تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب : ۱۰۹۲۵۵

چرا به خاطر یک دستمال قیصریه‌ای را به آتش می‌کشیم؟

۲۵
۰
کبنا ؛سید محمد موسوی‌اطهر


روزانه بی شمار اتفاقات خوب و بد در کشور و استان رخ می دهد و برخی هم به جهت اهمیت و یا تاثیر مستیقمشان در زندگی مردم بحث برانگیز می شوند .و البته برخی هم شاید هیچ تاثیری نداشته باشند ولی چون می توانند بهانه خوبی برای تخریب دیگران باشند انقدر در بوق و کرنا می شوند که خواننده احساس می‌کند ممکن است جنایت و یا فاجعه‌ای انسانی رخ داده باشد. دو هفته ای است که حواشی و مسائل مربوط به یک جشنواره ساده عشایری نقل محافل رسانه ای و سیاسی استان شده است و چه افراد مربوط و چه نامربوط ،چه افراد کارشناس و چه ناکارشناس ،چه افرادی که مراسم را از نزدیک دیدند و چه آنها که ندیدند و حتی نشنیدند ولی متوجه شدند فرصت خوبی برای حمله و تخریب است راجع به این جشنواره اظهارنظر می نمایند و در پاره ای موارد سخن از یک کودتا به میان می‌آورند.

اما براستی اصل قضیه از چه قرار است؟ در جشنواره مشک و ملار در گچساران چه اتفاقی افتاده است که این همه هیاهو،اعتراض و سر و صدا در پی‌داشته است؟ آیا این مشکل بزرگترین مشکل استان کهگیلویه و بویراحمد است؟

جشنواره‌ی عشایری مشک و ملار هر چه بود و هر چه شد صرفاً جشنواره‌ای بود برای حفظ سنت‌ها و آداب عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد که با پیشرفت‌های تکنولوژیک در حال فراموش شدن است و اتفاقا همزمان با این جشنواره یک جشنواره مشابه در یاسوج برگزار شد تحت عنوان جشنواره «کوچ» و بسیاری از همین اتفاقات از جمله موسیقی از همان نوع موسیقی «مشک و ملار» در ان اجرا می شد ولی چرا کسی سراغ آن یکی نرفت و نوک حملات همگی به سمت مشک و ملار بود که اتفاقا از کیفیت و مدیریت بهتری هم برخوردار بود.

قطعاً بخش زیادی از این چرایی را مردم می‌دانند و قضاوت نهایی هم با خود آنهاست ولی اخلاق حکم می‌کند که در نقدها کمی منصفانه باشیم و اگر هم احیانا اشتباهی رخ داده است در وهله اول با نصیحت و تذکر لسانی در پی اصلاح آن باشیم و نه از لحظه اول شمشیر را از رو ببندیم. در حالی که گفته می شود برخی از مدیران هم برای جلوگیری از افزایش حواشی در جلسات خصوصی عذرخواهی کرده اند ولی چون بنا از اول چیز دیگری بود و جشنواره صرفا بهانه بود پس نباید گذاشت این فرصت از دست برود و نهایت استفاده را در جهت تخریب از آن برد.

اما سوال آن است که مشکل این جشنواره چه بود؟ آیا جشنواره ای  که در ان اسب و موسیقی سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد باشد بیشتر در جهت حفظ سنت عشایری استان است و یا جشنواره‌ای که در ان «اسنک» می فروشند و به جای کپر و بهون داربست فلزی نصب می‌کنند؟

جشنواره «مشک و ملار» تمام شد و اتفاقاً مردم به بهترین شکل از این جشنواره استقبال کردند اما تخریب‌ها با این جشنواره شروع شد و جالب آن که در کنار بهانه قرار دادن جشنواره که متولیان خود را داشت ولی آقایان اصرار داشتند نماینده مردم در مجلس  را هم مقصر جلوه دهند و در ادامه و در روزهای اخیر شاهد نقدهای نامنصفانه و غرض ورزانه ی دیگری  علیه نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی بودیم. یک روز او را کراواتی های دیروز معرفی می کنند و دیگر روز از عنوان خان زاده فلان استفاده می کنند و در این مهم چیزی که دیده نمی‌شود انصاف است تا اشاره ای به توانمندی نماینده محترم گچساران نماید و از آبروداری ایشان و نقش ایشان نه در توسعه شهرستان و استان کهگیلویه و بویراحمد که حتی در مدیریت بودجه‌ای کشور سخن بگوید.

به هر حال باید پذیرفت که نقد امر نیکو و پسندیده‌ای است اما نقد منصفانه و جدای از گرایش‌های سیاسی و جناحی. موضوعی که مورد تاکید نماینده محترم ولی فقیه  در استان واقع شد و فرمودند: اگر به لحاظ ملاحظه همراهی با دولت حاکم و توافق فکری سکوت کرده، قطعا رفتار نامشروع اتفاق افتاده است. حرام چه از ناحیه هم باند و خط سیاسی و چه از ناحیه غیرهم باند سیاسی حرام است و عدم واکنش به خاطر هم باند بودن رفتار دیندارانه نیست. نسبت به حرام باید در هردو موقعیت واکنش مساوی داشت.
بی حرمتی به اشخاص شرکت کننده در این جشنواره را هم جایز نمی دانم زیرا شاید و شاید توجیه شرعی برای حضور خود داشته باشند و امر بین خود آنها و خداست

**تصاویری از جشن «مشک و ملار» گچساران

IMG_8738

IMG_8724

**تصاویری از جشن کوچ عشایر یاسوج

ashair (20)

ashair-yasuj (7)

ashair-yasuj (3)
نام شما

آدرس ايميل شما

.....
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام و عرض ادب خدمت نویسنده محترم....جناب هیچکس با برگزاری همچنین جشنواره هایی مخالف نیس و لذا حفظ سنت ها هم خیلی خوبه و منطقی هست..اما واقعاً در سنت های گذشته ما از آلات موسیقی حرام استفاده میشد...ایا از لحاظ شرع و دین مبین اسلام رقصیدن زن نامحرم در کنار مرد نامحرم مشکلی ندارد....لذا وقتیکه مسئولی(منظور بنده شخص خاصی نیس) که دارد این جشن را نگاه میکند و تازه از ان نیز تمجید میکند مشکلی ندارد?? چرا همین مقام مسئولین در جشن ها و عزاداری امامان معصوم هیچگونه تلاشی برای برگزاری هر چه بهتر این مراسمات انجام نمیدن....دوست هیچ کس منکر این نیس که مردم نباید شاد باشن اما شادی هم تا زمانیکه باعث ایجاد گناه و حرام نشده باشه....لذا همین اعیاد شعبانیه که توسط شهردار محترم صورت گرفت هم شادی بود و هم تماشا....
محمود موسوی نژاد
Iran, Islamic Republic of
این شانتاژ تبلیغاتی از سوی امام جمعه در نهایت به نفع تاجگردون تمام میشه. اشتباه بدی کردی حجازی
Iran, Islamic Republic of
عزیزمن این افرادحس حسادت وکینه دارند چون استقبال بالای صورت گرفته بودتحمل براشون سخته این افراد دوست ندارند شادی مردم راببینند چون نان وروغنشون درگریه وشیون مردمه هرچه مردم درعزا وفشارباند منافع انهابیشترتامین میشوددرودبرتاجگردون که وجودش مایه برکت شرمان است
اصلاح طلب پیرو خط امام
Iran, Islamic Republic of
سلام

حضرت آیت الله ملک حسینی نماینده مقام رهبری در استان ک ب

انصافا حرفای شما درست است و آرامبخش.
حرف همه اصلاح طلبان و اعتدال گرایان استان و گچساران همین است که شما گفتید.

شما همان حرفی را زدید که طرفداران اصلاحات و اعتدال و طرفداران رئیس دولت اصلاحات آقای سید محمد خاتمی و دولت اعتدال آقای دکتر روحانی و نماینده گچساران دکتر تاجگردون به آن اعتقاد دارند.

مرحبا که شیر پاک خورده هستی و حلال زاده.خدا پدر و مادرت را بیامرزد.
کاش همه روحانیون استان مثل شما حرف میزدند.منطقی و بر اساس شرع و عرف.
شما نشان دادی که اهل باند بازی نیستی.
پدر بزرگوارتان هم بر این صراط بود.
انشاالله همه امامان جمعه استان از راه شما پیروی کنند و در دام برخی گزارشهای مغرضانه اطرافیان سیاسی تندرو که بدنبال سو استفاده از مذهب برای حذف رقیب هستند نیوفتند و به مردم عادی و زنان پاک نیت و عفیف استان و گچساران هم اهانت نکنند و مواضع آنها همیشه بر یک صراط باشد نه اینکه در باره یک اتفاق شبیه هم در زمان احمدی نژاد یک حرف بزنند و در زمان دکتر روحانی یک حرف دیگه.در زمان فلان نماینده یک حرف بزنند و در زمان نماینده دیگر یک حرف دیگر که این نشانه تقوا نیست بلکه عین بی تقوایی است.

برای سلامتی حضرت آیت الله ملک حسینی آرزوی موفقیت میکنم.

از جناب آقای موسوی اطهر هم بخاطر یادداشت پرمعنایی که نوشتند تشکر میکنم.

از طرف یک اصلاح طلب پیرو خط امام
محروم
Iran, Islamic Republic of
کاملا بجا فرمودید
سالار
Iran, Islamic Republic of
اقای امام جمعه نبودی درجشن های اعیادشعبانیه ملکوتی تبلیغات اسلامی وشهردارمحترم چه لهو ولعابی راه انداخته بودند
Iran, Islamic Republic of
بزار ید هر که حرف میزنه بزنه. مردم خوب همه چیز را تشخیص می دهند و به موقع عمل می کنند. خوب مکی ...چند نفر تمامیت خواه در گچساران شده است و هر روز به یک بهانه به نماینده مردم شهرستان توهین می کند
این نیز می گذرد و ما دوباره خواهیم امد
حامد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
س
Iran, Islamic Republic of
ای بابا شما انگار کار و زندگی ندارین.جشنواره تموم شد و نقد و انتقادات مربوط به این جشنواره هم دوره ای داشت و تموم شد. بیایید در حال زندگی کنید، از تجربیات گذشته برای زندگی بهتر در آینده استفاده کنید نه اینکه تا ابد در گذشته بمانید.
اصلاح طلب پیرو خط امام
Iran, Islamic Republic of
جناب عکاشه

این که رویه محافظه کارانه ای است که داری.

پیامی که فرستادم ....منتشر کرده اما شما نه؟؟؟؟؟؟باور نمیکنی برو نگاه کن.

چرا ایقد محافظه کارید؟؟؟شما پیامهای توهین آمیز را منتشر میکنی اما پیام معتدل و با ادب را چرا سانسور میکنی؟؟

اینجوری سانسور کنی دیگه پیام نمیزارم.

بدرود
استاد
Iran, Islamic Republic of
عزیزم،دلبندم،قیصریه درسته نه قیطریه
تکرار کن:قیصریه،قی ص ری یه
حبیب
Iran, Islamic Republic of
بسیار زیبا بود
سخن.باید بوی کلام امام و رهبری را بدهد نه بوی کلام حمید رسایی و کوچک زاده
امام جمعه نباید علیه نماینده جوسازی کند و مخالف شادی و نشاط جامعه باشد.
چرا .اینهمه خدمت و تلاش تاجگردون را در باشت در خطبه ها نمی گوید ؟ و فقط دنبال بهانه جویی و تخریب نماینده و دولت است؟
شهدای قشقایی
Iran, Islamic Republic of
اقای عکاشه دنبال چی میگردی بابا بورو لنگته بکش. خیانت خیانته . حرام حرام. حالا میخوای چی رو درست کنید . دیگه نمیشه جمه کرد این داستانه . شما و نماینده ای شما با شرف مردم گچساران بازی کردین
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای اقای تاجگردون متاسفم شما پیش خوتون چی فکر کردین فکر میکنید . مردم فراموش میکنن این داستانها رو ایا میخواین مظلومیت تاجگردون به مردم بفهمانید نه بابا مردم دیگه تاجگردون شما رو شناخته شما غیرتمردم گچساران بازی کردین
Iran, Islamic Republic of
قیطریه؟ منظورت قیصریه بود دیگه؟
خا
Iran, Islamic Republic of
کو بابا بی خیال خان ایبخشه خان علی خان نیبخشه . تو رو خدا بی خیال شو چرا قبول ندارین اقای تاجگردون اشتباه کرده
Iran, Islamic Republic of
لطفا اصلاح بفرمایید قیصریه نه قیطریه
حمید م
Iran, Islamic Republic of
جامعه جوان به دلیل عدم شناخت صحیح به فرهنگ اصیل و بومی خود و همچنین با توجه به تبلیغات وسیع فرهنگ های غیرایرانی و یا فرهنگ های بی هویت سالهاست و به تدریج مسخ شده، به حدی که می توان گفت دچار بی هویتی شده، وجود جشنواره هایی از این دست، ضمن آشنایی مردم با فرهنگ بومی می تواند به حس میهن دوستی و تعلق بیشتر به زاد و بوم خود نیز یاری رساند.
Iran, Islamic Republic of
جشنواره مشک و ملاربهانه است
حسام
Iran, Islamic Republic of
درود بر تاجگردون
روح الله
Europe
درود بر تاجگردون کبیر
اشکانی
Iran, Islamic Republic of
در جواب خا
خواهی فهمید که کی در اشتباه هست انشاءالله اسفند ماه مشخص میشه انتخاب توسط مردم ؟؟؟؟؟؟؟؟
غلام
Iran, Islamic Republic of
درود بر حجازی ولایتمدار
حالا
Iran, Islamic Republic of
بابا جمه کنید آن نوشتید یکبار نوشتم بروید کیش بینید چه خبره یا تهران با کنسرت هاش
ارش
Iran, Islamic Republic of
امروزه بازی با افکار عمومی به یک نیاز اساسی برای جریانات سیاسی و منفعت طلب و فاقد تعهد اخلاقی تبدیل شده و نمونه بزرگ انرا در دوره ریاست جمهوری اقای خاتمی تجربه کردیم تحت عنوان دفاع از ازادی که در جای خود بسیار ارزشمند است چه بر سر بنیاد اجتماع مثل خانواده و نجابت دختران و پسران اوردند و انچنان جو مسمومی ایجاد کردند که کسی جرات اعتراض از بیم اینکه متحجر ش بخوانند پیدا نکرد و اگر موردی هم بود با دشنه اراذل اوباش روبرو میشد و این قصه برای شهرمان در حال شکل گیری است واین مرقومه را بخصوص عزیزانی که بی محابا به منتقدین جشنواره مطروحه حمله مینمایند بیاد داشته باشند تا اثار چنین اقدامات بیمار و بعضا غرض الود در خانواده بخصوص نوجوانان بی خبر از بازیهای سیاسی سیاست ورزان کم انصاف ببینند
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1