تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۲۴
کد مطلب : ۱۰۶۱۹۲

گچساران وخیم ترین بافت فرسوده در استان را دارد

۱۱
۰
کبنا ؛حبیبر قلندری و نرگس احمدپور
جلسه هم اندیشی طرح ساماندهی خیابان بلادیان با حضور شهردار، اعضای شورای شهر، مهندس امینی، مشاور طرح و جمعی از اعضای نظام مهندسی، نماینده کمیته امور بانوان و اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کبنا نیوز این جلسه در روز پنجشنبه ساعت ۱۰ صبح و در سالن آموزش شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران برگزار شد. در این جلسه اردلان زینل‌زاده به شرح طرح ساماندهی خیابان بلادیان پرداخت که متن سخنرانی وی به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و ادب واحترام
اعیاد شعبانیه را تبریک می‌گویم و آرزوی توفیق برای حضار دارم. بنابر دعوت، قرار برحضور مدعوین بیشتری بود اما عزیزان شرکت کننده از افراد برجسته و صاحبان اندیشه هستند و امید هم اندیشی و اتحاد نظر داریم. با توجه به زمان از دست رفته از فرصت استفاده می‌کنم تا در مورد موضوع بحث نکاتی را ارائه بدهم:
-هدف از برگزاری جلسه توجیه و تبیین بافت فرسوده
بافت فرسوده مهم‌ترین و وخیم‌ترین بافت فرسوده در کهگیلویه و بویر احمد در قیاس با فارس و خوزستان و.. است. مساحت بافت ۱۶۴ هکتار چیزی قریب به ٪۸ مساحت قانونی است و جمعیت قریب به ٪۳۰ را در خود گنجانده که متراکمترین جمعیت است. تراکم سرانه خالص مسکونی ۸ تا ۹ متر و در برخی مناطق ۸۰ تا ۹۰ متر می‌رسد.
نکته بعدی که در بافت فرسوده داریم مورد خیابان بلادیان است بافتهای فرسوده شهری شرایط خاصی دارند.
در کل کشور شاخصه‌ها به گونه‌ای تعریف می‌شوند بر سه شاخصه شناسایی شده است:..
۱-ریزدانگی بدین معنا که بیش از ۵۰ در صد مساحت مسکونی کمتر از ۲۰۰ متر زیربنا باشد.
۲-نفوذ ناپذیری: عرض معابر کمتر از ۶ متر باشد.
۳-استحکام بنا: نیاز به نوسازی و مقاوم سازی باشد.
بافت فرسوده شهرستان گچساران، در سال ۱۳۸۱-۱۳۸۲ در کمیسیون استان اولین واسفبار‌ترین بافت فرسوده شناخته شده است. مضاف بر این دو ویژگی شیب بالا در این بافت فرسوده می‌باشد که وخامت اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند. محله‌های پربالی – لبنان – و انتهای محله سادات، شیب زمین به مراتب کار را وخیم‌تر می‌کند، دسترسی سواره رو و پیاده رو را دچار مشکل می‌کند. همچنین بافت سخت و سنگی زمین – از گذشته تا امروز ساختار ساختمانی بنایی این مناطق بدون پی بوده و در تخریب‌ها متوجه شدیم قالب بنا سنگ و گچ ساده است. در صورت بارندگی و زمین لرزه بافت فرسوده دچار رانش خواهد شد ولغزش و آوار در صورت عدم استحکام پذیری دور از انتظار نیست.
در اینجاست که مشاور طرح سه پیشنهاد دارد:
۱-در بافت شیب دار ۱۳۰۰ واحد جابه جا شود و به محله دیگری جابه جا شود و دولت و شهرداری باید همکاری کنند.
۲-مقاوم سازی برای جاهایی که شیب مناسب ولی ساخت و ساز مقاوم دارند و جوابگو می‌باشد.
۳-نوسازی در بخش دیگر
برنامه جابه جایی از مدت‌ها پیش صورت گرفته، برای جلوگیری از فاجعه انسانی در زلزله، جهت عدم دسترسی برای امدادرسانی موضوع اصلی خیابان بلادیان است.
c. b. dشهر و مرکز تجاری شهر است و کارکردی فرهنگی مذهبی، اجتماعی و کارکرد گذران اوقات فراغت دارند. بازار شهرستان به آن شکلی که باید تغییر نکرده است. در قسمت کارکنان دولت اتفاقات برنامه ریزی شده برای ساختار بازاری شده و یک راسته بازار خوب دارد. امیدواریم با توجه به برنامه‌هایی که در شورای اسلامی شهر وجود دارد، برای محور‌هایی که همکاری شرکت نفت را می‌طلبد، ساختار هلال احمر را به سمت استادیوم قدیمی داشته باشیم. خیابان بلادیان از تقاطع ساعت تا میدان امام مهم‌ترین تقاطع است. باید قطبهای مهم تجاری را تعریف کنیم. ارزش اجتماعی و فرهنگی را نمی‌توانیم بکاهیم اما، کاهش ترافیک امری مهم و انجام شدنی است.
-طرح ایجاد محور پیاده از چهارراه ساعت تا چهارراه صاحب زمان و فرمانداری
اعتقاد من بر این است این مطالعه و این طرح می‌تواند پروژه متحرک باشد. مثلا صدمیلیون هزینه می‌کنیم ارزش افزوده‌اش به مراتب بالا‌تر است. بار‌ها توسط مسئولین، پیشنهاد شده طرحی ارائه کنیم تا شهر گران شود. مخالفان طرح و موافقان نظراتی دادند و در مواجهه اول دریافتیم رویکرد مثبتی است.
۱-مسکن به عنوان کالایی مصرفی در تمام دنیاست، اما در کشور ما کالایی سرمایه‌ای تلقی می‌شود. در بحث قیاس ملک در شهرستان ما با استان و شهرهای همجوار همخوانی و رشد ندارد و عدم رشد سرمایه برای مردم عین ضرر است. هرگونه طرح عمران و آبادانی در سطح شهر موجبات ایجاد افزایش ارزش افزوده داشته باشد، تاثیرگذاری بسزایی بر کیفیت اقتصاد و زیبایی شهر خواهد داشت.
عقد این قرارداد در وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته، محدوده بازار و خیابان بلادیان مورد مطالعه قرار می‌گیرد که چه کارهایی انجام دهیم؟ جلسات متفاوت داشتیم و پیشنهاداتی در حد ۸۰ تا ۹۰ درصد کار جمع شده است. خروجی جلسات ما جداره سازی و اجرای ستون‌های متصل مثل خیابان طالقانی اهواز انجام شد. صد در صد اعضای حاضر دیدگاه‌شان بر این بود که ایجاد ستون و جداره و تعریف پیاده رو‌ها حداقل ۵ متر به نحوی که تردد پیاده هموار شود مورد تایید است. سازه‌های جداره مستقل دیده شده و مشکلی برای تخریب مغازه‌ها نخواهیم داشت و صاحبانش تخریب و نوسازی کنند.
-بحث پیاده رو سازی
مقاومت‌هایی در کسبه ایجاد شده، هدف اصلی تبیین این مورد است که اجرای این طرح خللی به آمد و شد و تخلیه بار و تردد خودرو برنامه ریزی شده برای مواردخاص وارد نمی‌کند.
این طرح می‌تواند بافت شهری را از این منظر و دید بصری نازیبا را زیبا کند.
فضای سبز در قالب باکس و باغچه با قابلیت امکان تردد سواره که به طور کلی ملتفی نشود. ما برنامه‌هایی داریم و از افرادی که در خدمتشان هستیم استدعا داریم عزیزان نظام مهندسی و کمیته امور بانوان این مورد را تشریح کنند اجرای این طرح می‌تواند در شهر مفید باشد.
-اهالی رادک
انتهای خیابان بلادیان و بیمارستان شهید رجایی به محور آب شیرین و فنی حرفه‌ای وصل است و بار ترافیکی را می‌کاهد.
تاثیر اقتصادی اجرایش بر رادک تاثیر اجتماعی و فرهنگی و تاثیر امنیتی دارد. تسهیل تردد فرهنگ آن محله و وضعیت و ساختار اجتماعی آن محله و وضعیت اقتصادی و قیمت منازل و کاربری زمین تغییر می‌کند. در محله رادک در جداره این محور ایجاد واحدهای تجاری فراهم است. شاید از چارراه تافرمانداری کارکرد تجاری نباشد اما فرهنگ سازی می‌شود وبر نرخ مسکن تاثیر خواهد داشت و موجبات نوسازی خواهد شد.
IMG_8403 IMG_8407 IMG_8408 IMG_8415 IMG_8430 IMG_8445
نام شما

آدرس ايميل شما

پدلسوز
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت شهردار زحمت کش و کار بلد شهرما...
همشری
Iran, Islamic Republic of
ضمن خسته نباشی به جناب شهرداروگروه مشاورین محترم شهری که قدیمه بایدخراب بشه تاآبادبشه کاسبها نگرانندکه چندسال طول بکشد اگرشماقول بدهیدکه پیمانکاران بصورت شبانه روز کارکنندقول میدهیم کسبه هم همکاری کنند
۱بودجه طرح مشخص
۲پیمانکارمایع دارکه منتظرپول شهردا ی نماند
۳ناظرخوب که پیمانکاررا عذیت نکند
۴همدلی وهمراهی شه داری درتمام زمینه
درپایان قول میدهم که این اصول انجام شود خیابان بلادیان ظرف مدت سه ماه د رست خواهدشد
بازاری
Iran, Islamic Republic of
امسال کمکت میکنیم یه مشت محکم ..را برنی که تا بعد از عید بلند نشه چون واقعا شهر را زیبا کردی ولی من من نکردی
بازاری
Iran, Islamic Republic of
امسال کمکت میکنیم یه مشت محکم .را بزنی که تا بعد از عید بلند نشه چون واقعا شهر را زیبا کردی ولی من من نکردی
دانشکده نفت
Iran, Islamic Republic of
همانطور که میدانید دانشکده نفت و گاز گچساران ۳ سال از زمان افتتاحش میگذرد و هم اکنون نیز دارای مشکلاتی است اما این مشکلات با تعیین بودجه شدن در حال رفع شدن است و شرایط برای پذیرش دانشجوی بیشتر و همچنین ورود رشته های جدید به دانشگاه کاملاً مهیاست اما با وجود این برخی مسئولین دانشگاه یاسوج اجازه پیشرفت این دانشکده را نمیدهند باوجودی که دانشکده به اسم نفت و گاز است اما اثری از رشته نفت و گاز در این دانشکده نیست! و تنها تا کنون با ۳ رشته مهندسی پلیمر،شیمی کاربردی،کاردانی جوش به کار خود ادامه میدهد.حال مسئولین شهرستانی و استانی بی تفاوت به پیشرفت دانشکده از نظر علمی و برداشتن دغدغه تحصیل در رشته مورد نظر دانشجویان این شهرستان و همچنین دانشجویان استان از فراهم کردن شرایط برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر و همچنین نزدیکی به خانواده که برای بسیاری از خانواده ها با شرایط امروزی فرستادن فرزند خود به شهرستان دیگر و همچنین مخارج سنگین و طاقت فرسا برای خانواده های کم درآمد توجهی نمیکنند.همچنین دانشجویان دختر استان نیز علاقه دارند در شهرشان نزدیک خانواده تحصیل کنند تا به شهرستان های دور و به دور از خانواده مجبور نباشند که بروند که به گفته مسئولین شرایط دانشکده مهیا نیست اما شرایط دانشکده نفت و گاز گچساران از دانشگاه علمی کاربردی نیز کمتر نیست!حال از مسئولین تقاضامندیم شرایط پیشرفت دانشکده را فراهم سازند تا خانواده ها با دغدغه کمتری نسبت به تحصیل فرزندشان زندگی کنند.
جاکی
Iran, Islamic Republic of
بارها و بارها از روزی که اقای زینل زاده شروع به کار کرد چه در دور گذشته صدارت ایشان و چه حال ، به دلیل ایجاد فضای سرسبز و تغییر جلوه شهر از یک شهر مرده به یک شهر زنده و درحال رشد از اقدامات اقای زینل زاده تشکر و قدر دانی کردم و همیشه فکر می کردم فرد شجاع و نترسی است اما الان ...... !!!!!!
به اقای زینل زاده یک نصیحت دارم امید است بپذیرد.
برادر عزیز مردم ایران اسلامی هر فردی را که فعال باشد و به مردم خدمت کنند دوست دارند چون همه چشم و گوش دارند میبینند و می شنونند ممکن است یک فرد خوب به دلیل سعایت و بدگویی دیگران و افرادی که فقط به دنبال منفعتشان است زمانی به انزوا کشیده شود اما بدان ماه همیشه پشت ابر نمی ماند و دست خدا بالاترین دستهاست . پس مثل گذشته نترس و شفاف باش تا باز مردم از صداقت و شفافیتی که داری تورا ببینند و همیشه عاشقت باشند و شما را دعا کنند.
دعای خیر پشت پناه انانکه بدون چشم داشتی به مردم خدمت می کنند و تنها رایت خلق را می خواهند نه رضایت...........
بينا
Iran, Islamic Republic of
انصافا یک کلمه از این حرفا رو متوجه نشدم
فقط اون بخش مخالفت کسبه که نوشتین
اگر شهروندان موافق باشن چی؟
فکر کنم برای منافع شخصی کسبه نباید پروژه های خوب رو متوقف کرد
سید ؟
Iran, Islamic Republic of
اخه متوجه نشدیم چه خواهد شد و بدنامه نهایی چیست ؟شهردار محترم هنوز نقشه ی درستی تهیه نکرده و جهت معامله ای در مرکز شهر میباید چندین ماه منتظر جواب استعلام باشیم که ایا ملک مورد معامله درطرح هست یا نه که این موضوع خود باعث خلل اساسی در معاملات ساختمانی و ساخت و ساز و ترمیم گردیده. لذا اگر شهرداری ظزحی از نقشه جدید مرکز شهر ارایه دهد جهت عموم خیلی مسایل حل خواهد شد.
اتا
Iran, Islamic Republic of
فقط حرف میزنید.عمل ندارید
حیدر کرار
Iran, Islamic Republic of
بافت فرسوده یکی از اساسی ترین مشکل شهر گچساران است
دولت برای بهسازی بافت فرسوده در شهرستانها مبلغ ۳۰ میلیون تومان در نظرگرفته است .متولی اعطای وام در استان بانک ملت است متاسفانه تا کنون بانک ملت با بیان اینکه منابع کافی برای پرداخت وام نداریم از پذیرش پرونده های مشمول وام طرح فرسوده خودداری کرده است . انچه عجیب به نظر میرسد متفاوت بودن عملکرد بانک ملت در مقایسه با سایر بانکهای ملت در سایر استانها است . واقعا جای بسی تاسف دارد که استانداری و مسئولین ذیربط تا کنون در این خصوص با گذشت بیش از چند ماه از تصویب پرداخت وام جهت بازسازی طرح فرسوده اقدامی انجام نداده اند انشالله روزی برسد که شاهد دوگانگی اجرای قوانین مصوب در استان ک.ب در مقایسه با سایر استانها نباشیم
ایل باوی
Iran, Islamic Republic of
پ چرا برا تخریب بافت فرسوده دس دس میکنین جناب شهردار؟
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1