تاریخ انتشار
شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۱
کد مطلب : ۱۰۸۱۱۵

چگونه شکایت تنظیم کنیم؟

۶۳
۶
کبنا ؛شاهین باقرپور نجف‌آباد
قبل از ذکر هر مطلبی در ابتدا باید خاطر نشان شوم از آن جا که اولین همکاری اینجانب با این رسانه می باشد، لازم دانستم بحث های کاربردی حقوقی از مبتدی و بدوی و به روش عملی، یعنی آن چیزی که عملأ در دادگاه با آن روبه رو به رو هستیم را برای علاقه مندان به مباحث حقوقی ذکر نمایم؛ چرا که امروزه به ندرت از افراد جامعه baghrpoor(بالخصوص همشهریان عزیز خودم یاسوج که نسبت به جمعیت آن همواره هرسال جزء شهرهایی است که بیشترین پرونده ها را در کشور به خود اختصاص داده است) وجود دارد که به دادگاه ها مراجعه نکرده باشد، چه به عنوان خواهان یا خوانده در دعاوی حقوقی و چه به عنوان شاکی یا متهم در دعاوی کیفری و حتی به عنوان شهود و... لذا امیدوارم بتوانم از طرف عضو کوچکی از جامعه حقوقی هرچند که ناقص، ادای دین کنم و از تجربیات تئوری و مخصوصآ عملی خود برای شما عزیزان بنویسم چرا که مطالب تئوریکی در کتب و مقالات وجود دارد اما درک آن بخاطر اصلاحات حقوقی زیاد برای سایر عوام کمی مشکل می باشد به همین سو بنده حقیر وظیفه خود دانسته که آن چه که عملأ در دادگاه ها مخصوصأ دادسرا وجود دارد و مورد نیاز است که یک شخص برای تضییع حق خود بداند و بتواند مراجعه کند و در اسرع وقت به حق خود برسد را بیان کنم و در حد امکان از به کار بردن اصطلاحات حقوقی اجتناب نمایم لکن جاهایی که لازم است بیان گردد آن را با توضیح به صورت ساده بیان نمایم. چرا که ذکات علم در نشر آن است.
پس افراد باید از حداقل حقوق خود در این زمینه آگاهی و اشراف داشته باشند که بتوانند به پرونده خود تسریع بخشیده و زودتر به حق خود برسند، چرا که عمده پرونده هایی که دیر به سرانجام می رسند و یا بعضأ از جانب قضات محترم رد می شوند ناشی از همین عدم آگاهی است.
حال با این مقدمه همان گونه که پیش تر اشاره شد هدف اینجانب بیان کردن و راهنمایی افراد غیر حقوقی و حقوقی جامعه برای پیگیری و شکایت پرونده های خود در دادسرا و بعد به تبع آن دادگاه به زبان عامیانه می باشد. ( البته با ذکر رویه عملی آن، آنچه که عملأ در دادسرا با آن مواجه می شویم) لذا برای پرهیز از کلی گویی و تشریح سایر دادسراها ما در اینجا صرفأ فقط به دادسرای عمومی و انقلاب خواهیم پرداخت چرا که اکثریت شکایت عموم افراد ازین دادسرا شروع می شود بجز موارد خاص ( دادسرای ویژه روحانیون، نظامی و انقلاب) و همین طور برخی جرائم دیگر که دادسرای عمومی و انقلاب نمی تواند به آن رسیدگی نماید از جمله: جرائم اطفال، زنا، لواط و همین طور جرائمی که مجازات آنان کمتر از سه ماه حبس یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال. بجز این جرائم دیگر اکثریت جرائم در دادسرای عمومی و انقلاب مورد رسیدگی قرار می گیرد.
پس از آن جا که عمده ارجاعات مردم به دادسرای عمومی و انقلاب می باشد ( لازم به ذکر است که در اینجا به خاطر گستردگی مباحث حقوقی دادگاه حقوقی و کیفری تفکیک می شود و فقط در مورد مباحث کیفری و دادسرا صحبت می شود) لذا دادسرا از دادستان، معاونین دادستان، بازپرسین، دادیاران و سایر کارمندان تشکیل می گردد، لذا عمده سوالی که مکرر به خود بنده شده است این است که مگر همه این اشخاص قاضی نیستند و عمده سوال این بوده که چرا برخی را دادیار و برخی بازپرس هستند و اصلأ این دو چه تفاوتی باهم دارند؟ در جواب؛ بله همگی این بزرگان قضات می باشند اما بخاطر حفظ نظم جامعه، سرعت بخشی به شکایات، رسیدگی دقیق تر و بهتر به جرائم در سمت های مختلف قرار گرفته اند که تقسیم وظایف گردد. و در خصوص تفاوت میان دادیاران و بازپرسین به صورت خیلی وضوح و روشن عرض کنم که هر دو قاضی هستند لکن معمولأ برخی از جرائم سنگین و دارای حساسیت بیشتر به بازپرس ارجاء داده می شود البته این جرائم را دادیار هم می تواند رسیدگی کند اما تفاوت ویژه این دو در رسیدگی به قتل است، چرا که دادیاران حق رسیدگی به پرونده های قتل را ندارند بلکه رسیدگی آن با بازپرس می باشد.
حال عمده دغدغه مراجعین این است که وقتی جرمی علیه آن ها اتفاق می افتد از قبیل (قتل، ضرب و جرح، توهین، تهدید، سرقت، کلاهبرداری، فروش مال غیر، حتی تصادفات رانندگی، خیانت در امانت و غیره ) شخص متضرر باید چه اقدامی انجام دهد که به حق خود برسد.
لذا اولین اقدام شخص متضرر این است که شکایت خود را به دادسرا تقدیم نماید، که این شکایت در قانون آمده که بصورت کتبی ( فرم چاپی مخصوص یا کاغذ عادی ) یا شفاهی باشد، اما معمولأ بخاطر فشردگی و ازدحام کار در دادسرا این شکایت باید در فرم چاپی مخصوص به نام شکواییه تکمیل و تنظیم گردد وگرنه به آن ترتیب اثر داده نمی شود، که نمونه فرم حال حاضر در دادسرا یاسوج را خدمتتان به نمایش می گذارم.
form-shkayat
 
مدارک لازم جهت به جریان انداختن شکایت:
۱- تنظیم شکوائیه
۲- پوشه و گیره
۳- فتوکپی کارت شناسایی (معمولأ با کارت ملی است)
۳- در حد امکان پیوست دلایل و مدارک (البته الزامی برای پیوست نیست بلکه می تواند بعدأ در شعبه آن را ضم پرونده کند، چرا که اگر دلایل خود را ارائه ننماید به ضرر خودش می باشد و شکایت ایشان رد می‌شود) مستند به ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸
اما اولین و مهم ترین مورد، نحوه تنظیم شکوائیه است که باید دارای اوصاف ذیل باشد: (مستند به ماده ۶۹ قانون فوق الذکر)
۱- در قسمت بالای شکوائیه مشخصات شاکی و کمی پایین تر از آن مشخصات متشکی عنه یا اگر چند نفر باشند متشکی عنهم ( متهم یا متهمین،) آمده، که باید تمامی مشخصات مخصوصأ نام و نام خانوادگی و همین طور آدرس محل اقامت ذکر گردد، چرا که اگر شکوایه فاقد هریک از این دو بند باشد به دلیل مجهول بودن طرفین و یا محل اقامت آنان نمی توان احضاریه ها و قرارها و...لازم را به آنان ابلاغ نمود. پس شکایت در این جا رد می گردد.
۲- موضوع (که پایین تر از مشخصات آمده): که این مورد هم بسیار بسیار با اهمیت است چرا که قاضی برای صدور حکم به همین موضوع مراجعه می کند و مبادرت به صدور حکم می نماید که اگر موضوع جرم عنوان شده با آن جرمی که اتفاق افتاده و یا خواسته شاکی می باشد مطابقت نداشته باشد منجر به رد شکایت می شود. بطور مثال اگر جرم اتفاق افتاده خیانت در امانت باشد و شاکی کلاهبرداری شکایت نماید ( که عملأ این اتفاق زیاد در دادسرا رخ می دهد) اینجا قاضی به آن چیز که مربوط به کلاهبرداری است رسیدگی می کند نه چیزی خارج از آن. پس بهتر است برای تنظیم شکوائیه با وکلای دادگستری و یا شخصی که آگاهی کامل با قانون دارد مشورت گردد. لازم به ذکر است که این رد شکایت به این معنی نیست که قاضی بطور کامل شاکی را بی حق دانسته، خیر این گونه نیست بلکه فقط جرم انتسابی را محرز ندانسته و شاکی مجددأ می تواند طرح شکایت کند اما نه شکایت قبلی و با همان موضوع، چون بخاطر این که یک بار رسیدگی شده رد می گردد. بلکه این بار تحت عنوان صحیح آن مانند مثال فوق می تواند تحت عنوان خیانت در امانت شکایت نماید.
۳- در بند سوم، ۲ نکته حائز اهمیت است، یکی تاریخ وقوع جرم: که یکی از موارد مهم ذکر تاریخ وقوع جرم به این جهت است که این جرم شمول مرور زمان نشده باشد ( که از ۱۰ سال و بالاتر شمول مرور زمان می گردد) و نکته مهم دیگر محل وقوع جرم است لذا این مورد هم بیشتر به دو جهت است: ۱- که آیا این جرم در حوزه این دادسرا اتفاق افتاده است یا خیر که اگر در حوزه دادسرای دیگری باشد دادسرا به آن قرار عدم صلاحیت صادر می کند" مستند به ماده ۵۴ قانون مذکور" ( در ذیل بیشتر به آن پرداخته می شود) ۲- بعد از بررسی مورد قبل اگر در حوزه همین دادسرا باشد دادسرا با توجه به محل وقوع جرم و برای دستورات و اقدامات اولیه پرونده را به کلانتری می فرستد که جرم در آن حوزه کلانتری اتفاق افتاده است.
۴- قسمت بعدی شرح ماوقع است: یعنی آن چیزی که اتفاق افتاده است و شاکی از دادسرا می خواهد که رسیدگی کند، شرح کامل و خلاصه ای از شکایت خود.
۵- و اخرین نکته در شکوائیه در قسمت پایین شکوادیه است: امضا. چرا که شکوائیه حتمأ باید دارای امضای شاکی باشد، در غیر این صورت به شکایت شاکی ترتیب اثر داده نمی شود.
نکته: در موارد ذیل می توان شکایت چند نفر را و همینطور چند جرم را در یک شکوائیه قرار داد تا در یک پرونده رسیدگی شود.
اگر جرم، تاریخ آن، محل وقوع جرم، طرفین جرم یکی باشند( که باید همه این شرایط موجود باشد) در این صورت می توان همه را در قالب یک شکایت مطرح کرد.
بطور مثال: علی در خیابان با احمد و محمد فوتبال بازی می کند و در بازی با هم اختلاف پیدا می کنند و در نهایت علی مورد حمله احمد و محمد قرار می گیرد و علی را با چاقو مورد ضرب و جرح قرار می دهند و گوشی موبایل علی هم که افتاده را بر می دارند و فرار می کنند.
که در اینجا علی می تواند ۳ جرم به طرفین نسبت دهد و طرح شکایت علیه آن دو نفر نماید: ضرب و جرح، استفاده از سلاح سرد و سرقت. ( مثال ذکر شده را می توانید در شکوائیه فوق قرار دهید تا بهتر متوجه مطلب قرار گیرید)
حال بعد ازین موارد و تکمیل و تنظیم شرایط شکایت، پرونده باید نزد معاون دادستان در دادسرا برده شود، و معاون دادستان با بررسی شکوائیه پرونده را به شاکی می دهد جهت تمبر باطل کردن ( که در حال حاضر هزینه آن ۵ هزار تومان می باشد) که این کار در خود دادسرا انجام می گیرد، لذا بعد از ابطال تمبر باز پرونده باید نزد معاون دادستان برده شود و در این جا معاون دادستان با یک سری دستورات مقدماتی ( بالمثال گرفتن اظهارات شاکی و شهود، تحقیق در مورد جرم اتفاقی، ضم دلایل و مستندات و...) پرونده را به کلانتر مربوطه ( کلانتری محل وقوع جرم و بعضأ کلانتری محل اقامت شاکی ) ارجاء می دهد، سپس کلانتری مربوطه ملزم است دستورات لازمه و محوله را انجام دهد و در مدت معینه پرونده مزبور را به دادسرا عودت نماید، که وقتی پرونده وارد دادسرا گردید مقام اجرا آن پرونده را به یکی از شعب ارجاء می دهد لذا بعد از ثبت و درج شماره آن پرونده به شعبه ارجاء شده برای رسیدگی می رود که در اینجا از طریق پیامک به شاکی اطلاع رسانی می شود که به کدام شعبه جهت رسیدگی پرونده مراجعه نماید.
لذا دیگر قاضی محترم (منظور از قاضی در این جا همان دادیار یا بازپرس می باشد ) قبل از رسیدگی، پرونده را بررسی می نماید که آیا صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارا می باشد یا خیر. لذا این عدم صلاحیت می تواند چند مورد باشد: یکی این که جرم واقع شده در محل جغرافیایی و صلاحیت این دادسرا اتفاق افتاده است یا خیر (مثلاً در شهر دیگری «شیراز» این جرم اتفاق افتاده باشد و در «یاسوج» شکایت کرده باشد ) و یا اینکه شکایت علیه روحانیون؛ افراد نظامی و... باشد ( لذا در این مورد اخیر چون دادسرای ویژه مخصوص روحانیون و افراد نظامی وجود دارد پس باید در آن جا طرح دعوا شود و از صلاحیت دادسرای عمومی و انقلاب خارج می باشد) که اگر این موارد وجود داشته باشد قاضی محترم قرار عدم صلاحیت صادر می نماید، اما اگر صلاحیت به آن را داشته باشد دیگر موظف به رسیدگی است و برای رسیدگی در ابتدا شاکی را احضار می نماید تا ایشان توضیح نمایند که اولأ در مورد عنوان شکایت شان سوال می شود، دومأ از چه شخص و اشخاصی شکایت دارند، سومأ دلایل خود را ارائه نمایند ( لذا اکثرأ دلایل افراد استناد به شهادت شهود دارند و همینطور باز در کنار سایر ادله و دلایل خود باز هم از شهود استفاده می‌گردد) که در این جا قاضی محترم با بررسی دلایل و مدارک شاکی متهم را به دادسرا احضار می‌نماید شکایت شاکی را برای ایشان قرائت می نماید تا ایشان از اتهام مربوطه مطلع گردند و دفاعیات خود را انجام دهد. لذا اگر متهم با احضاریه به دادسرا نیامد در اینجا قاضی حکم جلب ایشان را صادر می‌نماید.
لذا هر شخصی که به عنوان متهم وارد دادسرا می شود بعد از اینکه قاضی پرونده اتهام نسبت داده شما را به متهم تفهیم نمود برای این که ضمانتی وجود داشته باشد که این شخصی که بعنوان متهم در پرونده می باشد تا آخر تحقیقات مقدماتی دادسرا و هروقت که قاضی حضور ایشان را لازم بداند در دادسرا حضور پیدا کند، متهم را فقط با قبولی قرار آزاد می نماید "مستند به ماده ۱۳۲ قانون مذکور" (مگر در مواردی که جرم از جرائم سنگین باشد و به تشخیص قاضی محترم امکان آزاد بودن همچین شخصی به صلاح نباشد مثل قتل، برخی از سرقت ها ، جرائم علیه امنیت و...) که این قرار بستگی به میزان اتهام، متفاوت است اگر جرائم ساده مثل تهدید، توهین، ضرب و شتم و... باشد قاضی با قرار وجه الکفاله ( آوردن ضامن کارمند با فیش حقوقی و کارت شناسایی) بسنده می کند و شخص مهتم آزاد می شود و اگر جرم سنگین تر باشد مثل فروش مال غبر و... قرار وثیقه ( سند ملک ) قابل آزاد شدن است، البته قرار دیگری هم وجود دارد که عملأ خیلی پیش تر از آن استفاده می شد اما درحال حاضر آن چنان قابلیت اجرا ندارد و آن التزام به حضور با قول شرف است که این ضمانت اجرائی زیادی عملأ بوجود نمی آورد تا قرارهای دیگر. لذا این قرارها به این معناست که اگر حضور مهتم لازم دانسته شود و ایشان بدون عذر موجه حاضر نشود قرار ( وجه کفاله یا وثیقه) به ضامن یا وثیقه گذار ابلاغ می گرد که ظرف بیست روز متهم را حاضر نمایند در غیر این صورت حقوق ضامن و یا وثیقه توقیف و ضبط خواهد شد و از آن جا که معمولأ قاضی مبلغ وثیقه را کمی بیشتر از مورد جرم درنظر می گیرد این جا ما بالتفاوت مبلغ به صاحب سند مسترد می گردد. (مستند به ماده ۱۴۰ قانون مذکور)
اما نکته بسیار مهمی که در این جا وجود دارد و همواره افراد غیر حقوقی و ناآگاه از قانون برای آن ها جای سوال است و گاهأ زیاد حتی از بنده سوال می کنند که وقتی به آن ها گفته می شود قرار کفالت یا وثیقه برای شما صادر شده باید ضامن یا سند ملک بیاورید تا آزاد گردید فورآ می گویند مگر ما چکار کردیم، ما بی گناه هستیم یا این که چرا قاضی ما را فوری در یک جلسه محکوم کرد... که در جواب این بزرگان برای آن ها توضیح می دهم که این قرار به معنی محکوم کردن شما نیست بلکه این صرفآ یک نوع ضمانتی است که هر وقت در جریان رسیدگی به پرونده، قاضی حضور شما را لازم دانست در دادسرا حضور پیدا کنین. که متأسفانه جهل و عدم آگاهی به قانون این شبهات را بوجود می آورد.
حال بعد از تحقیقات و رسیدگی کامل به پرونده قاضی دادسرا یا همان دادیار یا بازپرس محترم قرار نهایی صادر می نماید که این قرار می تواند هر کدام از این سه قرار ذیل باشد:
الف) قرار مجرمیت یا همان کیفرخواست: که این قرار در حالی است که شاکی دلایل و مدارک جهت گناه کار بودن متهم ارائه نموده و متهم هم دفاع محکمه پسندی از خود نکرده باشد و در نهایت قاضی محترم جرم انتسابی به متهم را محرز دانسته و نهایتأ متهم را مجرم تشخیص دهد. ( لذا میان متهم و مجرم تفاوت وجود دارد، چراکه متهم به شخصی گویند که عمل جرمی به ایشان نسبت داده شده و هنوز برای دادگاه به اثبات نرسیده و آن جرم را محرز نداسته است، اما مجرم به کسی گویند که جرم انتسابی به ایشان در دادگاه محرز شده و دادگاه ایشان را مجرم می داند، یعنی شخص اول متهم می باشد و بعد از محرز شدن جرم نسبت داده شده به او، مجرم نامیده می شود)
ب) قرار موقوفی تعقیب: و این قرار معمولأ وقتی صادر می شود که در مرحله مقدماتی ( دادسرا ) یا متهم فوت نماید یا شاکی از شکایت خود صرف نظر نمایبد و به متهم پرونده اعلام رضایت نماید. (مستند به ماده ۱۷۹)
البته درمورد رضایت شاکی نکته ای که در اینجا قابل ذکر می باشد این است که فقط در جرائمی از قیبل (تهدید، توهین، ترک نفقه، افترا، نشر اکاذیب، تلف کردن یا تخریب اموال دیگری و غیره) که فقط جنبه خصوصی دارند و جنبه عمومی ندارند کلأ بسته می شوند.
با توضیح بیشتر اینکه جرائم به دو دسته تقسیم می شوند: جرائم قابل گذشت و جرائم غیر قابل گذشت. لذا تفاوت این دو در این است که در جرائم قابل گذشت دو نکته وجود دارد: ۱- اینکه حتما باید با شکایت شاکی صورت بگیرد یعنی تا شکایتی به دادسرا تقدیم نشود دادسرا خود به تنهایی حق رسیدگی به آن ندارد. ( مستند به بند الف ماده ۳ قانون مذکور) ۲- و این جرائم با رضایت شاکی کاملأ مختومه می شود. جرائمی از قبیل تهدید، توهین و... ( جرائمی که در فوق ذکر شده) جزء این دسته محسوب می شود. اما در جرائم غیر قابل گذشت این گونه نیست و این دو بند را ندارد: ۱- تنها صرفأ با شکایت شاکی قابل رسیدگی نیست بلکه خود دادسرا ( دادستان) به عنوان مدعی العموم می تواند وارد شود و رسیدگی کند. ۲- لذا این جرائم درصورت داشتن شاکی خصوصی و اعلام رضایت ایشان باز پرونده چون جنبه عمومی دارد مختومه نمی شود بلکه پرونده باز می باشد و به آن رسیدگی می شود و برای مجرم تبعات و مجازاتی را در بر خواهد داشت، اما مراتب بسیار خفیف تر از مجازات اصلی آن است که شاکی رضایت نداده باشد. از نمونه این جرائم می توان به سرقت، کلاهبرداری، خیانت در امانت ، جرائمی نظم عمومی جامعه را بر هم زده باشند مثل ضرب و جرح در جاهای عمومی و غیره اشاره نمود.
ج) قرار منع تعقیب) و این قرار هم زمانی رخ می دهد کهاتهامی متجه متهم نبوده و قاضی محترم جرم انتسابی به متهم را محرز ندانسته و یا اینکه جرم انتسابی به متهم از نظر قانون جرم نباشد ( مثل دروغ گفتن که در قانون جرم نیست)که اینجا قاضی مبادرت به صدور قرار منع تعقیب می دهد و به متهم برائت می دهد. ( برائت از بری گرفته می شود، به معنای پاک بودن از عیب و تهمت، کلأ به معنای عامیانه بی گناه بودن) مستند به بند الف ماده ۱۷۷٫
حال بعد از صدور قرار، این قرار باید به نظر دادستان برسد ( که معمولأ بخاطر ازدحام پرونده ها و وقت کم دادستان و این که زودتر پرونده ها به نتیجه برسد که مراجعه کنندگان زودتر به حق خود برسند دادستان جانشینی در این خصوص برای خود تعیین می کند که این جانشین از معاونین خود می باشد) که معاون دادستان با بررسی پرونده درصورتی که با نظر قاضی موافق باشد و قرار صادره را صحیح تشخیص دهد آن را امضاء و تأیید می نماید، لکن اگر موافق نباشد دلائل خود را می نویسد و پرونده را به شعبه مربوطه بر می گرداند و قاضی شعبه باید به نظر معاون دادستان تبعیت نماید.
حال بعد از صدور قرار، این قرار می بایست ابلاغ گردد و هریک از طرفین که این قرار را به ضرر خود بداند این حق را دارد که ظرف مدت بیست روز از تاریخ ابلاغ به قرار مربوطه اعتراض نماید.( که در قرار های منع تعقیب و موقوفی تعقیب، فقط شاکی می تواند اعتراض نماید و در قرار مجرمیت هم فقط متهم) که اینجا دو حالت متصور است: حالت اول: اگر شخص متضرر به قرار صادره اعتراضی ننمود به این معنی است که قرار صادره را قبول دارد و اعتراضی به آن ندارد که به همین جهت دیگر بعد از فرجه قانونی دیگر به اعتراض ایشان ترتیب اثر داده نمی شود. حالت دوم: اما اگر به قرار صادره اعتراض نماید اینجا دیگر پرونده در دادسرا به اعتراض ایشان رسیدگی نمی شود بلکه پرونده به دادگاه می رود و آن جا به اعتراض رسیدگی می شود. (البته در صورتیکه مقدمات اعتراض را فراهم کند مثلا اینکه توضیح دهد که از چه جهت به قرار اعتراض داردو...)
حال در دو مورد فوق پرونده بعد از قرار در دادسرا و ابلاغ به طرفین جهت صدور حکم به یک مرجع بالاتر ( دادگاه ) ارسال می شود چرا که صدور قرار به معنی اتمام پرونده نیست زیرا باید حکم صادر گردد و این حکم هم در دادگاه صورت می گیرد، که عمده تفاوت میان دادسرا با دادگاه در همین است که دادسرا به مرحله مقدماتی جرم، تعقیب متهم رسیدگی می نماید و پرونده را تکمیل و با صدور قرار به دادگاه جهت صدور حکم ارسال می نماید. که در دادگاه بعد از ثبت پرونده و تعیین شعبه پرونده مذکور را به بکی از شعب دادگاه ارجاء داده می شود و آن شعبه بعد از بررسی پرونده اگر قرار صادره را با موازین قانونی بداند و اعتراض به قرار مربوطه را وارد نداند در اینجا مبادرت به صدور حکم می نماید، اما اگر دادگاه ( شعبه دادگاه) ایرادی در رسیدگی به پرونده ببیند و یا اشتباهی از ناحیه قاضی صورت گرفته باشد پرونده را به دادسرا و نزد همان شعبه صادر کننده قرار عودت می دهد تا بعد برطرف نمودن آن مجددأ پرونده را به دادگاه ارسال نماید. که اینجا بعد از صدور حکم باز قانون گذار این حق را به شخصی که مدعی است که حکم خلاف قانون صادر شده و یا دلایل دیگری دارد که می تواند مسیر پرونده را عوض کند، کلء حکم به ضرر آن شخص صادر شده باشد. لذا باز اینجا هم بعد از ابلاغ حکم صادره طرفین حق دارند که ظرف مدت بیست روز به حکم اعتراض نمایند، و اینجا اگر اعتراضی در فرجه قانونی صورت نگرفت حکم صادره قطعی می گردد و به اجرا در می آید اما اگر اعتراضی صورت گرفت پرونده با تشریفات قانونی به دادگاه تجدیدنظر استان می رود و با ثبت پرونده به یکی از شعبات تجدیدنظر استان می رود و قضات تجدیدنظر با بررسی پرونده اگر اعتراض را موثر نداند حکم صادر می نماید و دیگر این حکم قابل اعتراض نیست بلکه قطعی می باشد اما اگر اعتراض را موثر بداند اینجا دیگر پرونده به مرجع قبل اعاده نمی شود بلکه خود دادگاه تجدیدنظر مبادرت به صدور حکم می نماید و حکم صادره هم قطعی و غیر قابل اعتراض می باشد. لذا این حکم هم باید ابلاغ گردد ( چرا که هر دستوری که چه دادگاه بدوی و چه دادگاه تجدیدنظر صورت می گیرد باید به طرفین دعوا ابلاغ گردد) بعد از ابلاغ و بعد از قطعیت پیدا کردن حکم پرونده به یکی از شعب اجرای احکام کیفری ارجاء داده می شود و در آن شعبه ثبت می گردد و حکم صاده در آن شعبه نزد قاضی شعبه اجرا می گردد.
لذا این پیچیدگی در رسیدگی به پرونده به این جهت است که برای محکوم نمودن یک شخص باید به یقین رسید و جای هیچ اشتباهی نباشد و یا گاهأ با کمترین اشتباه صورت گیرد، چرا که حفظ آبروی یک انسان از بالاترین واجبات است و نباید به راحتی یا با اشتباه و با مجرم دانستن آن و بعضأ زندان نمودن ایشان خدشه ای به آبرو و حیثیت آن وارد گردد. چرا که تبعات جبران ناپذیری چه از جهت اعتبار، شخصیت و حتی بعد روانی به ایشان وارد می گردد.
به امید جهانی عاری از هرگونه خشونت.... والسلام.
به امید همکاری های بیشتر
 

*کارشناس ارشد حقوق خصوصی
نام شما

آدرس ايميل شما

فرهنگي:
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از نگارنده، انشاء الله این آگاه سازی ها در تمامی ابعاد و توسط تمامی افراد آگاه به مسائل روز صورت گیرد تا باعث بالا بردن سطح آگاهی تمام اقشار جامعه شوند.
رسول هاشمی
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما.آقای باقرپور
سپاس از اطلاع رسانیتون
**به امید جهانی بدون خشونت**
اریا
Iran, Islamic Republic of
قرار مجرمیت یا همان کیفر خوست؟؟؟؟!
ارباب رجوع
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب افای باقرپور موفق باشید.
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بود
الهه پرتو
Iran, Islamic Republic of
بسیار مفید و ب زبان روان بیان شده بود با تشکر از شما جناب باقرپور و امیدوارم مطالب بیشتری از شما درج شود
الهه پرتو
Iran, Islamic Republic of
بسیار مفید و ب زبان ساده.ب امید درج مطالب بعدی شما در این صفحه
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
آفرین و احسنت به حضرتعالی انشاالله موفق و موید و پایدار باشید و از این گونه مقالات مردم خوب استان را مستفیض نمایید ۰ خداوند اجرتان دهد ۰
باشت
Iran, Islamic Republic of
درود محضر شما.نکات کلیدی و ارزشمندی فرمودید، سپاسگزارم
دنا
Iran, Islamic Republic of
درود بر اقای شاهین باقر پور مطالب بسیار اموزنده وخیلی علمی بیان شده است
حقوقدان
Iran, Islamic Republic of
سلام، بسیار عالی جناب باقرپور، واقعا این رویه دغدغه اساسی مردم حتی حقوقیان تازه وارد هست، بسیار ممنون، ایشاله موفق باشین و مطالب بیشتری از شما ببینیم.
امیر رضا خمیسی از اهواز
Iran, Islamic Republic of
ممنون /خیلی مفید بود
همشهري
Iran, Islamic Republic of
جناب باقرپور ، از اطلاع رسانیتون تشکر میکنم ، همچنین از زحماتی که برای گرداوری مطالب کشیدین.
امید است مسءولان توجه بیشتری به جوانان با استعداد این استان بالاخص شما داشته باشن.
زهرا رحمانی از بهبهان
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از استاد بزرگ جناب آقای باقر پور
موفق باشید ب امید اینکه همیشه بدرخشید.
زهرا رحمانی از بهبهان
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از استاد بزرگ جناب آقای باقرپور
امیدواریم همیشه بدرخشید
محمدپور
Iran, Islamic Republic of
باسلام جناب آقای باقرپور بسیار آموزنده وعالی بود انشالله در ادامه هم ازچنین مطالب خوبی مخاطبین رو بهره مندفرمایید
يعقوب صادقي
Iran, Islamic Republic of
واقعا مطلب مفیدی بود، دستتون درد نکنه که اینگونه مطالب مفید رو برای ما در وبسایت خوبتون قرار می دهید. با تشکر بی کران از نویسنده محترم و نثر بسیار شیوا و پرواضح ایشان، خیلی مطالب به در من می خروز ممنونم. برقرار باشید
ساسان امیری
Iran, Islamic Republic of
احسنت برجناب آقای باقرپور عالی بود و استفاده کردیم.
امیدوارم مطالب حقوقی بصورت مستمردر این سایت درج گردد.باتشکر
ساسان امیری
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر جناب آقای باقرپور عالی بود و استفاده کردیم.
امیدوارم مطالب حقوقی بصورت مستمر دراین سایت درج گردد.باتشکر
محمدپور
Iran, Islamic Republic of
باسلام جناب آقای باقرپور بسیار آموزنده وعالی انشالله در ادامه مخاطبین را از چنین مطالبی بهره مند نمایید
اهواز
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای شاهین باقرپور مطالب بسیار عالی وگویا بود انتظار از یک کارشناس ارشد حقوق خصوصی همین است
دکتر
Iran, Islamic Republic of
نکته جالب توجه این مقاله که بنده را مشتاق به دوباره مطالعه کردن آن کرد این است که عمده‌ی متن، از تجربه‌های خود نگارنده می باشد و به شکل جمع آوری مطالب از کتاب‌های مختلف نمی باشد و همین باعث شده که مقاله ایشان جهت آگاهی بخشیدن به مردم کم اطلاع حقوقی، کارامدتر باشد. تشکر از جناب باقرپور
ساسان امیری
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود جناب باقرپور
تشکر
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر جناب باقرپور
مشخصه که مطالب حاصل تجربه خود ایشان و لمس مشکلات بوده.
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
از جناب آقای باقرپور به خاطر اطلاع رسانیشان به مردم تشکر میکنم
قاعده در حقوق است که میگه جهل به قانون رافع مسئولیت نمیشود ودرجایی هم گفته که مجری قانون باید جهت آگاهی مردم از قانون اطلاع رسانی بکنه

بنابرین خوب بود مجریان قانون در خصوص نحوه واجرای قانون مثل آقای باقر پور بنحوی اطلاع رسانی میکردند تا حداقل افراد باسواد جامعه نسبت به قانون جاهل نبودند
سجاد باقری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و آموزنده بود جناب باقرپور
سجاد باقری
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی و آموزنده بود جناب باقرپور درود بر شما
صلاحی
Iran, Islamic Republic of
جناب باقر پور مطالب ذکر شده نه تنها برای دانشجویان حقوق بلکه برای یک شهروند عادی در جامعه بسیار مفید بود.برقرار و مانا باشید....
Iran, Islamic Republic of
درودوادب واحترام جناب باقرپور
سپاسگزارم بابت مطلب آموزنده وبجاامیدهست که درآینده ازشمامطالب بیشتری ارائه شود
تشکر
شهریار
Iran, Islamic Republic of
سلام از من شکایت شده میشه راهنماییم کنی؟؟؟؟؟؟

اینم شمارمه اگه مایل بودید کمکم کنید تک زنگ بزنید من خودم زنگ میزنم یا پیامک بدید

۰۹۳۰۵۹۲....

اگر راهنماییم کنی و جواب بگیرم حتما ی مبلغی رو براتون واریز میکنم
حامد
Iran, Islamic Republic of
با سلام ...متز باشید .شکر مطالب خلاصه و مفیدی ارائه شد .... موفق .. پیرو
حسینی
Iran, Islamic Republic of
عالی بود واقعا دست مریزاد داشت ،تشکررررررر
حامد
Iran, Islamic Republic of
با سلام تشکر از اطلاع رسانی مفید ...ارزوی موفقیت و بهروزی را براتون دارم ..........مطالب خلاصه و خوب بود .
الهام شوکتی اهواز
Iran, Islamic Republic of
باتشکر فراوان از اقای باقرپور ارزوی توفیق وسر بلندی,,ممنون از مطالب وگفته گوی خوبتون,باتشکر فراوان
احمد
Iran, Islamic Republic of
برای من که تا حالا راهم به دادسرا و دادگاه نیافتاده خیلی راه گشا بود. خدا خیرت بده.
موسوی اصل
Iran, Islamic Republic of
ممنون از استاد ارجمند اقای باقرپور عزیز
جمشید
United States
جناب آقای باقر پور با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما متون و توضیحاتتان بسیار روان و کاربردی و توجیه کننده ست تشکر میکنم موفق و موید باشید...
جمشید
United States
جناب آقای باقر پور با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما متون و توضیحاتتون بسیار روان و کاربردی و قابل استفاده بود ، تشکر و قدردانی میکنم موفق و موید باشید...
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
سلام وخدا قوت
صمیمانه اطشما بابت انتشارمطالب قدر دانی میکنم
Iran, Islamic Republic of
سلام
با تشکر از مطالب مفیدتون
Iran, Islamic Republic of
خیلی ممنون واقعاخیلی خوب وآموزنده آگاهیدهنده بود...
توحیدی هستم مدیرمدرسه
Iran, Islamic Republic of
بادرود فراوان خدمت باقرپورعزیزونظردهندگان گرامی - جناب اقای باقرپورچون زنبوربا عسل هستند که ثمره وشیرینی علم خودرا به نیت مساعدت دراختیاردیگران قرار میدن واینجوری زکات علمشان رانیزمی پردازند- باکمال احترام
وردپرس پنج
Iran, Islamic Republic of
مطلب بسیار مفیدی بود.. ممنون بابت سایت خوبتون و انتشار این مطلب
مجید رمضانی یاسوج
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر جناب اقای باقرپور بخاطر مطالب بسیار اموزنده و گران بها که دراختیار عموم گذاشته اید انشاالله همیشه سربلند و موفق باشید
مجتبی فرخی چنارستان سفلی
Iran, Islamic Republic of
سلام و خسته نباشی از اطلاع رسانی خوب وعالی از شما برادر محترم ایشالا که موفق وپیروز باشی..کرخوب
عابدین میرزائی
Iran, Islamic Republic of
سلام وباعرض احترام
چه زیبا نوشتید زکات علم ودانش نشر آنست. خداوند علم شمارا زیادتر کند تازکات بیشتر ی بپردازید. باتشکر
محسن اسماعیلی
Iran, Islamic Republic of
با سلام شکایت اینجانب در دادیاری ۸ دادسرای شهید تولایی مبنی بر جعل قولنامه بوده که بدون رسیدگی و بدون اینکه از کاتب قولنامه که در زمان تاریخ قولنامه خردسال و بیسواد بوده باز جویی شود به چه جهتی از جهات بدون رسیدگی منع تعقیب و در صورت اعتراض بدلایل نامعلوم و مبهم با اینکه صد در صد حق با اینجانب است و پرونده در شعبه ۱۲۱ک بوده بدلایل نامعلوم به شعبه ۱۱۴ انتقال پیدا کرده و منع تعقیب تائید گردیده است چرا! ؟ خواننده محترم اگر مسلمان هستید و اگر واقعا قرآن و خون شهیدان مورد احترام شما است پرونده ۹۰۰۳۶۶ دادیاری شعبه ۸ دادسرای شهید تولایی اصفهان و پرونده کلاسه ۸۷۰۰۱۲ شعبه شش حقوقی اصفهان را بررسی کنید اینجانب برادر شهید و برادر جانباز ورزمنده دوران جنگ هستم و مال باخته الان در دوران جنگ شهید نشدم خسته نشدم ولی متاسفانه در دادگستری اصفهان از .. هم خسته و دارم میمرم از کلیه مسلمانانی که این نوشته را میخوانند تقاضای کمک و یاری دارم و در این باب ( سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن ) با احترام شاکی پرونده اسماعیلی
حجازی
Iran, Islamic Republic of
باسلام و تشکر فراوان از توضیحات جناب آقای شاهین باقرپور که کاملا مطالب آموزنده بود و معنی لغات کیفری را یاد گرفتم و انشالله به امید روزی که مراحل دادرسی هر پرونده ای کوتاه شود و صدور حکم قطعی با وجدان بیدار از طرف قضات محترم و درنظر گرفتن حضور خداوند در بالای سر خود ، بتوانند حق را به حقدار برسونن . من الله التوفیق
حجازی
Iran, Islamic Republic of
باسلام و تشکر فراوان از توضیحات جناب آقای شاهین باقرپور که کاملا مطالب آموزنده بود و معنی لغات کیفری را یاد گرفتم و انشالله به امید روزی که مراحل دادرسی هر پرونده ای کوتاه شود و صدور حکم قطعی با وجدان بیدار از طرف قضات محترم و درنظر گرفتن حضور خداوند در بالای سر خود ، بتوانند حق را به حقدار برسونن . من الله التوفیق
ناهید
Iran, Islamic Republic of
وجدانادرحد اعلا شمارا انسان شریف آفریده کهازدلوجان وقت گذاشتید وکاملا راهنمایی کردید که هرکس هرچقدرنا اگاه باشد ازحق وحقوق خود آگاه می گردد به امید روزی که تعداد اینگونه افرادزیاااادگردد و. مکانی جهت تضلم خواهی شود نه پایمال نمودن حق که بسر من آمده وتاکنون آنکه البته به جایی نرسید فریاد است حق نگهدارتان
ناهید
Iran, Islamic Republic of
دفتر وکالت شما شیراز است آدرس کجاست
سعید
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود برشما اقای باقری سپاسگذارم واقعا عالی بود انشاالله هر جا هستین ادو سربلند باشید
ملك پور
Iran, Islamic Republic of
سلام استاد بزرگوار جناب اقای باقری احسنت دست مریزاد
مریم
Iran, Islamic Republic of
سلام خسته نباشید ، خیلی عالی بود ، فقط سوالی داشتم که اگر کسی بخواهد از کسی شکایت کند باید به دادگستری محل زندگی خود مراجعه کند یا متشاکی ؟
محمود از تبریز
Iran, Islamic Republic of
با سلام .بسیار عالی بود .و توضیحات در حد آشنایی بسیار کافی بود .تشکر از محبت و تلاشهایتان در آگاه سازی هموطننان.بنده خودم کار دادگاهی شروع کردم بسیار مفید بود.
صفیه
Iran, Islamic Republic of
سلام ممنون از توضیحاتتون..خیلی مفید بوده ..
من ی سوال دارم..موبایل مادر من در شهری ک برای مسافرت رفتیم ب سرقت رفت...ما از شهر خودمان شکایت کردیم..و موبایل پیدا شد ..ما موبایل را دوروز بود که گرفته بودیم..متاسفانه گوشی را خراب کرده بود و حتی روشن نمیشد..ماهم قیولش نکردیم و گفتیم برابر قیمت گوشی پولمان رابدهد..حال مارا ارجاع دادند ب شهری در استان خودمان ک گوشی گم شده بود..ولی ما ب اندازه مول گوشی خرج راهمون میشه تا این قایله ختم شه...راهی هس ک ما قبل رسیدن زمان تععین شده دادسرا برای رسیدگی پرونده ب دادسرا شهر خودمان بریم و بگیم پرونده را در شهر خودمان بررسی کنند؟؟؟؟لطفا راهنمایی کنیدsafiyehashmzehi@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر محترم از اطلاع رسانیتان متشکرم ولی باید بگویم دانستن این مطالب به تنهای
متاسفانه در شهر شما یاسوج کافی نیست پرونده ای دارم مستند سر شار از بی عدالتی و ناحقی و ناصالحه ای ولی با تشرفات به ظاهر قانونی نمی خواهم خدای نکرده توهین به کسی بکنم یا نهادی ولی ظلم وجنایت ناپسند است چه بگویم نمز خواهد منتشر گردد
ستاره
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب اگر کسی خط رای تل گرفته با تمام مشخصات کارت ملی چطور باید در دادسراوشکایت بنویسم لطفا مرا راهنمایی کنید در صورتی که من بی اطلاع بودم و الان خیلی از این موضوع ناراحت هستم چکار کنم که هم اون فرد را بگیرند وهم دفتر خدمات ارتباطی .؟؟ واینکه به خاطر مشکل قضایی قطع شده من الان چکار کنم که مشخص بشه من بی گناهم.
ستاره
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر فردی بااستفاده از مشخصات بنده خط رای تل گرفته و اقدام به کارهاییدکرده که از طرف مراجع قضایی قطع شده ومن الان فهمیدم باید دادخواست خودراچطور تنظیم کنم که هم مشخص شود کارهایی که انجام داده و هم آن دفتر پیشخوان دولت ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با سلام چگونه میتوانم شکایت علیه کسی بنویسم که به من تهمت زده وفحاشی میکند لطفا راهنمایی کنید
Iran, Islamic Republic of
سلام اگر کسی با اوردن شاهد دروغی ونیز خودش در خانه مان را زده و وسایل مرا به جلوی دروازه پرت کرده وقبل از اینکه وسایلمان را پرت کند سکوی خودش را هم خالی از وسیله کرده باشد وسایلی مثل وسایل خوش خواب وبخاری من نیز به او گفتم چرا این کار رو کردی گفت دوست داشتم من نیز به او سیلی زدم و اونیز موهای مراکشید وبا هم درگیر شدیم و چون او ۷ ماهه باردار بود گفت من علت خون ریزیش هستم در صورتی که یک دقیقه هم نشده بود موهای هم رو کشیدیم وبا اوردن شاهد دروغی مرا متهم کرده است وخود نیز علت دعوا بوده تبره شده در صورتی که اندازه یه سکه موهای منو یجا کند من نیز دیر اقدام به شکایت کردم خواهش میکنم راهنمایم کنین چون می خوام از شاهدین دروغی که اورده وچون بهمن تهمت زده بودن ومن نیز قران رو برای اثبات دروغ به خانه شان برده بودم وهمین باعث شد به دروغ شهادت بدن ومن نیز نمی دانم چگونه از انها شکایت کنم خواهش میکنمراهنمایی کنید با تشکر
اسدی
Iran, Islamic Republic of
سلام گذاشتن تنوین بر روی اسم های فارسی خطای نگارشی محسوب می گردد. مانند گاه یا گاهی بجای گاها سوم. یا سوم اینکه بجای سو ما . با سپاس از زحمت دلسوزانه شما بزرگواران
France
خیلی مفیدوجالب بود
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1