تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۱۱۰۹۳۱

گفت‌وگو با فرزانه آرامش رئیس دانشکده دختران یاسوج

۵
۰
کبنا ؛
دانشگاه فنی و حرفه‌ای به عنوان یک دانشگاه کارآفرین و با هدف تربیت نیروی ماهر و متخصص در سطوح عالی فنی و حرفه ای در خردادماه ۹۰ تاسیس شد.
به همین مناسبت امروز در سالگشت تاسیس این دانشگاه با فرزانه آرامش رئیس آموزشکده فنی و حرفه‌ای دختران یاسوج  گفت‌وگویی ترتیب دادیم که از منظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

 
به صورت اجمالی دانشگاه فنی وحرفه‌ای را معرفی کنید؟

با عرض تسلیت به مناسبت سالگرد درگذشت زنده یاد دکتر شریعتی و تبریک به مناسب حلول ماه مبارک رمضان، دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از مراکز آموزش عالی تحت نظر وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری است که وظیفه مدیریت دانشکده‌ها و آموزشکده‌ی فنی و حرفه‌ای سراسر کشور را به عهده دارد . هدف این دانشگاه تربیت نیروی انسانی ما هر عمومی در تمامی سطوح تحصیلی به منظور بسط دانش کار، شکوفایی استعدادها و توانمندسازی افراد برای تصدی مجموعه ای از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی می‌باشد.
این دانشگاه با بیش از ۱۷۳ مرکز در گستره‌ی جغرافیایی ۳۱ استان و بیش از ۲۱ هزار دانشجو بزرگترین دانشگاه ایران است.
رشته های فعال در این دانشگاه در سطح کاردانی ۹۰ رشته، کارشناسی نا یوسته ۳۴ رشته و کارشناسی پیوسته ۶ رشته می‌باشد.  از مجموع ۱۷۳ مرکز ، ۱۱۹ مرکز پسرانه و ۵۴ مرکز دخترانه است.
شروع کار دانشگاه به چه زمانی بر می‌گردد؟  
این دانشگاه در ابتدا تحت عنوان «مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) » و از زیر مجموعه‌های وزارت آموزش وپرورش بود که به دلیل عدم پذیرش وزارت آموزش وپرورش از پرداختن به تربیت تکنیسین جهت صنایع کشور وعدم تناسب آن با ماموریت های آن وزارت خانه ،با تصویب مجلس شورای اسلامی از سال ۹۰ تحت عنوان ماده ۲۳ قانون پنجم توسعه  با کلیه امکانات، اموال و نیروی انسانی از وزارت آموزش وپرورش منتزع وبه وزارت علوم ، تحقیفات وفناوری ملحق گردید و در ادامه در بند  ۱۱۰ قانون بودجه سال ۹۰ وزارت علوم موظف به تشکیل دانشگاه فنی وحرفه ای از محل امکانات موجود گردید واین دانشگاه رسما فعالیت خود را از ۲۷ /۳/ ۱۳۹۰ آغاز نمود.
در استان کهگیلویه و بویراحمد چند آموزشکده و در چند رشته آ موزشی مشغول به فعالیت هستند؟
در استان کهگیلویه و بویراحمد یک مرکز دخترانه و یک مرکز پسرانه داریم، در آموزشکده فنی وحرفه‌ای دخترانه یاسوج تعداد ۶۰۰دانشجو در سطح کاردانی در رشته‌های کامپیوتر، معماری، طراحی ودوخت، حسابداری و مربی کودک و در مرکز پسرانه تعداد هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته‌های عمران، معماری، کامپیوتر، برق، الکترونیک، حسابداری و مکانیک به تحصیل اشتغال دارند.
هردو مرکز از امکانات خوابگاهی برخوردار هستند.
 تفاوت این دانشگاه با سایر دانشگاه‌ها در چیست؟ و به طور خاص چه هدفی را دنبال می‌کند؟
به طور کلی هر دانشگاه ماموریتی دارد، بر همین اساس دانشگاه‌ها به دو نوع عرضه محور، به معنای تولید علم و ارائه تئوری‌های علمی و تقاضا محور، به معنای کار آفرین تقسیم می‌شوند. از آنجا که در کشور ما تحصیلات به صورت استوانه‌ای انجام می‌شود و فرد ابتدا دنبال گرفتن مدرک بوده، لذا ارتباط با صنعت بسیار ضعیف است، در این میان دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان دانشگاهی سرآمد از نظر برقراری ارتباط با صنعت، وظیفه اش تربیت دانشجویانی است که بتوانند ایده را به فرآیند تبدیل کرده و با این کار نیاز بازار را برآورده کنند به عبارتی دیگر این دانشگاه حلقه مفقوده میان دانش و صنعت است.
پروژه‌های بزرگ نیاز به تکنسین‌های بزرگ دارد و این امر می‌تواند توسط دانشگاه فنی و حرفه‌ای به جامعه تزریق شود و کلاً وظیفه اصلی دانشگاه‌های نسل سوم تربیت چنین نیروهایی است که قادر باشند علم را به ثروت تبدیل کنند. هدف دانشگاه فنی و حرفه ای این است که فوق دیپلم های خود را قبل از کارشناسی به بازار کار هدایت کند یعنی اینکه ۷۰ تا ۸۰درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه وارد بازار کار می شوند و این یک نیاز غیر قابل انکار کشور ماست. از قضا، مقام معظم رهبری و جناب دکتر روحانی نیز توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند چرا که کلید حل معضل بیکاری کشور در دست چنین دانشگاههایی است.
و سخن آخر: 
با توجه به نقش بی‌بدیل این دانشگاه در ایجاد اشتغال و تربیت نیروی مورد  نیاز بازار و نیز ضرورت توجه بر تاکیدات مقام عظمای ولایت مینی بر اقتصاد دانش بنیان و تولید علم بویژه علمی که در خدمت جامعه، صنعت و بازار کار باشد، لازم است مسئولین در سطح کلان نگاه ویژه‌تری به این دانشگاه داشته باشند وبا  حمایت های نرم افزاری و سخت افزاری در ارتقای کمی و کیفی این دانشگاه بکوشند. در پایان بر خود بایسته می دانم که مراتب سپاس و قدردانی خود را از توجه و عنایت استاندار محترم در جهت بهبود وضعیت و رفع مشکلات این دو آموزشکده و نیز پیگیری های نمایندگان محترم ثلاثه، در همین خصوص ابراز نمایم. یا امید به اینکه دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یک دانشگاه نسل سوم بتواند همگام و همسو با منویات مقام معظم رهبری و برنامه های روشنگر دولت تدبیر و امید، به ماموریت ورسالت علمی اش جامه عمل بپوشاند.

-----------------------------------
گفت‌وگو از : سید امین صداقتی‌نیا
-----------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
درود بر سرکار خانم ارامش
کاکا
Iran, Islamic Republic of
حضرت عباسی سه کتاب دکتر شریعتی که خوانده اید نام ببرید
پیشکسوتان ورزش گچساران
Iran, Islamic Republic of
راس گفتی ناسبیونن شریعتی کی بی ولی با نومش کاسبی ایکنن
علی
Iran, Islamic Republic of
دانشگاه پیام نور با بیش از ۵۰۰ مرکز و حدودو یک میلیون دانشجو بزرکترین دانشگاه کشور است .
همکار
Iran, Islamic Republic of
انصافاپس ازحضورسرکارخانم آرامش به عنوان ریاست آموزشکده روح جدیدی به کالبد آموزشکده دمیده شد وجان تازه ای گرفت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1