تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۳
کد مطلب : ۱۰۸۳۳۶

مشکلات عجیبی که در کشتارگاه‌های استان وجود دارد/خطر در کمین سلامت مردم

۰
کبنا ؛
ظهر امروز نشست ساماندهی کشتارگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار و با حضور دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.
کشتارگاه‌هایی که نبودشان به نفع کهگیلویه و بویراحمد است
در نشست ساماندهی کشتارگاه‌های کهگیلویه و بویراحمد این گونه که معلوم شد تعدادی از این واحدها تنها نام کشتارگاه را به همراه دارند و بس.

در این نشست مسعود رجب‌زاده با ارائه توضیحی مفصل همراه با تصاویر مشکلات کشتارگاه‌های استان را برای مسئولان استانی توضیح داد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت کشتارگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه کشتارگاه به جایی گفته می‌شود ک موضوعات بهداشتی به صورت کامل در آن رعایت شود، اظهار کرد: کشتارگاه به جایی گفته می‌شود که مانند اتاق عمل و جراحی بوده و همه نمی‌توانند وارد کشتارگاه شوند.
رجب‌زاده بیان کرد: کشتارگاه در بهداشت مردم بسیار اهمیت دارد و در بسیاری از کشورها یکی از عوامل کاهنده بیماری‌ها همین کشتارگاه‌های بهداشتی و استاندارد هستند.
این مسئول اضافه کرد: اما بسیاری از کشتارگاه‌های ما در استان مانند گچساران و باشت و لنده در جای مناسبی قرار ندارند چرا که کشتارگاه نباید نزدیک منطقه مسکونی باشد که در مرحله احداث اشتباهات زیادی در استان ما صورت گرفت.
وی افزود: کشتارگاه‌ها نقش مهمی در جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک میان دام و انسان دارند و ۹۵ درصد از بیماری‌های نوظهور هم منشأ دامی دارند.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت کشتارگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که بیشتر کشتارگاه‌های استان ما مجهز به تأسیسات و لوازم مورد نیاز از جمله کوره لاشه‌سوز نیستند، گفت: وقتی کوره لاشه‌سوز در کشتارگاه نباشد این لاشه طعمه برخی حیوانات ولگرد از جمله سگ‌ها می‌شوند و انگل‌های ناشی از لاشه‌ها دوباره در چرخه طبیعت وارد شده و موجب بروز بیماری‌ها می‌شوند.
رجب‌زاده افزود: در کشتارگاه‌های ما سالن انتظار وجود ندارد و ابتدایی‌ترین موضوع در کشتارگاه‌ها یعنی روشنایی لازم وجود ندارد تا ناظران بتوانند موارد مشکوک را با دید مسلح تشخیص دهند.
این مسئول در دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در یاسوج یک کشتارگاه بزرگ صنعتی در حد منطقه‌ای داریم که از همه ظرفیت آن استفاده نمی‌کنیم در حالی که در صورت استفاده از همه ظرفیت‌ها قادر به تأمین گوشت مورد نیاز استان و حتی صدور به استان‌های هم جوار خواهد بود.
رجب‌زاده با اشاره به این که به غیر گوشت استحصالی در این کشتارگاه می‌توان مواد زائد د را نیز با قیمت خوب به فروش رساند تصریح کرد: اما به دلیل نبود امکانات در کشتارگاه‌ها این مواد زائد اما با ارزش به جاهای به جاهای دیگری از جمله سپیدان در استان فارس می‌رود.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت کشتارگاه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، یکی از مشکلات دیگر در کشتارگاه‌های استان را نبود سردخانه در کشتارگاه‌ها دانست و گفت: برای جلوگیری از برخی بیماری‌ها از جمله تب کریمه کنگو باید گوشت در دمای صفر تا ۱۴ درجه زیر صفر برای مدت چندین ساعت نگهداری شود که علاوه بر چنین کمبودی بیشتر کشتارگاه‌های استان همچنین فاقد تونل انجماد هستند.
این پزشک متخصص در امور بهداشت فراورده‌های دامی با نشان دادن برخی از تصاویر از کشتارگاه‌های استان گفت: در کشتارگاه گچساران برای مثال تونل انجماد، سیستم فشار آب، ژنراتور اضطراری و سیستم دفع فاضلاب وجود ندارد.
وی با نشان دادن تصویری گفت: نباید در کشتارگاه‌ها سرویس دستشویی نزدیک محل ذبح باشد و همچنین سیستم فاضلاب غیر استاندارد محلی برای زیست حیوانات موزی در اطراف کشتارگاه می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه تعطیل کردن کشتارگاه باشت بهترین راه برای رفع مشکلات است، گفت: در کشتارگاه کهگیلویه و لنده هم این مشکلات را به مراتب بدتر داریم.
رجب‌زاده در پایان خاکی بودن محوطه بسیاری از کشتارگاه‌های استان، سیستم نامناسب لوله‌کشی در کشتارگاه‌ها، حوضچه‌های نامناسب و روباز، زنگ‌زدگی بسیاری ادوات در کشتارگاه‌ها و کشتار دام سنگین در محل کشتار دام سبک و مهم‌تر از همه کشتار دام روی زمین را از مشکلات بهداشتی کشتارگاه‌های این استان عنوان کرد.
 

ضرب‌الاجل یک ماهه برای تعطیلی کشتارگاه‌های غیر بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد
در نشست ساماندهی کشتارگاه‌ها نسبت به ادامه کار و یا تعطیلی کشتارگاه‌های غیربهداشتی در کهگیلویه و بویراحمد ضرب‌الاجل تعیین شد.


در این نشست معاون عمرانی استاندار با بیان این که کشتارگاه نقش مستقیمی در وضعیت سلامت و بهداشت مردم دارد، اظهار کرد: همه ما موظفیم که کشتارگاه‌ها با بهترین وضعیت بهداشتی به مردم خدمات‌دهی کنند.

وی گفت: اگر کشتارگاه‌ها محیط سالم و بهداشتی نداشته باشند سلامت مردم را به خطر می‌اندازند و به همین خاطر سعی ما بر این است که از همه مکانیسم‌ها برای بهداشتی کردن و نظم بخشیدن به آن‌ها استفاده کنیم.

نیک‌اقبالی افزود: در استان کشتارگاه‌هایی وجود دارد که هزینه زیادی بری آن‌ها شده اما امروز به دلیل عدم جانمایی مناسب و همچنین عدم توجه به مقرارت بهداشتی در ساختمان‌‌ها، کشتارگاه‌ها دچار مشکلاتی هستند.

وی با اشاره به این که اگر از همان ابتدا شهرداری‌ها وارد مقوله تصدی‌گری کشتارگاه‌ها نمی‌شدند اکنون مشکلات کمتری داشتیم، گفت: شهرداری‌ها باید برای خدمات‌رسانی بهتر این کشتارگاه‌ها را به بخش خصوصی بسپارند تا بخش خصوصی بتواند خدمات خود را بهتر و با رعایت کامل موارد بهداشتی ارائه کنند.

این مسئول ارشد اجرایی در استان با اشاره به دغدغه‌هایی که حجت‌الاسلام خادمی رئیس نهاد نمایندگی ولی‌فقیه در دامپزشکی استان نسبت به برخی بی‌توجهی‌ها در رعایت امور شرعی در کشتارگاه‌ها داشت، اظهار کرد: باید در کشتارگاه‌ها حساسیت‌ها در خصوص ذبح شرعی بالا برود و به هیچ وجه نباید این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گیرد.



بهداشت در کشتارگاه!



بهداشت در کشتارگاه!


وی حل مشکلات کشتارگاه‌های استان را زیاد سخت ندانست و گفت: برای رفع این مشکلات هزینه زیادی هم لازم نیست.

 نیک‌اقبالی با ارائه ضرب‌الاجل یک ماهه به کشتارگاه‌هایی که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، تصریح کرد: اینها تنها یک ماه وقت دارد تا وضعیت خود را بهتر از اوضاع فعلی کنند در غیر اینصورت مجبور به تعطیلی آن‌ها هستیم.

وی تجمیع کشتارگاه‌های استان را یکی دیگر از بهترین راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات کنونی دانست و افزود: برای مثال می‌توان کشتارگاه‌های شهرهای باشت و گچساران را تجمیع و کشتارگاه غیربهداشتی باشت را تعطیل کرد.

این مسئول گفت: همچنین با داشتن کشتارگاه بزرگی در یاسوج که توانایی ذبح هزار و ۶۰۰ دام در روز را دارد دیگر استان ما نباید مشکلی داشته باشد چراکه علاوه بر تأمین گوشت مورد نیاز استان، مازاد بر آن نیز خواهد داشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1