تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۹
کد مطلب : ۱۰۸۵۲۹

شیک‌ترین مغازه‌های یاسوج، قلیان‌ فروشی‌ هاست!

۳
۰
کبنا ؛رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد، وضعیت مصرف دخانیات را در پارک‌ها و اماکن عمومی این استان، تکان دهنده توصیف کرد و گفت: دیدن صحنه‌ای که کودک ۹ ساله‌ی یاسوجی از مادر خود قلیان گرفت، بسیار تلخ و رنج‌آور است.
سید رشید غفاری اظهار داشت: بر اساس یک بازدیدی که شخصاً در یکی از پارک‌های مرکز استان داشته‌ام، از مجموع ۵۰ خانواده مستقر در این مکان، ۳۸ خانواده در حال مصرف قلیان و سایر دخانیات بودند.
معاون دانشگاه علوم پزشکی استان، با طرح این سؤال که ما با سرنوشت خود و اعضای خانواده‌ی چه می‌کنیم، افزود: پیشنهاد می‌کنم که به پارک‌های شهر یاسوج بروید و ببینید که کمتر خانواده‌ای بدون دخانیات، اوقات خود را در این مکان‌های زیبای پایتخت طبیعت سر می‌کنند!
دیدن برخی صحنه ها در پایتخت طبیعت ایران، بسیار تلخ و رنج‌آور است
غفاری با بیان اینکه در برخی خانواده‌ها، قبح مصرف دخانیات، به غلط شکسته شد، ادامه داد: دیدن صحنه‌ای که کودک ۹ ساله از مادر خود قلیان گرفت، بسیار تلخ و رنج‌آور است.
این مسئول اضافه کرد: در مشاهدات ما در پارک‌های شهر یاسوج، در برخی موارد دو جوان کنار هم نشسته بودند و دو قلیان هم در میان آنان روشن بود و این وضعیت بسیار عجیب است.
غفاری در ادامه به برخی از زمینه‌های رشد مصرف دخانیات در استان اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دقت کنیم شیک‌ترین مغازه‌های مرکز استان ما مربوط به همین مراکز فروش قلیان است که باید پرسید که چه کسی قرار است تذکر دهد و جلوی این وضعیت را بگیرد.
این مسئول حوزه‌ی بهداشت، با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ و میر در استان ماست، تصریح کرد: مصرف دخانیات که خود یکی از عوامل مرگ و میر محسوب می‌شود، در بروز این بیماری‌ها نقش اصلی را ایفا می‌کند.
رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه هزینه‌های درمان بیماران سرطانی سرسام‌آور است، تأکید کرد: علاوه بر نقش دخانیات در بروز بیماری‌ها و سرطان‌های مرگبار، هزینه‌های مالی این مواد هم برای دولت و هم برای مصرف‌کنندگان بسیار بالا و تأمل‌برانگیز است.
قلیان های امروزی خطرناک تر از قلیان های قدیمی اند
غفاری مخاطرات و مضرات قلیان را در سالهای اخیر بیشتر دانست و اذعان داشت: حقیقت این است که در گذشته در قلیان‌ها از تنباکوی خالص و محصول مستقیم زمین‌های کشاورزی استفاده می‌شد اما اکنون می‌بینیم فروشندگان برای افزایش فروش خود، مواد اعتیادآور و خطرناکی را با آنها ترکیب می‌کنند.
وی افزود: بسیاری از محصولات دخانی، در خود کشورهای فروشنده، توزیع و فروخته نمی‌شود و این موضوع عمق فاجعه‌ی مصیبت‌بار فروش و توزیع دخانیات در کشور و استان ما را دوچندان می‌کند.
آمار مصرف دخانیات در استان، تکان دهنده است!
غفاری آمار مصرف دخانیات در کهگیلویه و بویراحمد را تکان‌دهنده توصیف کرد و اذعان داشت: در حالیکه وضعیت استعمال دخانیات در استان ما بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد اما متأسفانه اقدام خاصی برای جلوگیری از این روند هشداردهنده و خطرناک صورت نمی‌گیرد.
رئیس مرکز بهداشت استان در پایان خواستار اجرای برنامه‌های جدی‌تر فرهنگی و نظارتی از سوی مسئولان و نهادهای مرتبط از جمله نیروی انتظامی، سازمان گردشگری، ائمه‌ی جمعه، سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد و آموزش و پرورش شد.
قلیان7
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دولت برای گرفتن مالیات سیگار و تنباکو وارد می کند آخه اگه جامعه را تهدید می کنه چرا جلوی واردات آن گرفته نمی شود جانم بکش به سلامتی اونهایی که نمی کشن
گچساران
Iran, Islamic Republic of
گردشگری یعنی همین دیگه
سپاه
Iran, Islamic Republic of
کووووووووو بکشششششششش.اخی سی بچیل
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1