تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۱۰۵۵۶۹

۱۴ سال چشم‌انتظاری کشاورزان گچساران کافی نیست

۵
۰
کبنا ؛کشاورزان گچساران پس از ۱۴ سال همچنان چشم انتظار بهره‌برداری از طرح‌های بزرگ انتقال آب به ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت های لیشتر و امامزاده جعفر هستند.



 عملیات اجرایی پروژه آبرسانی از سد کوثر به دشت لیشتر در سال ۸۱ و انتقال آب کشاورزی از رودخانه زهره به امامزاده جعفر در سال ۸۲ آغاز شده است.

این درحالی است که مردم گچساران که سرزمینشان به بام نفتی ایران شهرت دارد، دارای یکی از بالاترین شاخص های نرخ بیکاری در کشور هستند، امیدوارند با بهره برداری از این دو پروژه اقتصادی بخشی از مشکلات بیکاری وتوسه نیافتگی این منطقه برطرف شود.
بر اساس آمار موجود این شهرستان ۱۲۰ هزارنفری بیش از ۲۰ هزار نفر جوان جویای کاردارد.
اگرچه دولت یازدهم و نماینده پرتلاش مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی پس از سال‌ها غیرفعال بودن توانستند طرح انتقال آب امامزاده جعفر را به چرخه فعالیت بازگرداند اما به نظر می رسد با توجه به اهمیت این طرح ها در ایجاد فرصت های شغلی پایدار و تولید ملی گره گشایی از این طرح ها نیازمند توجه ویژه مسوولان است.
یک کشاورز اهالی روستای لیشتر گفت: گچساران ۳۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که تنها پنج هزار هکتار آن آبی است.
احمد رنجبر افزود: کشاورزان این شهرستان به امید دستیابی به درآمد دست به کشت می‎زنند که به علت گرمسیری بودن منطقه و خشکسالی های پیاپی دچار خسارات می شوند.
وی با اشاره به منابع خدادای آب به ویژه رودخانه زهره و سد بزرگ کوثر در این شهرستان گفت: کشت شانسی و در زمین های دیم برای کشاورزان این شهرستان مایه تاسف است.
یک کشاورز ساکن امامزاده جعفر افزود: کشاورزی در زمین های دیم به ویژه در مناطق گرمسیری هیچ درآمدی برای بهره بردار ندارد.
محمد حسینی از مسئولان خواست برای شتاب بخشی به طرح های انتقال آب گچساران چاره اندیشی کنند.
نماینده طرح زهکشی و آبیاری زمین‌های کشاورزی دشت لیشتر گفت: تکمیل طرح انتقال آب از سد کوثر به هفت هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت لیشتر به ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
آرش مصلح با اشاره به این که عملیات اجرایی این طرح در سال ۸۱ شروع شده افزود: تاکنون طرح انتقال آب به یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی لیشتر انجام شده است.
وی اظهار کرد: ۵۰۰ میلیارد برای اجرای شبکه اصلی به طول ۷۲ کیلومتر در این پروژه و سایر بخش‌ها هزینه شده است.
مصلح گفت: کمبود اعتبار مهمترین عامل کندی عملیات اجرایی طرح انتقال آب به دشت لیشتر به ویژه در سال‌های گذشته بوده است.
وی بیان کرد: بهره‌برداری از این طرح ها افزون بر ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولیدات ملی، کاهش اثرات آلایندگی نفت بر زندگی مردم نقش مهمی دارد.
مصلح تصریح کرد: بهره‌برداری از این پروژه سه هزار و ۳۰۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد کرد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: طرح انتقال آب به سه هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی گچساران به ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای شبکه‌های سه و چهار است.
جعفر گوهرگانی با بیان اینکه پروژه عمرانی شبکه اصلی انتقال آب به زمین‌های کشاورزی امامزاده جعفر در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: هم اکنون در حال انجام مراحل قانونی برای اخذ مجوز ۲۱۵ برای کسب اعتبارات ملی اجرای شبکه های فرعی این طرح هستیم.
گوهرگانی تصریح کرد: عملیات انتقال آب کشاورزی به دشت امامزاده جعفر سال ۸۲ شروع شد و تا سال ۹۱ به دلیل کمبود اعتبار راکد بود.
وی تعداد اشتغال پایدار از محل تکمیل این پروژه را ۷۰۰ مورد ذکر کرد.
مدیر جهاد کشاورزی گچساران گفت: بدلیل استمرار پدیده خشکسالی در سال زراعی جاری حدود ۹۵ درصد از سطح زیر کشت گندم و جو دیم این شهرستان معادل ۹ هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرستان گچساران از بین رفته و قابل برداشت نیست.
علی رضانژاد افزود: بیش از ۱۱ هزار و ۳۰۰  هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان در سال زراعی جاری زیر کشت گندم و جو دیم رفت.پ
وی آماری از میزان زیان وارد شده به کشاورزان دیم کار گچساران ارائه نکرد.
--------------------------------------------
گزارش از: فرزانه شریفی-ایرنا
-------------------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

راهی زاده
Europe
امیدوارم روستای ارو ک مشکل بی ابی دارن یکی از این روستاها باشه
پوینده
Iran, Islamic Republic of
ده سال فقط آمار و وعده می دهند!! لیشتر شده بقالی عده ای قلیلی که کسب درآمد دارند. آقای مهندس مصلح برو اینترنت رو بخون. طی چهار سال اخیر ده تا مصاحبه در مورد لیشتر داشتی همه اش آمارهای یکجور دادی! خدمتگزاری نیازمند صداقت و صراحت است. اگر ضعفی وجود دارد باید، شناسایی و رفع گردد نه اینکه لاپوشانی شود. شما با این کارها با آبروی حاج غلام هم بازی میکنید. طرح آبرسانی به لیشتر مهمترین وعده حاج غلام به مردم بویراحمد گرمسیر بوده است و همه مردم چشم به تحقق وعده های ایشان دارند که تاکنون نمیدانم به چه دلیلی انجام نشد و دچار روزمرگی شده است. شتید شما بدانید!!!!!
زمین تشنه
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه نماینده محترم، پس ازسه سال با اینکه بقول هوادارانت یک فرد ملی هستی نتوانستی این زمین های تشنه را نجات دهیی.
کشاورزان
Iran, Islamic Republic of
آنجا که پروِژه ای نیست فقط یک نوندونی است که گروهی خاص از این نعمت خدادادی استفاده میکنند.... نوش جانتان و گوارای وجودتان باد.بیست نفر فقط مهندس و بیست ماشین استیجاری در این پروژه تعطیل است
آقای مصلح هم فقط سخنران خوبی است به تاجگردون پیشنهاد میکنیم ایشان را برای سخنگوی نهادی سازمانی جایی معرفی کنند .
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
طرح شبکه لیشتر شامل شبکه اصلی وشبکه فرعی هست .شبکه اصلی ان تکمیل و مورد بهره برداری قرار گرفته است. که شامل ۱۹ کیلومتر لوله ۵۶اینچ از سدکوثر تا لیشتر ، ۷۲ کیلومتر کانال و لوله در دشت لیشتر می باشد .اکنون هم اگر نگاهی در سیر جاده ارتباطی به اراضی داشته باشیم محدوده های وسیعی از کشت گندم ، یونجه .هندوانه .گوجه و..... را میبینیم که از اب سد کوثر استفاده می نمایند .حتی عشایر به دلیل وفور اب کانال ها همواره در دشت لیشتر مستقر هستند . نیمی از رودخانه خیرابادسال هاست در لیشتر جاری است . ان چیزی که باقی مانده شبکه های فرعی است که قانونا بر عهده کشاورز و جهاد کشاورزی است ولی خود سازمان اب با توجه به اعتبارات در فازهای مختلف مانند سراسر کشور دارد اجرا میکند . کار ساده ای هم نیست ۱۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری در زیرزمین و اجرا در زمینهای ۷۵۰ کشاورز و عبور از لوله های نفت و گاز ،فیبر نوری ، جاده ،حرایم و ... دشت لیشتر تنها دشت کشور هست که افت اب نداشته و چاهها نیز بدون هیچ مشکلی در حال بهره برداری اند .اکنون حداقل در لیشتر و خیراباد ۴۵۰۰ هکتار مستقیم و غیر مستقیم از اب سد کوثر بهره مند هستند ان مهندسین هم از اعتبار لیشتر حقوق نمی گیرند نگران نباشید اگر یک ریال اعتبار امده دو ریال کار شده .شرایط اعتباری کل طرح ها به دلیل قیمت نفت مطلوب نیست . انشاالله با تلاش همه مسولان و نماینده محترم و پرسنل سازمان اب و مهندسین کل دشت تحت پوشش شبکه فرعی واقع خواهد شد.
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

تفاوت بایدن و ترامپ برای ایران

خطبه‌های نماز جمعه در برخی از شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، انتخابات ریاست ...
1