تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب : ۱۰۷۴۶۵

گچساران؛ قربانی خودسوزی، نیازمند خودسازی

۴
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛علی حسینی خیرآبادعلیا*
در طول تاریخ، کشور ایران به دلایلی از قبیل منابع معدنی فراوان، ذخایر نفت و گاز، زمین های حاصلخیز، دسترسی به آب های آزاد و موقعیت ژئوپلیتیک منحصر بفرد، همواره جزئی مهم و انکارناپذیر از راهبرد و اهداف مدنظر قدرت های استعماری جهان به شمار می رفته است.ghachsaran
دست اندازی چپاولگران شرق و غرب در سالیان دور و نزدیک، همه مهر تأییدی بر اهمیت این سرزمین و البته نقش مهم و تأثیرگذار ساکنانش در حفاظت از آب و خاک و تمامیت ارضی سرزمین مادری خویش است. اما نقش ایران از آن هنگام در استراتژی تبینی ابرقدرت های منطقه ای و جهانی، پررنگ تر از گذشته شد که به تمامی مزیت‌ها و شاخص‌های ژئوپلیتیک کشور، فرهنگ اسلامی که سرچشمه همدلی، مقاومت و ایثار می‌باشد نیز اضافه گردید و رویکردی استقلال محور و درون نگر با تکیه بر منابع و توان داخلی برای آحاد مردم ترسیم نمود. یقیناً قدرت های استعماری به وضوح دریافتند که وقوع انقلاب اسلامی، تنها تغییر یک دولت و نظام سیاسی نبوده، بلکه دگرگونی بنیادین در اندیشه های مردمانی است که طریق گذر از وابستگی به استقلال را با تمام وجود طی نمودند.
در این میان عدالت، همدلی و یکپارچگی رمز موفقیت مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران در گذر از تمامی فراز و نشیب‌های پیش‌رو همچون جنگ تحمیلی بود. امروز نیز به گفته رهبر معظم انقلاب، تنها با حفظ وحدت و یکپارچگی و درک صحیح از پتانسیل‌های انسانی-طبیعی کشور است که می توان در برابر تحریم های ظالمانه غرب به سرکردگی آمریکا مقاومت کرد و حقانیت نظام و انقلاب اسلامی را به جهانیان ثابت نمود.
اما فارغ از اهمیت حفظ روحیه رأفت و تعاون انقلابی در کلیت نظام، یقیناً ایجاد و تداوم همدلی مردمی در جهت رفع کاستی و کمبودهای پیش‌رو، تنها راهکار و کلید آبادانی هر شهر و دیاری است و مسلماً این واقعیت نیز واضخ و مبرهن است که شهر ما گچساران نیز از این قائده کلی مستثنی نخواهد بود.
بی تردید، آنچه امروز گچساران و گچسارانی را آزرده ساخته و طی طریق این مردمان زحمتکش و قانع را در راه پیشرفت و آبادانی دیار خویش، کند نموده است، نه نداشتن منابع و نه عدم وجود نیروها و جوانان متخصص و سخت کوش است؛ بلکه نبود یکپارچگی و اتحادی است که در سالهای نه چندان دور، مردمان این سرزمین را مثال زدنی نموده بود. این واقعیت غیرقابل انکار است که شهری با تولید روزانه ۸۵۰۰۰۰ بشکه نفت و میعانات نفتی، وجود تأسیسات نفتی عظیم، ذخایر و سفره¬های آب سطحی و زیرسطحی فراون، برخورداری از هزاران هکتار زمین زراعی و باغی حاصلخیز و نهایتاً وجود جوانان متخصص و آماده کار، دیگر بهانه ای برای سکون و عدم پیشرفت ندارد، جز عدم همدلی واقعی که آن نیز تنها از اندیشه‌های گروه نگری و تمامیت خواهی آنانی سرچشمه می¬گیرد که به دور از مسند فریاد بومی گرایی و شایسته سالاری سر می دادند و همانگه که بر مسند مدیریت تکیه می زدند بر آتش بومی سوزی می دمیدند.
از اینروست که گچساران، شهری است که با تمام پتانسیل ها و داشته های آشکار و پنهانش، هنوز هم مردمانش با کمبود و نبود ابتدایی‌ترین امکانات ضروری شهری، مواجه هستند و با ناملایمتی های بسیار، گذران رندگی می‌نمایند.
اما تاکنون از خویش پرسیده ایم که از کاستی‌ها و نواقص موجود در شهر، جز در راه تهمت و افترا گروهی به حزبی و گروهی دیگر، چه بهره‍‌‌ ای برده‌ایم. آیا جز این بوده که در دوره¬های مختلف، این درد و رنج مردمان زادگاهمان، دستاویز عده‌ای قرار گرفته که دیگران را از کرسی و مسند مدیریت به زیر کشیده و خود بر آن تکیه زنند.
بدون تردید امروز دیگر هنگام آن فرا رسیده که از خویش بپرسیم که با تمام این کاستی‌ها، به چه میزان در پشتیبانی و حمایت از مسئولین و کاردارانی که خود برگزیده‌ایم، ثابت قدم بوده و به ایشان فرصت و مجال عبور از سد موانع و مشکلات پیش رو را داده‌یم. امروز زمان آن رسیده که به نخبگان و بزرگان سیاسی-اجتماعی شهر خویش با نگاهی نو بنگریم و براین تصمیم استوار مانیم که هیچگاه جزئی از امواج گروه هایی نباشیم که حیات اقتصادی سیاسی آنها تنها در تفرقه و نا امیدی مردم است.
یقیناً در عرصه حساس کنونی که کشور و به تبع آن شهرمان در آن قرار دارد، نیک و پسندیده است که همراه و حامی کاردارانی همچون نماینده محترم شهر در مجلس شورای اسلامی باشیم و به عنوان یکی از افتخارات این دیار، فارغ از نگرش جناحی-سیاسی به ایشان و عملکردشان بنگریم.
فردی که در اجتماع بزرگان و رجال حکومتی کشور، توانسته بر مسند ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تلفیق تکیه زند، بدون تردید شایسته اعتماد همشهریان و نخبگان زادگاهش نیز می‌باشد تا با کمک و همدلی ایشان بر مشکلات عدیده شهر فائق آید. افزون بر این، در سال اقتصاد، فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی که تحقق آن تنها در گرو حفظ همدلی و انزوای تفرقه افکنان بی بصیرت است، سایر مسئولان شهری به ویژه فرماندار و شهردار محترم نیز نیازمند حمایت همه اقشار هستند که به دور از هر گونه تنش، روند تغییرات مثبتی را که مسلماً از چشم هیچ فرد منصفی پنهان نیست، ادامه داده و با حمایت مردمی، قادر باشند صدای گرفته گچساران را به گوش مدیران استانی و کشوری برسانند.
لذا پسندیده است که چند لحظه ای فارغ از کلیه تبلیغات و اما و اگرهای تعداد معدودی فرصت سوز و فردگرا، به سرنوشت خود و شهرمان بیاندیشیم و حتی برای یکبار به مدیران و بزرگان سیاسی خود اعتماد نموده و عنان مرکب عتاب، تفرقه و لجاجت را از کف بیگانگان با مطالبه‌های واقعی مردم گچساران، برگیریم. مبادا که ترجمان این حدیث مولای متقیان امام علی (ع) باشیم که فرمودند:
اَلافراطُ فِى المَلامَهِ یَشُبُّ نیرانَ اللَّجاجِ؛ زیاده ‏روى در سرزنش کردن، آتش لجاجت را شعله‏ ور مى ‏سازد.

*کارشناس ارشد نفت
نام شما

آدرس ايميل شما

آگاه
Iran, Islamic Republic of
کاش جناب حسینی کمی عملکرد نماینده درخیراباد علیا ودیگرروستاهای منطقه لیشتر وخیراباد را فقط باروستای سرابننیز به تنهایی مطابقت میکردید واقعا که.
دلسوزشهر
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ازاین بیان شیوا و دلسوزانه این برادر تشکر میکنم.به امید توسعه ورشد شهرمان به دست جوانان توانمندشهرمان
خان احمد
Iran, Islamic Republic of
عملکرد آقای تاج گردون برای باشت قابل تحسین بوده است (حتی به قیمت نابودی سایر اقوام و شهرهای استان) پست های کلیدی را هم را به فامیل ها شون دادند.... استخدام ها هم فقط از یکی دو طایفه بیشتر نبوده ..... قبل از انقلاب خوردند و بردند و الان هم دارن.... اصلاح طلبم اما به کسی رای نمیدم که خودش و خانوادش نیاز به اصلاح دارند.... این همه مهندس شیمی و مهندس نفت تو شهرمون هستن اما چرا برادر زاده (حتی اگه خواهر زاده ترک ها باشه) بشه رئیس پتروشیمی گچساران اما رتبه اول دانشگاه دولتی یاسوج رو برا استخدام رد کنند.... ترک ها به فکر خودتون باشید .... مدیر های باشت همه لر باشن ایرادی نداره اما چرا باید ترک ها که بیشترین درصد رای به روحانی رو داشتند باید حداقل پست رو تو گچساران داشته باشن (لازمه بدونید تو انتخابات ریاست جمهوری بیش از ۵۰٪ آرا استان به محسن رضایی بود که کاملا طبیعی است)....
چن نفر ترک تو این ۴ سال گذشته تو ادارات استخدام شدند... آیا قابل مقایسه با تعداد استخدامی لرها هستند... به زودی خانه رای قشقایی افتتاح خواهد شد تا نسبت به سرنوشت قشقایی ها (با حضور نخبگان) در کلیه شهرها تصمیم بگیرد... و دیگر عده ی اندکی برای یکی از بهترین اقوام تاریخ تصمیم نخواهند گرفت... و هر جا که نیاز باشد همه با هم با دیگر اقوام ائتلاف خواهند داشت (مثلا بهبهانی ها و بویراحمد گرمسیری) ... و شاید در یک شهر اصلا رای ندهند و همه در روز انتخابات به شهر های مشخصی مثلا شهر سمیرم - گچساران - آباده- فیروز آباد منتقل شوند... و البته شاید این ائتلاف با دکتر تاجگردون باشه! مهمتر از فرد طرف مقابل ما اتحاد همیشگی ما باید باشه....
تو این چهار سال چن تا کارخونه تو گچساران افتتاح شده.... چمن مصنوعی خوبه اما اولیت اول کاره ! کار...
تو سیاست نمیشه به کسی اعتماد کرد حتی اگر اون فرد آقای عکاشه ( با وجود سایت قابل قبولش) باشه... اصلاح طلبم و ناسیونالیست هم نیستم اما به ل ... ها خوشبین نیستم (ببخشید قصد توهین نداشتم)... همیشه خوب باش آنکه فهمید در کنارت خواهد بود و آنکه نفهمید روزی دلش برایت تنگ خواهد شد .... بچه ایلیاتی...
محمود
Iran, Islamic Republic of
درود بر ادم روشن بین وواقع گرا جدا از هیچ حذب وجناع شما که از این افراد واحزا ب حرف میزنید هیچ کارهای عمرانی مهندس پولادی رو مطالعه کردی برو بخون بعد خودتو کارشناس ارشد نفتی اعلام کن چون بعیید یه کارشناس راجبع مهندس پولادی همچین نظری بده اخه تاجرگردون دوتا جدول رنگ زدن وچراغ کدو کار م کار کار عمرانی روانجام داد کدوم کارگاه تولیدی روگذاشت چهارتا جوون بره سر کار
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1