تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۹
کد مطلب : ۱۰۵۴۸۵

بایدها و نبایدهای انتخابات دهم

۱
۰
کبنا ؛مهدی دلبندentkhabat.
اگرچه چندماه تا انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است، اما به رسم معمول فعالیت های انتخاباتی کاندیداهای احتمالی از مدت ها پیش شروع شده است. به غیر از معدود کسانی که ادعای مستقل بودن دارند، عموم کاندیداها خود را در قالب طیف سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب تعریف می‌کنند. فعالیت انتخاباتی در استان ما غیر از دو قطب سیاسی مذکور قطب تأثیرگذار سومی نیز دارد و آن طایفه گرایی است که البته وزن تأثیر آن به مراتب از دو قطب دیگر بیشتر است.در این میان چیزی که عموما از آن غفلت می‌شود توجه به شایستگی و توانمندی نماینده است. متاسفانه خود کاندیداها نیز بدون توجه به جایگاه و وظایف قانونی نمایندگی مجلس و لزوم رشد سیاسی مردم و صرفا با نگاه رأی آوری تکیه گاه خود را قوم و قبیله قرار می دهند. بنابراین در این استان بیشتر نگاه قبیله ای و کمتر نگاه سیاسی حاکم است.
نکته ای که شاید تا کنون به آن توجهی نشده این است که دادن وعده های دروغ و خارج از وظیفه نماینده، استفاده از روش های غیر اخلاقی و یا غیر قانونی در امر انتخابات نه تنها اهانت به شعور جامعه و خیانت به فرهنگ سیاسی کشور است بلکه جرم محسوب شده و مجرم باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.
باید توجه داشت که کسی که اینگونه قوانین رسمی و اخلاقی را زیر پا می‌گذارد چگونه می‌تواند در قوه مقننه قانون مدار باشد.
متآسفانه در این موضوع تفاوتی میان اصولگرا و اصلاح طلب وجود ندارد. تعلق داشتن به هر گونه حزب و گروه سیاسی مجوز شرعی برای خلاف و گناه نیست. کسانی که خود را برای کارزار انتخاباتی آماده می‌کنند تنها باید به خداوند متعال اتکا کنند و با احساس وظیفه شرعی و اتکا به توانمندی ها و شایستگی‌های خود وارد صحنه شوند.
این نکته نیز حائز اهمیت است که نماینده می‌تواند شاخص خوبی برای سنجش فرهیختگی هر شهرستان باشد. نماینده علاوه بر آنکه باید بتواند در مسائل کلان ملی و بین المللی اظهر نظر کند و تأثیرگذار باشد، باید نسبت به وظایف خود در حوزه انتخابیه نیز آگاهی و تسلط داشته باشد. نماینده نباید فردی خنثی و بی اثر باشد و تنها همت او پیگیری امور شخصی مردم یا امور اجرایی دولت باشد. بر همگان واضح است که یک نماینده تراز ملی چقدر می تواند در پیشرفت و اعتلای فرهنگی و سیاسی و اقتصادی و عمرانی استان مفید باشد.بنابراین بر همه کسانی که دغدغه پیشرفت استان را دارند فرض است در انتخاب خود دقت نمایند.
نام شما

آدرس ايميل شما

سجاد
Iran, Islamic Republic of
بعد از مدتها اولین یادداشتی میبینم که به اگاهسازی و راهنمایی مردم در رابطه با نحوه حضور در انتخابات هست و همچنین رعایت اخلاق انتخابات خسته نباشی دلبندم
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1