار داشت یعنی حول و حوش ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای ملی مانند جاده پاتاوه دهدشت، جاده یاسوج شیراز، جاده یاسوج سمیرم اصفهان یا آبرسانی به دهدشت غربی یا لیکک،و ۳۵ میلیارد تومان ملی استانی، در سال جاری این عدد به ۳۰۲ میلیارد تومان رسیده است یعنی بیش از دو برابر و همه میدانیم که این بودجه را باد به استان نمیآورد بلکه افزایش حتی یک میلیارد تومان اعتبار، رایزنی ها و دوندگیهای زیادی لازم دارد.
عوارض آلایندگی یکی دیگر از موارد است قانون میگوید درصدی از فروش نفت میبایست به عنوان عوارض آلایندگی به استانهای تولید کننده نفت برگردد به ازای قیمت هر بشکه نفت درصدی آلایندگی به استان تعلق میگیرد و اقدام دکتر تاجگردون در این راستا این بوده است که موجب شده قیمت فروش را مبنای درصد آلایندگی قرار دهند که بخشی از مبلغ نصیب حوزه انتخابی وی و مابقی در سایر نقاط استان توزیع میشود، در خصوص روکش راههای روستایی یک درصد از اعتبارات فصل راه به توسعه راههای روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یابد به لحاظ عددی ابتدای امسال سهمیه استان شش میلیارد تومان بود و به هر حال با پیگیری ایشان این مبلغ به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد رسیده است.
ادغام سازمان مدیریت چه آسیب هایی برای توسعه استان داشت؟
در این خصوص و همچنین درباره علت ادغام یا به تعبیر درست تر انحلال سازمان مدیریت صحبتهای زیادی شده است سازمان برنامه به خرد جمعی اعتقاد دارد و در دولت قبل خرد فردی بر خرد جمعی ترجیح داده شد و تصمیمات پشت تریبونی، خلق الساعه و فردی رئیس دولت موجب انحلال سازمان مدیریت شد، دولتهای نهم و دهم با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از پرپول ترین دولتهای تاریخ دولت ایران شد اما با این درآمد عظیم نفت و گاز، دولتی با رشد اقتصادی منهای شش درصد ، ۴۵ درصد تورم ، آمار غیرقابل قبول بیکاری و فضای رکود تورمیبه دکتر روحانی تحویل داده شد، به لحاظ انضباط پولی و مالی نیز اتفاقات ناگواری در این دو دوره افتاد که اخبار آن هر روزه منتشر میشود، بی تردید بخشی از این اتفاقات و عملکرد نامناسب اقتصادی به انحلال سازمان برنامه و شوراهایی مانند شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد و … بوده است.
به صورت مشخص چه برنامه ای برای توسعه استان دارید، نقش آمایش سرزمینی در این خصوص چیست و چه برنامه هایی برای توسعه استان در برنامه ششم توسعه دارید؟
در بدو شروع کار در حوزه معاونت برنامه ریزی استانداری منبعث از تفکر دکتر خادمی، مطالعات آمایش -که فاز اول آن از سال ۸۴ در سازمان برنامه شروع شده و در دولت قبل ناتمام مانده بود – مجددا آغاز به کار کرد، طی سه الی چهار ماه آینده میتوانیم از دستاوردهای طرح آمایش برخوردار شویم و طبیعتا نتایج آن را در تدوین برنامه ششم به کار خواهیم گرفت، ریل گذاری توسعه آینده استان در برنامه ششم مد نظر قرار دارد، در عین حال یکی از ویژگیهای مهم برنامه توسعه ششم کشور، مکان محور بودن آن است یعنی سه مکان خاص در کشور را محور قرار میدهد «سواحل مکران در حاشیه دریای عمان، محور شرق و زاگرس مرکزی» با توجه به اینکه در برنامه ششم یکی از مکان هایی که محور توسعه است زاگرس مرکزی است استان کهگیلویه و بویراحمد میتواند از این ظرفیت استفاده کند و با برنامه ریزی قوی استان را در طی پنج سال برای توسعه اش پیش بینی کنیم.
ستاد تدوین برنامه ششم در سطح سازمان مدیریت کشور ساماندهی شده است با ابلاغ سیاستهای کلی دولت یا سازمان برنامه کشور درگیر تدوین برنامه و پس از آن تدوین استانی آغاز میشود بنابراین هم اکنون استانها مداخله ای در تدوین برنامه ندارند.
سیستم بودجه ریزی در سازمان مدیریت از این به بعد چه روشی را پی میگیرد، همچنان سیستم چانه زنی حاکم خواهد بود یا سیستم بودجه ریزی عملیاتی اجرایی میشود؟
دولت دکتر روحانی در حال کار بر روی اجرایی شدن سیستم بودجه ریزی عملیاتی است که طی آن تقسیم بودجه از حالت سنتی خارج میشود، در سیستم جدید با هدف افزایش بهره وری در مجموعه دولتی بودجه ریزی عملیاتی میشود، تا زمان اجرایی شدن سیستم جدید، قاعدتا بودجه ریزی ضمن انجام اصلاحاتی بر اساس نظام قبلی توزیع میشود که بیش از ۳۰۰ شاخص دارد، اما به طور کلی هدف ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی این است که بودجه را بر اساس برنامه توزیع کنیم یعنی به هر دستگاهی با ارایه برنامه در راستای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در بخشهای مختلف گردشگری، آب، حمل و نقل، صنعت، معدن و … بودجه تخصیص مییابد.
------------------------
منبع: خبرنما
----------------------
برای شروع از شناسنامه سجلی و شناسنامهکاری تان بگویید؟
متولد ۱۳۵۳متولد روستای خان احمد گچساران «اکنون از توابع باشت» هستم اصالتا از طرف خانواده پدری تیرتاجی و مادری گشتاسبی هستم، دوران ابتدایی و راهنمایی را در «خان احمد» گذراندم و در دبیرستان امام خمینی گچساران در سال ۷۱ دیپلم ریاضی گرفتم ، همان سال در کنکور گروه ریاضی و فنی شرکت کرده و در دانشگاه اصفهان رشته اقتصاد پذیرفته شدم، سال ۷۵ از دوره لیسانس فارغ التحصیل شدم و بلافاصله کنکور فوق لیسانس جز سه نفر اول رشته اقتصاد ارشد قبول شدم در رشته سیستمهای اقتصادی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شدم و سال ۷۸ فارغ التحصیل شدم، سال ۷۹ به عنوان امریه در سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار شدم،در هر سه مقطع تحصیلی نفر اول دانشکده شدم و به دلیل علاقه و تخصص در سازمان برنامه و بودجه استخدام شدم طی سالهای پیش از ادغام سازمان برنامه به عنوان کارشناس، رئیس گروه، معاون برنامه ریزی مشغول بودم و سال ۸۶ با ادغام سازمان مدیریت وارد فضای دانشگاهی شدم تا سال ۹۲ که با شروع به کار دولت یازدهم و دعوت دکتر خادمیبه استانداری کهگیلویه و بویراحمد آمدم؛ شخصاً به نوع کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی علاقه دارم.
نقش آقای تاجگردون در انتصاب شما ؟
بنده به دعوت آقای استاندار به این حیطه وارد شدم و این دعوت به همکاری بیشتر به دلیل شناخت دکتر خادمیاز سوابق کاری من بود زیرا زمانی که ایشان معاون برنامه ریزی استاندار بود من در سازمان برنامه رئیس گروه اشتغال بودم و به تبع مراودات شغلی تعامل زیادی با هم داشتیم و همچنین تحصیلات مرتبط در این زمینه یکی دیگر از دلایل دعوت به معاونت برنامه ریزی بود و طبیعتا با هم فکری و حمایت آقای تاجگردون صورت گرفت.
ارزیابی خوذتان از عملکردتان با توجه به مشکلاتی که پیش و رو دارید چگونه است؟
شرح وظایف سازمان برنامه بیشتر از معاونت برنامه ریزی و به دلیل افزوده شدن حوزههای کاری جدید وسیعتر است اما مطابق برداشت ذهنی خودم در صورت وجود همکاری و مهیا بودن شرایط به موفقیتم خوش بینم زیرا دقیقا عملکرد سازمان برنامه مطابق با علم دانشگاهی من است و پشتوانه آکادمیک لازم در این زمینه را دارم، علاوه بر آن تجربه کاری گذشته در این راستا که شامل هشت سال سابقه در سازمان برنامه و دو سال معاونت برنامه ریزی اطمینان به موفقیت در این مسیر را افزایش میدهد.
در عین حال موفقیت در تجهیز منابع انسانی و انتخاب همکاران متخصص یکی از مؤلفههای مهم در انجام رسالت محوله به این سازمان است، سازمان برنامه رصدخانه توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است و برای موفقیت در رصد و پایش روند توسعه استان، سازمان میبایست از نظر منابع انسانی مجهز باشد، امیدوارم با جذب منابع انسانی قوی و حاکم شدن نظم بر امور در اجرای این رسالت موفق شوم.
حدود ۱۰ سال از ادغام سازمان مدیریت میگذرد به نظر شما سازمان کنونی به اقتدار و جایگاه پیش از ادغام برمیگردد؟
با اینکه این سازمان احیا شده است و در استان نیز رسما آغاز به کار کرده است اما تصورم بر این است که با گذشت پنج تا شش ماه به ثبات برسد در عین حال یقین دارم نه تنها به جایگاه قبلی بازمیگردد بلکه بهتر نیز میشود.
آقای استاندار در این مسیر چقدر میتواند به شما کمک کند و به طور کلی ارتباط کاری سازمان مدیریت و استانداری را در آینده چگونه ارزیابی میکنید؟
در اینجا ذکر یک نکته لازم است، سازمان برنامه از آغاز به کار رسمیخود در سال ۱۳۲۷ همیشه کارشناس محور بوده و در مقطع کنونی با توجه به اینکه دکتر خادمی با تحصیلات دوره دکترا در حوزه برنامه ریزی و سابقه کاری در این زمینه شخصی برنامه ریز و انسانی دانشگاهی و منطقی است قطعا کمک حال خوبی برای ما خواهد بود و تجربه دو سال گذشته نیز نشان داده است که ایشان هیچ گاه دیدگاه غیرکارشناسی ارایه نداده است و وجه غالب شخصیتی من نیز همین طور است زیرا هم به نگاه کارشناسی علاقه مندم و هم میتوانم از چنین دیدگاهی دفاع کنم.
سازمان مدیریت بازوی مشورتی استاندار است زیرا استاندار درگیر امورات اجرایی و تأمینی است و نیاز به مکانی برای فکر و مشورت دارد و من گمان میکنم بتوانیم این مسئولیت را به خوبی انجام دهیم و کمک کار همدیگر باشیم.
معاونین خود را بر اساس چه معیارهای انتخاب کردید ظاهرا معاونین شما از چهرههای اصولگرا هستند و در دولتهای قبل نیز سمت داشتند، در انتخاب خود صرفا بر شاخص تخصص تأکید داشتید یا اینکه از بیرون نیز فشارهایی وجود داشته است؟
من یک بینش سیاسی مشخص دارم و همیشه در مسیر سیاسی خود ثابت قدم بوده ام ولی اعتقادم این است که در استان کهگیلویه و بویراحمد و به صورت مشخص در سازمان مدیریت و برنامه ریزی میبایست نگاه کارشناس محور وجود داشته باشد، مطابق با این دیدگاه اولین شاخصی که برایم ملاک بوده است سطح آشنایی افراد به قوانین و مقررات، مسائل توسعه استان، قدرت مدیریت و شاخصههای وجودی یک مدیر بوده، در عین حال با توجه به اینکه دولت رویه اعتدالی دارد مدیران نیز طبیعتا به لحاظ سیاسی باید موافق و همراه دولت باشند.
در مجموع ترکیب هیأت مدیره سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ترکیب دولت همخوانی دارد زیرا در دولت اعتدال آقای روحانی نیز سلیقههای مختلف حضور دارند از سوی دیگر همکاران من عمدتاً اصلاح طلب و متخصص امور برنامه و بودجه هستند ضمن اینکه افرادی مد نظر شماست بیش از آنکه افراد سیاسی باشند افراد متخصص هستندکه گرایش سیاسی شان را در کار دخالت نمیدهد و بیشتر نگاه شایسته سالاری حکم فرماست.
دلیل عدم ابقای آقای پوزش مدیرکل بودجه و عدم استفاده از ایشان در سازمان مدیریت و برنامه ریزی چه بوده است؟
آقای پوزش انسانی با شخصیت، خوب، کاری و پاکدست است و از هر حیث نیروی مورد قبول و محترمی است ولی بنا به تشخیص در خصوص نیاز به جابجایی مدیران و معاونین، در پی استفاده از تخصص ایشان در یک معاونت دیگر بودم، در هیأت رئیسه سازمان جا داشت و به ایشان پیشنهاد همکاری در بخش دیگری ارایه شد ولی آقای پوزش از میان پیشنهادات کاری، فرمانداری کهگیلویه را با توجه به سوابق و تجربه خود و با هدف خدمت به مردم دیار خود برگزید و برای ایشان آرزوی توفیق دارم.
برای روشن شدن افکار عمومینقش آقای تاجگردون به عنوان رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس در توسعه استان و عملکرد و دستاوردهای ایشان در این راستا را تشریح نمایید؟
طی ارتباط تنگاتنگ دو سال اخیر با نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد متوجه شدم هر سه نماینده در حد توان برای استان کهگیلویه و بویراحمد تلاش میکنند، در عین حال، دکتر تاجگردون نعمتی برای استان است تردیدی وجود ندارد، دکتر از سال ۷۱ با ورود به سازمان برنامه و بودجه و دارا بودن چندین سال تجربه مدیریتی در این سازمان در استان کهگیلویه و بویراحمد و سایر نقاط کشور، با تحصیلات اقتصاد و برنامه و بودجه جزء چند نفر افراد برجسته برنامه ریزی و بودجه ریزی کشور است و دارای جایگاه قابل توجهی است و همین که به عنوان نماینده استان کهگیلویه و بویراحمد در میان افراد برجسته اقتصاد کشور مانند دکتر توکلی، دکتر نادران و دیگر بزرگان کشور با قاطعیت آرا به عنوان رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس انتخاب میشود و نامش به عنوان یکی از فعالترین افراد مجلس تا کنون ذکر شده است یکی از ظرفیتهای استان است و بنده نیز طبیعتا به عنوان یک هم استانی به ایشان افتخار میکنم و حتی الامکان از ایشان کمک میگیرم و امیدوارم فضایی در استان ایجاد شود که امثال تاجگردون در آینده تکرار شود و فقط محدود به ایشان نشویم.
به عنوان مثال در قانون برنامه پنجم بحثی به نام اعتبارات ماده ۱۸۰ وجود دارد که از سال ۹۰ شروع شده است، مطابق با این ماده میبایست بخشی از درآمد نفت و گاز در راستای رفع محرومیت و توازن میان مناطق کشور به صورت اعتبار در اختیار استانهای کمتر توسعه یافته قرار گیرد تا شاخصهای توسعه شان ارتقا یابد، در مجلس قبل از اعتبارات این ماده که دو درصد درآمد صادرات نفت و گاز کشور است استفاده نشد ولی دکتر تاجگردون پس از ورود به مجلس با توجه به نگاه کارشناسی و سابقه برنامه و بودجهای توانست به مجلس بقبولاند که این ظرفیت توسط دولت اجرایی شود و سال ۹۳ با اجرایی شدن این ظرفیت ۸۲ میلیارد تومان به استان اختصاص یافت، سال جاری نیز این دو درصد به سه درصد افزایش یافت که شاید مهمترین عامل این افزایش خود دکتر تاجگردون بود، امسال ۱۴۸ میلیارد تومان از این معبر به استان کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است و این درحالیست که ۲۵ درصد از این اعتبار به حوزه انتخابیه دکتر تاجگردون یعنی گچساران و باشت تخصیص مییابد و ۷۵ درصد مابقی به سایر نقاط استان اختصاص مییابد.
علاوه بر این خدمت مهمتر دکتر تاجگردون به استان این است که این سه درصد در قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت یا قانون الحاق ۲ با تلاش ایشان آورده شده است زیرا تبصره ای که وارد قانون تنظیم شود جنبه دایمیپیدا میکند و سالانه سه درصد از درآمد نفت و گاز در خدمت توسعه مناطق محروم قرار میگیرد.
مورد قابل ذکر دیگر این است که سال گذشته پروژههای ملی و ملی استانی کهگیلویه و بویراحمد ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار داشت یعنی حول و حوش ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژههای ملی مانند جاده پاتاوه دهدشت، جاده یاسوج شیراز، جاده یاسوج سمیرم اصفهان یا آبرسانی به دهدشت غربی یا لیکک،و ۳۵ میلیارد تومان ملی استانی، در سال جاری این عدد به ۳۰۲ میلیارد تومان رسیده است یعنی بیش از دو برابر و همه میدانیم که این بودجه را باد به استان نمیآورد بلکه افزایش حتی یک میلیارد تومان اعتبار، رایزنی ها و دوندگیهای زیادی لازم دارد.
عوارض آلایندگی یکی دیگر از موارد است قانون میگوید درصدی از فروش نفت میبایست به عنوان عوارض آلایندگی به استانهای تولید کننده نفت برگردد به ازای قیمت هر بشکه نفت درصدی آلایندگی به استان تعلق میگیرد و اقدام دکتر تاجگردون در این راستا این بوده است که موجب شده قیمت فروش را مبنای درصد آلایندگی قرار دهند که بخشی از مبلغ نصیب حوزه انتخابی وی و مابقی در سایر نقاط استان توزیع میشود، در خصوص روکش راههای روستایی یک درصد از اعتبارات فصل راه به توسعه راههای روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یابد به لحاظ عددی ابتدای امسال سهمیه استان شش میلیارد تومان بود و به هر حال با پیگیری ایشان این مبلغ به ۲۰ تا ۲۵ میلیارد رسیده است.
ادغام سازمان مدیریت چه آسیب هایی برای توسعه استان داشت؟
در این خصوص و همچنین درباره علت ادغام یا به تعبیر درست تر انحلال سازمان مدیریت صحبتهای زیادی شده است سازمان برنامه به خرد جمعی اعتقاد دارد و در دولت قبل خرد فردی بر خرد جمعی ترجیح داده شد و تصمیمات پشت تریبونی، خلق الساعه و فردی رئیس دولت موجب انحلال سازمان مدیریت شد، دولتهای نهم و دهم با حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی از پرپول ترین دولتهای تاریخ دولت ایران شد اما با این درآمد عظیم نفت و گاز، دولتی با رشد اقتصادی منهای شش درصد ، ۴۵ درصد تورم ، آمار غیرقابل قبول بیکاری و فضای رکود تورمیبه دکتر روحانی تحویل داده شد، به لحاظ انضباط پولی و مالی نیز اتفاقات ناگواری در این دو دوره افتاد که اخبار آن هر روزه منتشر میشود، بی تردید بخشی از این اتفاقات و عملکرد نامناسب اقتصادی به انحلال سازمان برنامه و شوراهایی مانند شورای پول و اعتبار، شورای اقتصاد و … بوده است.
به صورت مشخص چه برنامه ای برای توسعه استان دارید، نقش آمایش سرزمینی در این خصوص چیست و چه برنامه هایی برای توسعه استان در برنامه ششم توسعه دارید؟
در بدو شروع کار در حوزه معاونت برنامه ریزی استانداری منبعث از تفکر دکتر خادمی، مطالعات آمایش -که فاز اول آن از سال ۸۴ در سازمان برنامه شروع شده و در دولت قبل ناتمام مانده بود – مجددا آغاز به کار کرد، طی سه الی چهار ماه آینده میتوانیم از دستاوردهای طرح آمایش برخوردار شویم و طبیعتا نتایج آن را در تدوین برنامه ششم به کار خواهیم گرفت، ریل گذاری توسعه آینده استان در برنامه ششم مد نظر قرار دارد، در عین حال یکی از ویژگیهای مهم برنامه توسعه ششم کشور، مکان محور بودن آن است یعنی سه مکان خاص در کشور را محور قرار میدهد «سواحل مکران در حاشیه دریای عمان، محور شرق و زاگرس مرکزی» با توجه به اینکه در برنامه ششم یکی از مکان هایی که محور توسعه است زاگرس مرکزی است استان کهگیلویه و بویراحمد میتواند از این ظرفیت استفاده کند و با برنامه ریزی قوی استان را در طی پنج سال برای توسعه اش پیش بینی کنیم.
ستاد تدوین برنامه ششم در سطح سازمان مدیریت کشور ساماندهی شده است با ابلاغ سیاستهای کلی دولت یا سازمان برنامه کشور درگیر تدوین برنامه و پس از آن تدوین استانی آغاز میشود بنابراین هم اکنون استانها مداخله ای در تدوین برنامه ندارند.
سیستم بودجه ریزی در سازمان مدیریت از این به بعد چه روشی را پی میگیرد، همچنان سیستم چانه زنی حاکم خواهد بود یا سیستم بودجه ریزی عملیاتی اجرایی میشود؟
دولت دکتر روحانی در حال کار بر روی اجرایی شدن سیستم بودجه ریزی عملیاتی است که طی آن تقسیم بودجه از حالت سنتی خارج میشود، در سیستم جدید با هدف افزایش بهره وری در مجموعه دولتی بودجه ریزی عملیاتی میشود، تا زمان اجرایی شدن سیستم جدید، قاعدتا بودجه ریزی ضمن انجام اصلاحاتی بر اساس نظام قبلی توزیع میشود که بیش از ۳۰۰ شاخص دارد، اما به طور کلی هدف ما در سازمان مدیریت و برنامه ریزی این است که بودجه را بر اساس برنامه توزیع کنیم یعنی به هر دستگاهی با ارایه برنامه در راستای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در بخشهای مختلف گردشگری، آب، حمل و نقل، صنعت، معدن و … بودجه تخصیص مییابد.
------------------------
منبع: خبرنما
----------------------