تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۶
کد مطلب : ۱۰۸۳۵۷

سمی که جوانان تفننی می‌خورند

۰
کبنا ؛مظفر عدالت نسب
گروهی به مکان تفریحی آمده اند،شاد و سرگرم اما در میان شادی خود همه شادی و نشاط را از اطرافیان گرفته اند،زیرا به جای استشمام هوای سالم و خوردن میوه های مفید سلامتی، سلامتی خود را مغلوب پک های پی در پی سموم میوه ای کرده اند.
تفنن سمی این جماعت سم پراکن که یک و دو گروه نیستند، بلکه در هر گوشه و کنار پارک ها و اماکن تفرجگاهی بویژه فصل بهار و تابستان تعداد پرشماری از گروههای پسر و دختر نشسته، ایستاده و گاهی درحال حرکت مسابقه دود را می اندازند و نه تنها سلامت خود بلکه آسایش روحی و روانی اطرافیان را نیز به مخاطره می اندازند.
این روزهای فصل گرما برای بسیاری از خانوارهایی که برای کمی آرامش و تفریح به اماکن سیاحتی می روند یک تفنن سمی به نام قلیان آن هم در اماکن عمومی آزار دهنده می شود.
ستون‌های دود راه انداخته‌اند، بوی آن دیگران را آزار می دهد و آنچه بیشتر آزار دهنده است، بی توجهی این بچه های متمدن ،تحصیلکرد و باکلاس است که با هر پوک زدن به قلیان و تولید ۴۰۰نوع مواد سمی یک تیرخلاص دیگر به سلامتی خود می زنند.
اگر چه در کهگیلویه وبویراحمد علاوه بر پارکهای ۱۶شهر این استان، حدود ۳۰۰ تفرجگاه طبیعی وجود دارد، اما در این اماکن عمومی تابلوی هشدار دهنده در پرهیز از استعمال قلیان بچشم نمی خورد.
مساله ای که بر نگرایی پیامد استفاده از این نوشداری تلخ می افزاید، افزایش گرایش جوانان و نوجوان کم سن سالی است که به مصرف قلیان روی می آورند،گاهی در کنار خانواده و در بسیاری از مواقع دور از چشم والدین در گشت گذار در تفریحات باب آن هم با دوستان ناباب .
اگرچه چهارم تا دهم خرداد هفته بدون دخانیات نامگذاری شده اما دنیای کنونی جولانگاه روزافزون دخانیات شده زیرا در برخی مناطق کشور سن اعتیاد به ۱۱سال کاهش یافته است.
استفاده از قلیان های میوه ای در بسیاری از مواقع تفریح خانوادگی در اماکن عمومی را با دلخوری های زیادی همراه می کند و آنچه بیشتر آزار دهنده است کم توجهی در برخورد با این بساط سم پراکن است، بطوری که در ورودی اماکن عمومی حتی یک تابلو درنفی استفاده از قلیان و ممنوع بودن مصرف آن در پارکها و مکان های تفریحی عمومی نصب نشده است.
براساس آمار سالانه ۶۰هزار نفر براثر مصرف مواد سیگار در کشور ما از بین می روند و درصدی از این مرگ میرها مربوط به کسانی است که خود دودی نیستند، نظیر مرگ سالانه ۱۶۰هزار کودک در جهان که از پیامد دود دیگر افراد سیگاری دچار مرگ زودرس می شوند.
براساس آمار علت مرگ چهار درصد افراد بالای ۳۰سال سن در کشور نیز ناشی از مصرف دود سیگار اعلام شده است.
سالانه ۱۰۰میلیارد تومان در کشور هزینه سیگار می شود و دو برابر این میزان دولت برای سلامت این جماعت دودی هزینه می کند و درعین آنچه که جای نگرانی بیش از پیش دارد، گرایش به دود همچنان در جامعه روبه افزایش است.
به گفته مسوولان آگاه افزایش دوبرابری گرایش جوانان زیر۲۰سال به قلیان در سال های اخیر یک مخاطره جدی برای سلامت اجتماعی محسوب می شود،غفلتی که نمی توان نقش خانواده ها را در آن نادیده گرفت.
اگر چه هزینه مصرف سیگار در کشور ما رقم بالایی است اما مصرف قلیان نیز رو به افزایش است و این درحالی است که عوارض مصرف قلیان بیش از سیگار است و به گونه ای که دود هر بار مصرف قلیان بیش از۱۰۰تا ۲۰۰نخ سیگار برآورد شده است.
خانواده اولین مکانی است که استفاده از مواد دخانی الگوی نازیبایی برای جوانان و نوجوانان می شود و اینک کنترل گرایش جوانان به مواد اعتیاد باید از خانواده ها شروع شود.
استفاده از بسترهای آموزشی و ترویج ورزشهای همگانی در سایه برنامه ریزی سازمانی از جمله ترویج ورزشهای مفرح شنا ، پیاده رویی و کوهپیمایی در جامعه از دیگر راهکارهای است که می تواند در کاهش گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد موثر واقع شود.
اینک در آغاز فصل تعطیلی مدارس که خانواده ها از فضاهای تفریحی امکان عمومی بیشتر استفاده می برند و این امر می طلبد در سایه اطلاع رسانی برخورد بهتری در اماکن عمومی از ممنوع بودن مصرف قلیان از سوی شهرداری و برخورد از سوی نیروی انتظامی صورت گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی +  سند

نامه نوبخت برای اختصاص 120 میلیارد از اعتبار کرونا به دانشکده محل تدریس دختر حسن روحانی + سند

30 تیرماه نامه‌ای توسط نوبخت به امضا رسیده که در آن آمده، مبلغ 120 میلیارد تومان از محل ...
ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
1