تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۱۰۷۶۸۴

نمایندگان به مردم گزارش دهند عملکردتان در بوته نقد

۶
۰
کبنا ؛ سیدولی موسوی*
هفتم خرداد سالروز تشکیل اولین دوره مجلس شورای اسلامی است. مجلس به تعیبر معمار کبیر انقلاب اسلامی در راس امور و عصاره فضائل ملت است وطبق قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی وظایف مهم قانون گذاری ونظارت براجرای قوانین را برعهده دارد.
در این روزهرساله مجلس با اخذ رای از نمایندگان انتخابات هیت رئیسه برگزار می شود که امسال نیز همانند سالهای گذشته انتخابات سال پایانی دوره دهم مجلس نیز برگزار شد.tajgardon_zaree_bzorgvari
این روز فرصت مناسبی است تا کارنامه مجلس شورای اسلامی در سطح کلان مورد نقد وبررسی افکار عمومی قرار بگیرد. اینکه مجلس ونمایندگان حاضز در آن تا چه اندازه به وظایف ورسالت ذاتی خویش عمل نموده اند ،نمایندگان در پیشرفت وتوسعه کشور چه نقشی داشتند. کدام نمایندگان در صحن علنی مجلس فعالتر بودند و با چکش کاری طرحها ولوایح با اظهار نظر کارشناسی سعی در تصویب قوانین می کردند.
واینکه کدام نمایندگان دنبال حواشی بودند وکدام نمایندگان دنبال حل مشکلات مردم بودند . کدام نمایندگان برای حل مشکلات مردم به دولت کمک می کردند وکدام نمایندگان با دولت کنتاک داشتند . در هرصورت عملکرد نمایندگان از چشمان تیزبین مردم فهیم ودانای ایران اسلامی وافکار عمومی رصد می شود وامروز فرصت مناسبی است تا نمایندگان به مردم گزارش دهند در طول یکسال گذشته چه فعالیتهایی داشته اند.
نگارنده که مذاکرات مجلس شورای اسلامی را از رادیو فرهنگ پیگیری می کند براین باور است که مجلس شورای اسلامی که متشکل از ۲۹۰نفر است در اکثر جلسات از ۲۱۰نفر بالاتر نمی رفت ودر خوشبینانه تر ین حالت ۲۶۵نفر بودند که این تعداد نیز در موقع اخذ رای برای وزراء یا مسائلی از این قبیل بود که اینگونه اسنباط می شود که در اکثر اوقات قریب ۶۰تا ۸۰نفر از نمایندگان همیشه غایب ویا در مرخصی هستند که خود بی انضباطی برخی نمایندگان قابل تامل است.
در طول مذاکرات در صحن علنی مجلس نیز تعداد اندکی از نمایندگان همیشه پای ثابت پیشنهادات، اظهار نظر وتذکرات ایین نامه ای و اخطار قانون اساسی هستند که متاسفانه بخش عظیمی از نمایندگان در این زمینه همیشه منفعل هستند که خود نیز جای بسی تامل است.
آنچه مردم از یک نماینده انتظار دارند تلاش وفعالیت در راستای وظیفه قانونگذاری ونظارت بر اجرای قوانین است ،چرا که نماینده براین اساس وشاخص وکالت مردم را درخانه ملت پذیرفته است، اما در جامعه اینگونه اسنباط می شود که در عزل ونصبهای قوه مجریه نیز نظر نمایندگان دخیل است که با اصل استقلال قوا در تناقض است.
واما در استان کهگیلویه وبویراحمد اگر نگاهی اجمالی به عملکرد سه نماینده فعلی در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم در نگاه اول به نقاط قوت آنها توجه می کنیم وبعد نقاط ضعف آنها را یاداور می شویم .
دکتر تاجگردون نماینده شهرستانهای گجساران وباشت در مجلس، رئیس کمیسیون برنامه وبودجه را برعهده دارد که به عنوان یک چهره ملی و افتخاری برای استان کهگیلویه وبویراحمد از آن یاد می شود که حمایت از ایشان وسایر فرزندان این دیار پرگهر در مناصب ارزشمند ملی یک وظیفه است. پیگیری مسائل حوزه انتخابیه وکشاندن پای مسئولان به استان وشهرستان گجساران وباشت، به توسعه وآبادانی این سامان کمک خواهد کرد که انصافا وی از پتانسیل وظرفیت نمایندگی به خوبی استفاده کرده است که در خور تحسین است.
حجت الاسلام بزرگواری نماینده چهار شهرستان کهگیلویه،بهمئی ،چرام ولنده نیز در حد توان پیگیرمشکلات حوزه انتخابیه خویش برای توسعه و به سرانجام رساندن زیرساختهای این شهرستانها در بخشهای مختلف بوده است . غلامحمد زارعی نماینده شهرستانهای بویراحمد ودنا نیز با رایزنی با مسئولان در دولت، تلاش می کند با توسعه وایجاد زیرساختها چهره این شهرستانها را دگرگون کند . در واقع تلاش هرسه نماینده فهیم استان در مجلس تلاش برای ساختن وآبادانی این استان وکم کردن آلام ودردهای این مردم نجیب است .
واما گذشته از نقاط قوت فراوانی که این عزیزان دارند در راستای ایفای وظیفه قانون گذاری ونمایندگی باید در صحن علنی مجلس حضوری فعال داشته باشند و در زمینه طرحهای مجلس ولوایح دولت نقطه نظرات خویش را ارائه دهند که متاسفانه در این زمینه باید جدیت بیشتری داشته باشند وآنگونه ظاهر شوند که زیبنده مردم شجاع ونجیب این دیار است.
در حوزه نظارت بر اجرای قوانین که یکی دیگر ازرسالتهای اصلی نمایندگان مجلس شورای اسلامی است باید خود نمایندگان در این زمینه اظهار نظر کنند که دستگاهها ی اجرایی در این زمینه انحرافی از قوانین مصوب داشته اند یانه، که دیوان محاسبات که زیر نظر مجلس است بیشتر در این زمینه فعال است.
هفتم خردا فرصت مناسبی است تا نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در هرسه حوزه انتخابیه استان کهگیلویه وبویراحمد به مردم گزارش دهند که در طول یکسال گذشته چه اقداماتی انجام داده اند تا مردم در جریان تلاشهای آنان قرار بگیرند البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که نمایندگان محترم از کلی گویی پرهیز کنند آنچه را بیان کنند که محسوس وعینی است وقابل لمس برای مردم باشد.
قطعا نمایندگان محترم در این هفته با برگزاری نشست خبری با حضور اصحاب رسانه و حضور در رادیو وتلویزیون از عملکرد خویش گزارش خواهند داد وانشالله خبرهای خوش و مسرت بخش آنان روح امید ونشاط را برای حل مشکلات گریبانگیر مردم استان بالخص جوانان جویای نام وتحصیلکرده این دیار خواهند داشت.
امید آن داریم در سال همدلی وهمزبانی به تعبیر رهبر بزرگوار انقلاب شاهد همکاریهای گسترده دولت وملت باشیم و به سمت جامعه ای حرکت کنیم که در آن پیشرفت، توسعه وآبادانی از یک طرف ،صفا وصمیمیت ومهربانی از طرف دیگر دستها را به گرمی بفشارد وهمه بکوشیم که در سرزمین اعمال ورفتارمان هیچ بذری جز رضایت پروردگار نباشد.

*مدیر مسئول نسیم دنا
نام شما

آدرس ايميل شما

گچساران
Iran, Islamic Republic of
سید قدرت نمایندگی رو از چشم مردم برد....
دكتر
Iran, Islamic Republic of
جناب بزرگواری جریان زمینل پاپرسوق راحل کن اگر ایخوی محبوبیت خاصی توسوق داشته باشی /زمینل سوق دارای قدمت ۶۰ساله به بالا هستندبخاطرسنددارکردنشان بامشکل حادمواجه هستند .این هم جز گذارش کارتان باشد
پایتخت طبیعت
Iran, Islamic Republic of
واقعا آقای زارعی به مردم بویراحمد ظلم بزرگی کرده،بیسواد
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
اگرچه اندیشه سیاسی جناب بزرگواری را قبول ندارم اما عملکرد استانی و شهرستانی او بسیار با انصافتر و با ادب تر از غلام تاج بوده است. بزرگواری یا نخواسته و یا نتوانسته دخالت های بی جا و زیاده از حد در امور اجرایی استان داشته باشه اما امان از دخالت های بی حساب و کتاب غلام تاج که چه بی عدالتی هایی را ریشه دوانده.
زارعی هم حد وسط بوده.
یحیی
United States
ناموسا اسم ...نیارین.اقای موسوی دست مریضاد متن زیبایی نوشتی.
هفتم خرداد
Iran, Islamic Republic of
احسنت
پیشنهاد به جا و خوبی بود
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
قصاص‌های بدون اقرار

قصاص‌های بدون اقرار

انکار می‌کردند، اما قصاص شدند. یکی نقاش بود، دیگری عاشق، آن یکی هم دلداده. هر سه اعتراف ...
موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

نتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب ...
1