تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۲۹
کد مطلب : ۱۰۵۶۳۸

کشف غار عجیب در کهگیلویه و بویراحمد

۱۱
۰
کبنا ؛ 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک غار مربوط به دوره اسلامی در منطقه گردشگری و سردسیری جوخانه بخش سرفاریاب و واقع در حوالی جاده ارتباطی باغچه سادات، جلیل - سرفاریاب کشف شد.

 img_3381یک غار مربوط به دوره اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، محمود باقری دوشنبه در نشست با جمعی از خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد افزود: این غار ۲۵۰ متر عمق و یک هزار و ۸۰۰ متر طول دارد و بر اساس مطالعات انجام شده پنجمین غار طولانی و عمیق کشور است که از سوی یک هیات غارنوردی کشوری و هیاتی از استانداری کهگیلویه و بویراحمد کشف شد.
وی بیان کرد: با تکمیل مطالعات و بررسی بیشتر کاوشگران احتمال دارد که این غار کشف شده طولانی ترین و عمیق ترین غار کشور باشد.

باقری اظهار کرد: در قسمتی از این غار راه پله ها و سفال هایی مربوط به یک هزار و ۴۰۰ سال قبل یافت شده است.
وی عنوان کرد: حدود هشت هزار شیء تاریخی در حوزه میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۳۰۰ مورد در موزه یاسوج در معرض دید عموم قرار گرفته است.
باقری ابراز داشت: بیش از ۷۰۰ شیء تاریخی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون در فهرست آثار ملی ثبت شده و کار مرمت و مستندسازی ۱۷۰ اثر تاریخی این استان برای ثبت در فهرست آثار ملی نیز در حال انجام است.
وی افزود: یکی از برنامه های اصلی اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد مرمت و ثبت اشیاء تاریخی استان در فهرست آثار ملی است.
باقری گفت: جشنواره کوچ عشایر روزهای ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت ۹۴ در قالب ۵۰ غرفه در یاسوج برگزار می شود و تاکنون نیز هشت استان کشور برای شرکت در آن اعلام آمادگی کرده اند.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی آداب، رسوم، سنن و نحوه زندگی و کوچ عشایر استان های مختلف کشور اعلام کرد.
برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در کهگیلویه و بویراحمد تشریح شد
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌های هفته میراث فرهنگی در این استان را تشریح کرد.
محمود باقری در جمع خبرنگاران با اشاره به ۲۸ اردیبهشت‌ماه روز موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی اظهار کرد: ۲۸ اردیبهشت‌ماه، روز جهانی موزه و آغاز هفته میراث فرهنگی است که به این مناسبت برنامه‌های فرهنگی متعدد و مرتبط با حوزه میراث فرهنگی، حفظ و احیا و همچنین معرفی آثار تاریخی استان در این هفته برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: امیدواریم بتوان حافظان خوبی برای میراث‌های فرهنگی باشیم و به عنوان بخشی از فرهنگ ماندگار خود آن را به آیندگان انتقال دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه میراث فرهنگی یعنی تاریخ و هویت یک ملت بیان کرد: موزه‌ها به عنوان تبلور اراده بوده که به شکل اشیاء جمع‌آوری شدند و می‌توان آن‌ها را به فرزندان خود در قالب فرهنگ انتقال داد.
این مسئول تصریح کرد: اشیاء یک موزه گذشته مردم هستند که نشان از فرهنگ پیشینیان است.
وی با بیان اینکه هشت هزار شی موزه‌ای داریم، گفت: در سال جاری کار موزه یاسوج را با سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شروع کردیم که مساحت نمایشگاه موزه ۳۰۰ متر مربع بوده و می‌توان اشیاء را در آن نمایش داد که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال می‌توان از ساختمان آن استفاده کرد.
باقری در ادامه با اشاره به هفته میراث فرهنگی و تبریک این هفته به هم‌استانی‌ها و تلاشگران این عرصه اذعان کرد: هفته میراث فرهنگی از ۲۸ اردیبشهت ماه تا سوم خرداد است که کارهای عمده‌ اجرایی در این هفته در سطح استان برگزار می‌شود شامل بازدید از مراکز تاریخی ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان در شهرستان‌های بهمئی و گچساران، بازدید رایگان از موزه و برگزاری شب شعر در دهدشت است.
باقری برگزاری همایش انجمن‌های فرهنگی و هنری یاسوج و صدور کارت انجمن‌های میراث فرهنگی را از دیگر برنامه‌های اجرایی در هفته میراث فرهنگی عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبودی که در حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی داشتیم انجمن میراث فرهنگی را در دستور کار قرار دادیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در پایان متذکر شد: بهترین راه برای حفاظت از میراث فرهنگی تشکیل انجمن میراث فرهنگی بود که با تشکیل این انجمن در تمامی روستاها از میراث‌های ماندگار حفاظت می‌کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یاسوج سفر می‌کند
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از حضور معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در جشنواره فرهنگ عشایر در یاسوج خبر داد.
محمود باقری امشب در جمع خبرنگاران با اشاره برگزاری سومین جشنواره فرهنگ عشایر اظهار کرد: جشنواره ملی فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین با موضوع کوچ عشایر ۳۰و۳۱ اردیبهشت و یکم خرداد ۹۴ در پارک جنگلی یاسوج برگزار می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: مقدمات و تهیه فضای کار برگزاری جشنواره فرهنگ عشایر در حال تکمیل است که از ۳۰ اردیبهشت‌ماه به مدت سه روز این جشنواره ملی در یاسوج برگزار می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره فرهنگ عشایر و اقوام ایران زمین هر ساله به شکل ملی در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی فرهنگ و آیین‌ عشایر، گسترش گردشگری روستایی و عشایری، مستندسازی جهت هویت فرهنگ تاریخی عشایر است.
باقری در ادامه با بیان اینکه گردشگران به آیین‌ها و نحوه زندگی عشایری علاقه‌مند هستند، گفت: امیدواریم با برگزاری چنین جشنواره‌ای فرهنگ عشایر به ثبت برسد تا این فرهنگ ماندگار زنده بماند.
این مسئول ارج نهادن به نخبگان، بزرگان و شهدای عشایر، ایجاد زمینه مساعد برای شناسایی و معرفی استعدادهای جامعه عشایری کشور و به تبع آن کهگیلویه و بویراحمد را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد اذعان کرد: عشایر جامعه خودکفایی هستند که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی این قشر از جامعه می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی تصریح کرد: تهیه سرپناه، نوع پوشش، خوراک و ...را عشایر خود تامین می‌کنند و این خود اقدامی در راستای اقتصاد مقاومتی بوده و می‌توان چنین اقدامات را الگو جامعه قرار داد.
باقری در بخشی دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه از تمام توان ادارات در برگزاری جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین استفاده کردیم، گفت: تا امروز هشت استان شامل عشایر استان‌های همدان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، ایلام، کرمان و آذربایجان‌شرقی اعلام آمادگی ۱۰۰ درصد کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برنامه‌های متعددی در طول سه روز برگزاری جشنواره کوچ عشایر و اقوام ایران زمین برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره با حضور رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.
این مسئول از حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد، مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران کل استان‌های مدعو، مدیران کل استانی و رئیس آموزش عشایر کشور در مراسم افتتاح جشنواره خبر داد و گفت: با افتتاح این جشنواره که ۳۰ اردیبهشت‌ماه واقع در پارک جنگلی می‌باشد طی این سه روز زمان آغاز جشنواره از ۱۷ عصر تا ۲۲ است.
باقری نمایش الگوهای زندگی، نحوه کوچ، شاهنامه‌خوانی، برپایی آیین‌های نمایشی، ایجاد غرفه‌های صنایع دستی و غذاهای سنتی را از دیگر برنامه‌های جشنواره فرهنگ عشایر در یاسوج عنوان کرد و گفت: رونمایی از تندیس جشنواره و فیلم رویای سرزمین چهارفصل از دیگر برنامه‌های اجرایی در این جشنواره است.
نام شما

آدرس ايميل شما

نیک ایین
Iran, Islamic Republic of
نکنه نزله ایگو از دهها سال پیش تا کنون محل تفریح و در موقع قشلاق و ییلاق همیشه ما از اب ان استفاده میکردیم
سادات امامزاده علی
Iran, Islamic Republic of
غار های جوخانه از قدیم توسط عشایر منطقه شناخته شده بود و مورد استفاده قرار میگرفت. فقط در زمینه معرفی آن در سطح استان و کشور کم کاری صورت گرفته شده بود.
نصیر
Iran, Islamic Republic of
باسلام این غار از قدیم تا حالا عشایر از آن آب برداشت میکردند برا آشامیدن و شاهکار تازه ای نیست تمامی عشایر استان موقعیت آنرا بلدهستند حتی اسم هم براش گذاشتند غار نزل نام دارد باید از خود عشایری ها و حتی کل مردم کهگیلویه هم انرا می شناسند.
علي حسن راز
Iran, Islamic Republic of
تبریک میگم
دارسنج
Iran, Islamic Republic of
این غار در کام منطقه استان میباشد
Iran, Islamic Republic of
با سلام این غار درتابستان سال۱۳۹۳توسط باشگاه کوهنوردی نول اکتشاف شده وتا چاه دوم علامت گذاری شده.
سجاد کشاورز
Iran, Islamic Republic of
با سلام این غار درتابستان سال۱۳۹۳توسط باشگاه کوهنوردی نول اکتشاف شده وتا چاه دوم علامت گذاری شده.
سجاد کشاورز
Iran, Islamic Republic of
با سلام این غار در تابستان ۱۳۹۳توسط گروه کوه نوردی نول اکتشاف وتا چاه دوم علامت گذاری شده.
بهلول
Iran, Islamic Republic of
این غار اسم نداشت یا آقای مدیر کل اسمش را بلد نیست ؟ اگه غار " نزل " است که این غار را جز میراث فرهنگی ، بقیه ادارات و نهادها و اشخاص بلدند .
مهمان
United States
غارها معمولا هزاران سال قدمت دارند. جای تعجب است که گفته شده مربوط به دوره اسلامی ! : "یک غار مربوط به دوره اسلامی در منطقه گردشگری و سردسیری جوخانه بخش سرفاریاب کشف شد."
آرش
Iran, Islamic Republic of
موندم چه طور شد ۱۴۰۰ سال که بیافته دوره اسلامی
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1