تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۱
کد مطلب : ۱۰۹۶۰۴

برنامه‌ای برای امنیت غذایی در استان وجود دارد؟

۰
کبنا ؛نشست امنیت غذایی در استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست سید موسی خادمی استاندار و با حضور اعضا برگزار شد.

تمام مردم استان در طرح بهبود تغذیه لحاظ شوند

 استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تمام گروه های مردم این استان شامل کودکان، جوانان، سالمندان، زنان باردار، روستاییان، عشایر، کارگران، کارمندان و افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی در طرح بهبود تغذیه و امنیت غذایی لحاظ شوند.

 سید موسی خادمی امروز در نشست کارگروه بهبود تغذیه و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نقش دستگاه های مختلف اجرایی این استان در زمینه رفع مشکلات تغذیه ای مردم استان تعیین کننده و تاثیرگذار است.
وی بیان کرد: به همین دلیل همکاری همه جانبه تمام نهادهای دولتی کهگیلویه و بویراحمد برای اجرای هر چه مطلوبتر طرح بهبود تغذیه و امنیت غذایی در این استان ضروری به نظر می رسد.

خادمی اظهار کرد: طرح بهبود تغذیه و امنیت غذایی اقدامی ارزشمند از سوی دولت است که به زودی با همکاری وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی در هفت استان دارای مشکلات تغذیه ای کشور از جمله کهگیلویه و بویراحمد اجرا می شود.

وی عنوان کرد: دستگاه های اجرایی عضو کارگروه بهبود تغذیه و امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمد طرح ها و راهکارهای پیشنهادی خود در زمینه رفع مشکل تغذیه ای مردم این استان را ارایه دهند تا در نشستی در تهران مطرح شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست، گفت: قبل از سال ۹۰ بر اساس مطالعات ملی انجام شده مردم هفت استان کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، ایلام، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان دارای مشکلات تغذیه ای، کم وزنی، لاغری، کوتاهی قد و سوء تغذیه هستند و به توجه و حمایت ویژه دولت نیاز دارند.

دسترسی کمتر مردم کهگیلویه و بویراحمد به میوه‌ها، سبزی‌ها و ماهی‌ها
رضا چمن افزود: بر اساس این مطالعات مردم این هفت استان کشور از نظر دسترسی به مواد غذایی، فراهم بودن کمی و کیفی غذا و میزان مصرف میوه ها، سبزی ها و ماهی از مشکلات بیشتری نسبت به سایر نقاط کشور برخوردارند و این مشکل باید تا سال ۹۹ برطرف شود.

وی بیان کرد: وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مسوولان اجرایی این هفت استان را مکلف به ارایه طرح ها و راهکارهای پیشنهادهای در زمینه رفع مشکل تغذیه ای کرده است.

چمن اظهار کرد: در این راستا شش دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد شامل دانشگاه علوم پزشکی، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صدا و سیما و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی استانداری به عنوان اعضای کارگروه بهبود تغذیه و امنیت غذایی این استان تعیین شدند.

وی عنوان کرد: این شش نهاد دولتی کهگیلویه و بویراحمد تا ۲۱ خرداد ۹۴ فرصت دارند طرح ها و راهکارهای پیشنهادی خود در زمینه رفع مشکلات تغذیه ای مردم استان را ارایه دهند.

چمن ابراز داشت: طرح ها و راهکارهای پیشنهادی ارایه شده از سوی این شش دستگاه اجرایی کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح بهبود تغذیه و امنیت غذایی استان پس از اصلاح و جمع بندی ۲۷ خرداد امسال با حضور استاندار و رییس دانشگاه علوم پزشکی استان در تهران ارایه و گزارش دهی می شود.

وی افزود: پس از این گزارش دهی تصمیمات لازم از سوی مسوولان وزارت بهداشت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای رفع مشکلات تغذیه ای مردم کهگیلویه و بویراحمد گرفته و اعلام خواهد شد.

۹ پروژه برای امنیت غذایی کهگیلویه و بویراحمدی ها

شهرام عسکری در همین خصوص با بیان برنامه‌های این دستگاه برای چاره‌جویی در خصوص امنیت غذایی اظهار کرد: تاکنون در جهاد کشاورزی استان سه جلسه در همین خصوص برگزار کرده‌ایم.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با علوم پزشکی به عنوان متولی امر جلساتی را برای هماهنگی برگزار کرده‌ایم و از طریق صدا و سیما هم برنامه‌هایی از جمله در خصوص سموم و سم‌فروشی‌هایی غیر مجاز داشته‌ایم.

این مسئول گفت: برای این موضوع تعداد ۹ پروژه تعریف کرده‌ایم که بهینه‌سازی مصرف سموم یکی از برنامه‌های مهم ما بوده است.

وی بیان کرد: در خصوص مبارزه بیولوژیک با آفات هم برنامه‌هایی داریم که یکی از موارد بسیار مهم در امنیت غذایی به شمار می‌رود.

عسکری اظهار کرد: با دستگاهی مانند استاندارد برای آزمایش‌ها ارتباط خوبی برقرار کرده‌ایم و همچنین برای فرهنگ‌سازی با محیط زیست و آموزش و پرورش ارتباط داریم.

وی گفت: بر این باوریم که برای برقرار امنیت غذایی احتیاج به فرهنگ‌سازی است و دستگاهی بهتر از آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین دستگاه فرهنگی در کشور وجود ندارد.

این مسئول خاطرنشان کرد: به همین خاطر دانش‌آموزان باید به محصولات ارگانیک و اهمیت آن در سفره غذایی پی ببرند.

وی افزود: برای مثال اکنون در خصوص سرطان‌زا بودن کودهای ازت بحث‌های مختلفی مطرح است که سعی می‌کنیم در برنامه پیشنهادی خود از کودهای حاوی روی استفاده شود.

عسکری گفت: در این پروژه‌ها به بحث اقتصاد کشاورزی هم پرداخته شده است چرا که وقتی صحبت از محصول ارگانیک و بیولوژیک به میان می‌آید درصدی از تولید نیز به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

گوهرگانی: محصولات غذایی استراتژیک کهگیلویه و بویراحمد در مرز خودکفایی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی محصولات غذایی استراتژیک کهگیلویه و بویراحمد در مرز خودکفایی است.
جعفر گوهرگانی امروز در بازدید از باغات میوه منطقه کاکان در جمع خبرنگاران با بیان این که اولویت اصلی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تولید مواد غذایی از مزرعه تا سفره است، اظهار کرد: به همین منظور برنامه ۴ ساله‌ای در استان تدوین شده است.

وی با بیان این که مسئولان ارشد اجرایی استان به خصوص استاندار، مسئولانی برنامه‌محور هستند که برای این موضوع در بخش کشاورزی اهمیت زیادی قائل می‌شوند، تصریح کرد: اگر بپذیریم که محور توسعه استان بخش کشاورزی است و یا لااقل این بخش جز سه حوزه مهم توسعه‌ای استان به شمار می‌رود باید برای توسعه و رشد این بخش دست به دست هم داده و مشکلات آن را برای شکوفایی برطرف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در این برنامه ۴ ساله افق کشاورزی استان ترسیم شده که بر اساس آن باید بتوانیم بسیاری از محصولات استراتژیک را علاوه بر خودکفا شدن به مرز صادرات برسانیم.

گوهرگانی با ذکر این نکته که اکنون در برخی از محصولات استان ما خودکفا شده است، تصریح کرد: در ماهیان سردآبی علاوه بر این که خودکفا شده‌ایم جز استان‌های برتر در تولید هستیم و علاوه بر آن توان صادرات را هم داریم.

وی گفت: در تولید شیر که پایه اصلی و ماده اولیه مواد لبنی است اکنون استان خودکفا شده و در ذرت نیز همین وضعیت را داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: در محصولی مهم مانند گوشت قرمز اکنون به مرز تولید ۸۰ درصد داخلی دست یافته‌ایم و برخی محصولات باغی از جمله در دو محصول استراتژیک سیب و پرتقال به صورت صددرصدی خودکفا هستیم.

گوهرگانی گفت: در تولید گندم، استان توانایی تولید ۶۰ درصد نیازمندی کهگیلویه و بویراحمد را دارد و در برخی محصولات جالیزی مانند هندوانه اکنون به‌صورت صددرصدی خودکفا هستیم.

این مسئول با اشاره به این که یکی از مشکلات ما به کمبود آب و نیاز مبرم به آبی کردن اراضی برمی‌گردد، تصریح کرد: اکنون بیش از ۵۰ درصد از اراضی استان یعنی چیزی حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ما به صورت دیم کشت می‌شوند.

وی نبود اعتبارات مالی مورد نیاز را از مشکلات پیش پای جهاد کشاورزی دانست و گفت: اگر این کمبود منابع نبود در بسیاری از زمینه‌های دیگر توانمندی خودکفایی داشتیم.

نام شما

آدرس ايميل شما

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1