تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۵
کد مطلب : ۱۰۵۰۴۰

ایجاد دهکده توریستی در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛جلسه کارگروه گردشگری کهگیلویه و gardshgariبویراحمد با حضور مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در یاسوج برگزار شد.
کهگیلویه وبویراحمد مستعد ایجاد دهکده توریسیم عشایری است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: آیین‎ها و نوع زندگی عشایری با جاذبه‎های مهم فرهنگی وطبیعی این استان را مستعد ایجاد دهکده گردشگری عشایری و روستایی کرده است.

 سید موسی خادمی امروز در نشست ستاد خدمات سفر کهگیلویه و بویراحمد که با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور برگزار شد افزود: راه اندازی دهکده عشایری در این استان که دارای ۱۰درصد جمعت عشایری کشوراست ، زمینه حذب هرچه بیشتر توریست داخلی وخارجی را فراهم می کند.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری یک پدیده چند وجهی است اظهار کرد: این صنعت دارای ماهیت های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی است.

خادمی اظهار کرد: به علت تنوع موضوعی،این صنعت نیازمند مدیریت خاص است.
وی عنوان کرد: وجود جاذبه های خاص گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد از جمله، گردشگری مذهبی، طبیعی و تاریخی ضرورت تامین زیرساخت ها را دوچندان کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: به علت کمبود اعتبار، بافت بزرگ تاریخی شهر دهدشت نه تنها صرفه اقتصادی برای استان نداشته بلکه به مانعی برای توسعه شهر دهدشت تبدیل شده است.
خادمی ادامه داد: برای ساماندهی بافت تاریخی شهر دهدشت بیش از ۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه استان می‌تواند در حوزه گردشگری حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان است، گفت: با این وجود نیازمند همکاری بین بخشی هستیم که همکاری در حوزه گردشگری به دلیل ماهیت موضوع گردشگری که هم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و سیاسی بوده، لازم است.
نماینده ارشد دولت در کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه باید بخش دولتی، خصوصی و سایر قوا به کمک بخش گردشگری بیایند و برای توسعه کشور گام بردارند، گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد به تبع آن نیز در حوزه‌های گردشگری استعداد دارد و در بحث گردشگری و وجود امامزادگان، طبیعت بکر، توریسم تاریخی و زندگی عشایری و روستای استان به یک موزه تبدیل شده که می‌تواند مورد فعالیت در گردشگری باشد که نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌ها بوده است.
خادمی با بیان اینکه در استان کهگیلویه و بویراحمد باید برنامه‌ریزی داشته باشیم و اولویت‌بندی کنیم و به گردشگری با برنامه تبدیل شویم، گفت: به دلیل استانی که امکانات و زیرساخت‌های آن کم بوده نیازمند توجه و عنایت هر چه بیشتر مسئولان ارشد کشوری بوده و می‌توان با حداقل توانایی‌ها در توسعه گام برداریم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از خواسته‌های مهم استانی در حوزه گردشگری را ایجاد دهکده توریستی، گردشگری و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: با مطالعات و فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌توان این دهکده را تشکیل داد که امیدواریم با کمک مسئولان ارشد کشوری این امر محقق شود.
علاوه بر وجود ۱۱ هزار خانوار عشایری با ۷۰ هزار نفر جمعیت، کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۸۳ جاذبه طبیعی ،۷۰۰ اثر تاریخی و معنوی ثبت شده ، تعداد ۲۹۶ امامزاده جنگلهای وسیع ،چشمه سارها، رودخانه ها ، قلل مرتفع و پوشیده از برف است.

 وضعیت زیر ساخت های گردشگری در کهگیلویه وبویراحمد مناسب نیست
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به اینکه استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد یکی از استانهای گردشگر پذیر کشور است، گفت: وضعیت نامناسب زیر ساخت های گردشگری از جمله هتل ها و پارکهای تفریحی اسکان مسافران را با مشکل مواجه کرده است.
پژمان نیک اقبالی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه گردشگری استان با اشاره به اینکه گذشته در آماده سازی زیرساخت ها در این استان کم کاری شده، افزود: در دولت یازدهم توسعه زیر ساخت های گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده که در این راستا بخش خصوصی رغبتی به توسعه زیر ساخت های استان نشان نمی دهد.
وی با اشاره به اینکه جاذبه های طبیعی و تاریخی استان هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر کشور میزبانی می کند، اظهارکرد: نبود زیر ساخت های لازم برای اسکان مسافران به یک معضل بزرگ برای استان تبدیل شده است.
نیک اقبالی مواضع کاری و بی نظمی افراد سودجو در اسکان مسافران در ایام نوروز را یکی از مشکلات مهم در حوزه میراث فرهنگی دانست و عنوان کرد: ساماندهی مکانهای اسکان مسافران از سوی میراث فرهنگی ضروری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این نشست با اشاره به ثبت جشواره بهاره و تابستانی عشایر و جشنواره بهاره در فصل زمستان در تقویم سازمان میراث فرهنگی گفت: ظرفیت هتل ها و پارکهای استان با توجه به استقبال گردشگران در برخی فصول سال جوابگو نیست.
محمود باقری با اشاره به وجود دو هزارو ۶۰۰ اثر تاریخی، ۳۰۰ امام زاده و ۳۰۰ جاذبه گردشگری در سطح استان افزود: استان چهار فصل کهگیلویه وبویراحمد ظرفیت های بالقوه ای برای میزبانی خیل عظیم گردشگران را دارد.
وی اظهارکرد: در نوروز امسال یک میلیون و۵۰۰ هزار گردشگر از جاذبه های طبیعی و تاریخی کهگیلویه وبویراحمد بازدید کردند.
استفاده از فناوری‌ها در توسعه گردشگری مهمترین رویکرد این سازمان است
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: افزایش تعداد گردشگران خارجی ، توسعه و ساماندهی گردشگری داخلی و استفاده از فناوری های نوین مهمترین راهبردها و رویکردهای این سازمان برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ است.
مرتضی رحمانی‌موحد در نشست ستاد خدمات سفر کهگیلویه وبویراحمد افزود: توسعه صنعت هتل داری و ایجاد سایر زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی و مراکز اقامتی از دیگر برنامه های اساسی این سازمان است.
یکی از برنامه‌های راهبردی در بخش گردشگری کشور بر اساس افق ۱۴۰۴ افزایش تعداد گردشگران خارجی و رسیدن به مرز ۲۰ میلیون نفر است.
رحمانی موحد تعداد مراکز اقامتی و هتل‌های موجود در استان های مختلف کشور برای اسکان گردشگران را افزون بر یکهزار مورد اعلام کرد و افزود: افزایش و ارتقا زیرساخت های متناسب با ظرفیت های بومی و منطقه ای هر استان یکی دیگر از سیاست‌های راهبردی این سازمان خواهد بود.
وی بیان کرد: ساماندهی تعطیلات در طول مدت سال و توزیع مناسب آنها در مناطق مختلف کشور یکی دیگر از برنامه ها و اهداف اساسی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور در اجرای طرح خدمات سفر است.
معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت ها و اقدامات ستاد خدمات سفر در استان ها را یاداور شد و افزود: از کارکردهای مناسب این ستاد ایجاد و افزایش تعامل بین بخشی ، هم افزایی و همکاری بیشتر نهادها و دستگاه های مختلف خدمات رسان عضو این ستاد است.
وی ،کشور ایران را سرشار از جاذبه های تاریخی ، طبیعی و مذهبی اعلام کرد و یادآور شد: زیرساخت ها متناسب با جاذبه های گردشگری رشد و توسعه نیافته است.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله استان های منحصربفرد و پرظرفیت در داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی است، افزود: مطالعه ، ساماندهی و معرفی استان ها با مقاصد و جاذبه های کمتر شناخته شده یکی از اولویت های اساسی این سازمان است.
وی یکی از جاذبه های کمتر شناخته شده در این استان و برخی استان های کشور را گردشگری عشایری دانست و ابراز داشت: در این راستا نیز قراردادها و تفاهم نامه های مشترکی با سازمان امور عشایر کشور منعقد شده است.
وی گفت: از مهمترین اهداف درازمدت این تفاهم نامه و مطالعات مشترک تقویت و توسعه جایگاه گردشگری عشایری به عنوان یکی از افق ها و برنامه های راهبردی در جهت رونق بخش گردشگری است.
رحمانی موحد بر ضرورت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و معرفی طرح های سرمایه گذاری در حوزه گردشگری استان ها تاکید کرد و افزود: سازمان میراث فرهنگی نیز در این راستا و بر اساس تفاهم نامه ای که با صندوق (کارآفرینی و امید) منقعد کرده آماده اعطای تسهیلات بانکی است.
وی سقف این تسهیلات را افزون بر یک میلیارد ریال با سود چهار درصد اعلام کرد.
رحمانی موحد برای شرکت در جشنواره ملی عشایر و اقوام ایرانی (کوچ عشایر) به یاسوج مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد سفر کرده است.
کهگیلویه وبویراحمد با داشتن بیش از دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ، ۳۰۰ جاذبه گردشگری و ۲۹۶ امام زاده واجب التعظیم یکی از مکان های مهم و مقصد گردشگری در کشور محسوب می شود.
بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در نوروز ۹۴ از اماکن تاریخی، طبیعی و مذهبی در این استان بازدید کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
1