تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۰۹
کد مطلب : ۱۰۴۱۲۹
چه کسانی به قومیتگرایی در گچساران و باشت دامن میزنند؟
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛محمد رمضانی
با گرم شدن تنور انتخابات و اظهار وجود سلایق سیاسی در این عرصه، مانور روی طوایف و قومیت ها نسبت به ادوار گذشته، سرعت بیشتری گرفته است. آسیبی که می تواند جامعه را از وضعیت آرمانی به وضعیت نامطلوبی سوق دهد و به وحدت و حقوق شهروندی بصورت جدی شوک وارد کند، برجسته کردن قومیتها ست.
بهترین چیزی که می تواند از تفرق و گروه گروه کردن مردم در این حربه ناپسند جلوگیری کند. کلام وحی است .که قرآن کریم در همین رابطه می فرماید:
«ای مردم! ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید [ و اینها ملاک امتیاز نیستند]. قطعا ارجمندترین شما نزد خداوند، پرهیزگارترین شماست. بی تردید خدا دانای آگاه است .»*
بنابراین هدف نهایی اسلام استقرار “جامعه توحیدی” است، جامعهای که محدودیتهای مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبان و فرهنگ را فرو میریزد و از این همه تار و پود، یک قماش میسازد. اسلام تجزیه انسان ها را بر مبنای خون و خاک، در واحدهای ملی و نژادی، محکوم میکند و تنها محک ارزش گذاری افراد را تقوا، عقیده، ایمان و عمل صالح میداند . لذا با این نگاه برجسته کردن طایفه و نفوذ قبیله موجب ارزش درجامعه نیست.
و این نگاه جامعه را دچار آسیب های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و در نهایت مانع توسعه و پیشرفت می شود و شهروندان را به درجه بندی درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم نموده و موجب رشد فرصت طلبان با استفاده از پلکانی می شود که مصالح آن از خود مردم است.
معمولا نگاه های طایفه ای و قومیتی باعث جان گرفتن ثروتمندان و کسانی می شود که قدرت دسترسی به مسئولین و صاحبان قدرت را دارند.
اما در سرزمینی ، با این پیشینه و افتخار اسلام در بر قراری برادری و ید واحده دراین مقطع زمانی، برگشت به سنن و عادات قبل از اسلام یعنی دوران جاهلیت یا مقطعی از دوران معاصر ایران دوره قجرها که بدترین وضعیت در ایران حکم فرما بود و بواسطه اینکه نیروی انسانی آنها از قبایل تامین می شد لذا بازار طایفه گری گرم بود. ظلمی در حق انقلاب و امام(ره) و شهیدان است .
انقلاب اسلامی با طرح و عملیاتی کردن حکومت اسلامی، جهان اسلام را جهت تدارک ظهور منجی عالم آماده می کند؛ با این گفتمان انقلاب، وظیفه خطیرترشده و برای نیل به این اهداف هر چه بتوانیم قومیت و مسائل نا¬سیونالیستی را کم رنگ کرده و مشترکات دینی و ملی را پررنگ کنیم و جامعه را تبدیل به ید واحده نموده، به آرمانهای انقلاب نزدیکترشده ایم .
آنچه که نگران کننده است رونق گرفتن جلساتی با عنوان و نام طوایف، دراین دیار توسط کسانی که خود را چهره ملی معرفی و بعضا مانور انتخابات استانی می دهند. اما غافل از اینکه جهت رای آوری در دسته جات کوچک طایفه ای برای اینکه کمر رقیب را بخاک بمالند ورود کرده.
و واسطه ها با مساعدت … چنین جلساتی را برگزار می کنند و…با آن شور انتخاباتی ۱۰ ماه مانده به انتخابات سخنرانی می کند و خود را بدون از رقیب برنده انتخابات می داند. گرچه باید گفت مردم در حال رصدند نه انتخاب .
نگرانی بیشتراز آنجاست، کسانی که در راس مراکز آموزشی و تربیتی استان قرار گرفته اند و برنامه ریزی و فرهنگ سازی و مقابله با اینگونه ناهنجاری ها و تربیت صحیح وظیفه آنهاست، در صف اول این نشست-ها مشاهده می شوند . گویی اینکه از وظایف و مواد درسی است که باید به دانش آموزان آموخت.
نتیجه گیری:
نباید برای نیل به کرسی وکالت و تریبون آزاد مجلس و ریاست چند صباح اداره ای، تن به پذیرش سنتهای غلط و منفک شده داد، چرا که در آن صورت شکافهای قومی و قبیله ای موجب شکافهای فکری وفرهنگی می شود و ترویج مدلی را در جامعه نهادینه می کند که با آیات و روایات و گفتمان انقلاب در تضاد است. و مهمتر اینکه دو قشر مهم جوانان و زنان همانطور که دراین جلسات در سایتها مشاهده می شود . از شرکت در جلسات محرومند نادیده گرفته می شوند. از طرفی این سبک انتخابها مانع اصل شایسته سالاری شده و امروزه نصب مسئولین غیر کارآمد که نمی توانند گره ای از کار مردم، با وجود نعمت انقلاب اسلامی بازکنند، در این منطقه بعضا معلول اینگونه تفکرها و انتصابهاست .
* سوره حجرات آیه ۱۳
با گرم شدن تنور انتخابات و اظهار وجود سلایق سیاسی در این عرصه، مانور روی طوایف و قومیت ها نسبت به ادوار گذشته، سرعت بیشتری گرفته است. آسیبی که می تواند جامعه را از وضعیت آرمانی به وضعیت نامطلوبی سوق دهد و به وحدت و حقوق شهروندی بصورت جدی شوک وارد کند، برجسته کردن قومیتها ست.
بهترین چیزی که می تواند از تفرق و گروه گروه کردن مردم در این حربه ناپسند جلوگیری کند. کلام وحی است .که قرآن کریم در همین رابطه می فرماید:
«ای مردم! ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و شما را تیره ها و قبیله ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید [ و اینها ملاک امتیاز نیستند]. قطعا ارجمندترین شما نزد خداوند، پرهیزگارترین شماست. بی تردید خدا دانای آگاه است .»*
بنابراین هدف نهایی اسلام استقرار “جامعه توحیدی” است، جامعهای که محدودیتهای مرزهای جغرافیایی، نژادی و زبان و فرهنگ را فرو میریزد و از این همه تار و پود، یک قماش میسازد. اسلام تجزیه انسان ها را بر مبنای خون و خاک، در واحدهای ملی و نژادی، محکوم میکند و تنها محک ارزش گذاری افراد را تقوا، عقیده، ایمان و عمل صالح میداند . لذا با این نگاه برجسته کردن طایفه و نفوذ قبیله موجب ارزش درجامعه نیست.
و این نگاه جامعه را دچار آسیب های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و در نهایت مانع توسعه و پیشرفت می شود و شهروندان را به درجه بندی درجه ۱ و درجه ۲ تقسیم نموده و موجب رشد فرصت طلبان با استفاده از پلکانی می شود که مصالح آن از خود مردم است.
معمولا نگاه های طایفه ای و قومیتی باعث جان گرفتن ثروتمندان و کسانی می شود که قدرت دسترسی به مسئولین و صاحبان قدرت را دارند.
اما در سرزمینی ، با این پیشینه و افتخار اسلام در بر قراری برادری و ید واحده دراین مقطع زمانی، برگشت به سنن و عادات قبل از اسلام یعنی دوران جاهلیت یا مقطعی از دوران معاصر ایران دوره قجرها که بدترین وضعیت در ایران حکم فرما بود و بواسطه اینکه نیروی انسانی آنها از قبایل تامین می شد لذا بازار طایفه گری گرم بود. ظلمی در حق انقلاب و امام(ره) و شهیدان است .
انقلاب اسلامی با طرح و عملیاتی کردن حکومت اسلامی، جهان اسلام را جهت تدارک ظهور منجی عالم آماده می کند؛ با این گفتمان انقلاب، وظیفه خطیرترشده و برای نیل به این اهداف هر چه بتوانیم قومیت و مسائل نا¬سیونالیستی را کم رنگ کرده و مشترکات دینی و ملی را پررنگ کنیم و جامعه را تبدیل به ید واحده نموده، به آرمانهای انقلاب نزدیکترشده ایم .
آنچه که نگران کننده است رونق گرفتن جلساتی با عنوان و نام طوایف، دراین دیار توسط کسانی که خود را چهره ملی معرفی و بعضا مانور انتخابات استانی می دهند. اما غافل از اینکه جهت رای آوری در دسته جات کوچک طایفه ای برای اینکه کمر رقیب را بخاک بمالند ورود کرده.
و واسطه ها با مساعدت … چنین جلساتی را برگزار می کنند و…با آن شور انتخاباتی ۱۰ ماه مانده به انتخابات سخنرانی می کند و خود را بدون از رقیب برنده انتخابات می داند. گرچه باید گفت مردم در حال رصدند نه انتخاب .
نگرانی بیشتراز آنجاست، کسانی که در راس مراکز آموزشی و تربیتی استان قرار گرفته اند و برنامه ریزی و فرهنگ سازی و مقابله با اینگونه ناهنجاری ها و تربیت صحیح وظیفه آنهاست، در صف اول این نشست-ها مشاهده می شوند . گویی اینکه از وظایف و مواد درسی است که باید به دانش آموزان آموخت.
نتیجه گیری:
نباید برای نیل به کرسی وکالت و تریبون آزاد مجلس و ریاست چند صباح اداره ای، تن به پذیرش سنتهای غلط و منفک شده داد، چرا که در آن صورت شکافهای قومی و قبیله ای موجب شکافهای فکری وفرهنگی می شود و ترویج مدلی را در جامعه نهادینه می کند که با آیات و روایات و گفتمان انقلاب در تضاد است. و مهمتر اینکه دو قشر مهم جوانان و زنان همانطور که دراین جلسات در سایتها مشاهده می شود . از شرکت در جلسات محرومند نادیده گرفته می شوند. از طرفی این سبک انتخابها مانع اصل شایسته سالاری شده و امروزه نصب مسئولین غیر کارآمد که نمی توانند گره ای از کار مردم، با وجود نعمت انقلاب اسلامی بازکنند، در این منطقه بعضا معلول اینگونه تفکرها و انتصابهاست .
* سوره حجرات آیه ۱۳
زنده باد تاجگردون