تاریخ انتشار
پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۵۷
کد مطلب : ۱۰۷۹۲۳

گره‌هایی که در کهگیلویه و بویراحمد گره گشا نیستند

۰
کبنا ؛مظفر عدالت نسب
فرش دست بافت یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی با قدمتی چند هزار ساله از جمله کالاهایی است که گذشت زمان هرگز از جلوه ی نگاری و قیمتی آن نکاسته است.

 فرش ریزبافت یکی از نفیس ترین هنرهای صنایع دستی است که نام و آوازه جهانی آن با ذوق بافندگان خلاق و تمدن دیرینه کشورمان گره خورده و پیشینه این کالای ارزآور با نام و تمدن ایران عجین و ماندگار شده است.
farsh
اگر چه فرش ایرانی همچنان کالای پرطرفدار در عرصه تجارت جهانی است، ولی تولید این دست مایه هنری و گره های نفیس آن در کهگیلویه بویراحمد چندان گره از مشکلات بافندگان این دیار نمی گشاید.

این در حالی است که بر اساس آمار، تجارت جهانی فرش در دهه‌های اخیر سالانه همواره بین یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان ایران به طور متوط سالانه با ۵۰۰میلیون دلار بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است.
اما همپای این فرایند و صادرات فرش دستبافت این کالای ارزآور در کشور در کهگیلویه وبویراحمد با وجود فراهم بودن بستر تولید کمی وکیفی فرش های نفیس ولی در سبد صادراتی این استان این کالای ارزآور هیچ جایگاهی ندارد.
این درحالی است که کهگیلویه وبویراحمد از جمله استانهایی است که سابقه تولید فرش دست بافت آن قدمت چند هزار ساله دارد، زیرا بافت عشایری و روستایی و فرهنگ ایلی این منطقه خاستگاه تولید انواع دست بافت های صنایع دستی از قالی، گبه، گلیم ،جاجیم و دیگر هنرهای دستی است.
در روزگار نه چندان دور نه تنها زیرانداز خانه ها، بلکه بسیاری از ملزومات زندگی خانوارهای عشایری روستایی از تولیدات صنایع دستی تهیه می شد،خانه هایی که در عین سادگی با آمیزه ای از هنر و خلاقیت جلوه ی نگاری داشت.
ابتکار عمل در رنگ آمیزی با بهره گیری از رنگهای طبیعی و تولید قالی های ذی قیمت از طرح و نقشه های ماندگار آن هم از سوی بافندگانی که در هیچ مکتبی درس نخوانده بودند، جلوه ای فراموش نشدنی از این صنعت غنی دیروز و کم رونق امروز است.
به رغم تولید سالانه ۲۰ هزار متر مربع انواع فرش دستباف در کهگیلویه وبویراحمد با طرح و نقشه مطلوب برای صادرات، ولی درآمد تولید این کالای جهانی پسند برای بافندگان آن این روزها چندان از مشکلات مالی آنها گره گشایی نمی کند.
گرانی مواد اولیه تهیه فرش، سختی شرایط تولید،فروش باقیمت پایین این کالا، عدم بازیاربی و صادرات از جمله مشکلاتی است که این صنعت درآمدزا را به رکود کشانده است.
غفلت از صادرات فرش دست بافت از جمله مهمترین مشکلات تولید این کالای ارزآور است زیرا درسال ۹۳ میان معدود اقلام کالاهای صادراتی کهگیلویه بویراحمد با بیش از ۵میلیون دلار صادرات، اما یک مترمربع فرش دستباف از این استان صادر نشده است.
عدم بازاریانی این کالای ارزآور که رونق آن می تواند اشتغال و تولید خوبی را نیزفراهم سازد،در رکود تولید آن بی تاثیر نیست، این درحالی است که ارزش صادرات هرمتربع فرش دستبافت بین ۶۰ تا یکهزار و ۵۰۰دلار براساس رج و چندلایه بودن تعیین شده که ارزش هرمترمربع فرش زیربافت کهگیلویه وبویراحمد حدود ۲۰۰ دلار برآور شده است.
فراهم بودن بشتر تولید و وجود ۳۰ هزار بافنده در کهگیلویه وبویراحمد با حدود دو میلیون واحد دامی و هزاران نیروی بیکار می طلبد که برای بازاریابی و صادرات فرش بیش از پیش دست اندرکاران امر بازرگانی و صادرات برنامه ریزی نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1