تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۱۰۲۰۳۰

یک قدم تا تحقق آرزوی ۴۰۰ جوان جویای کار در کهگیلویه

۲
۰
کبنا ؛

پروژه کارخانه آجر مروارید دهدشت تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری و بکارگیری ۴۰۰ جوان بیکار، معطل یک میلیارد و ۳۰۰ تومان مانده وعده تسهیلات بانکی است.


نبود کارخانجات و صنایع بزرگ در شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه با وجود پتانسل‌های بالای اشتغال و کارآفرینی، بیکاری را به عنوان اساسی‌ترین معضل و دغدغه جوانان قرار داده است.
طی سالیان گذشته کلنگ‌های بسیاری هم بر خاک کهگیلویه به زمین نشست اما به مذاق زمین خوش نیامد. از کلنگ بی سرانجام پتروشیمی تا سیمان سپو که اشتباه محض از آب درآمدند تا آبرسانی به حومه غربی و کارخانه بزرگ آجر مروارید که نیمه تمام و منتظر حمایت و تدبیر مسئولان است.

در این میان پروژه آجر مروارید در ۵ کیلومتری دهدشت با چشم‌انداز خوب و افق روشن در تعدیل بحران بیکاری نسبت به سایر پروژه‌ها امیدبخش است.چشم امید آینده مبهم جوانانی که در رشته‌های فنی و مهندسی با مدارک عالیه در گرمای طاقت‌فرسای عسلویه شب و روزشان به سختی می‌گذرد و دیگر جوانانی که تاکنون موفق نشدند در جایی دست به کار شوند به این پروژه دوخته شده است.

ظرفیت‌های کهگیلویه در بخش تولید و اشتغال فراوان است اما بیکاری حرف اول را می‌زند.جوانان تحصیل کرده این دیار در خم کوچه‌های زندگی چشم انتظار تدبیر مسئولان و اقدام نتیجه بخش سرمایه‌گذارانی هستند که سرمایه خود را صرف می‌کنند تا علاوه بر درآمدزایی برای خود، نان چندین خانوار بی‌بضاعت را نیز تامین کند.





در همین راستا در سال ۸۶ مصوبه‌ای مبنی بر راه‌اندازی کارخانه آجر مرواید شکل گرفت که پروسه هشت ساله هم تاکنون در تکمیل و راه‌اندازی این کارخانه امیدبخش کفایت نکرده است.

سرمایه‌گذار غیر بومی این پروژه با ۱۲ میلیارد تومان آورده که به قول خودش می‌توانست در بانک سرمایه‌گذاری کند و سود خوبی هم به جیب بزند با هدف این‌که کمکی به اشتغال جوانان بیکار این منطقه کند وارد این میدان شد و به رغم مشکلات موجود اما در راه‌اندازی پروژه استوار ماند.








نصرت‌الله رئیسی در این زمینه گفت: شهرستان کهگیلویه کاملا برای سرمایه‌گذاری آماده است و مسئولان در همراهی سرمایه‌گذاران کوتاهی ندارند.

مدیر عامل کارخانه آجر مروارید دورنمای سپرده‌ها و اقساط کلان را مانع از سرمایه‌گذاری خواند و گفت: راه پر پیچ و خم اخذ تسهیلات بانکی عرصه را بر سرمایه‌گذاران تنگ می‌کند.

رئیسی‌زاده تسهیلات ارزی و ریالی این پروژه را ۶۰ میلیارد تومان شامل ۱۰ میلیون یورو تسهیلات اولیه، ۱۲ میلیون تومان سهم آورده و ۱۲ میلیون تومان تسهیلات بانک صنعت و معدن عنوان کرد.

وی با بیان این‌که تاکنون ۶۰ میلیارد تومان در راه‌اندازی پروژه هزینه شده است فشار تحریم‌های اقتصادی را باعث تاخیر در راه‌اندازی کارخانه دانست و گفت: اگر این مشکلات نبود کار تولید محصول از دو سال گذشته آغاز می‌شد.

رئیسی‌زاده در تشریح روند عملیات اجرایی پروژه خط نخست را کاملا آماده بهره‌برداری خواند و تصریح کرد: با راه‌اندازی برق اتوماسیون که البته هزینه بالایی دارد شاهد افتتاح این بخش خواهیم بود.








رئیسی‌زاده احداث انبار خاک در سوله را از دیگر اقدامات در حال انجام کارخانه برشمرد و با بیان این‌که با اتمام کار  این انبار اتوماسیون برق نیز آماده می‌شود خصوصیات انبار خاک را طول ۶۰ متر با عرض ۱۲ متر و ارتفاع ۹ و نیم عنوان کرد.

سرمایه‌گذار کارخانه بزرگ آجر دهدشت تصریح کرد: عملیات اجرایی فاز دوم پروژه به اتمام رسیده و با نصب کوره‌های آجرپزی راه‌اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به قرار پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیارد ریالی از سوی بانک صنعت و معدن به این پروژه و در مقابل تعهد مدیر عامل در بهره‌برداری از فاز نخست در دهه فجر سال گذشته خاطرنشان کرد: با پیگیری مسئولان تاکنون مبلغ سه میلیارد و سیصد میلیون تومان از این مبلغ واریز شده است.





رئیسی‌زاده با بیان این‌که پروسه اداری اجازه تسریع در اجرای عملیات را از ما گرفته است افزود: با گذشت یک سال و نیم از این وعده اما هنوز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از تسهیلات مورد نظر پرداخت نشده است.

*اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم ۴۰۰ نفر در کارخانه

مدیر عامل کارخانه آجر دهدشت میزان اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم این پروژه مهم را ۴۰۰ نفر دانست و با بیان اینکه ۱۰۰ نفر از این مجموع به صورت مستقیم بکار گرفته می‌شوند گفت: با توجه به اینکه کارخانه شامل دو خط تولید است در صورت تولید روزانه ۸۰۰ تن آجر نیاز به بارگیری حداقل ۴۰ تریلی در روز احساس می‌شود که می‌تواند نیروهای زیادی را در این زمینه مشغول به کار کند.








هم‌چنین سید کرامت کریمی در بازدید از این پروزه درباره ضرورت احداث چنین کارخانه‌ای عنوان کرد: با توجه به اینکه نیاز آجر شهرستان از شهرهای اصفهان، فارس و خوزستان تامین می‌شود راه‌اندازی کارخانه آجر ضمن اشتغالزایی باعث بی‌نیازی از واردات این محصول خواهد بود.

فرماندار کهگیلویه سیاست دولت در حمایت از نظام خصوصی و خدمت‌رسانی از این فرآیند را مورد اشاره قرار داد و در تشریح روند اجرای عملیات و مشکلات این کارخانه با بیان اینکه ۲۰۵ هکتار زمین برای احداث کارخانه اختصاص داده شده است گفت: فاز نخست پروژه قرار بود اواخر سال گذشته افتتاح شود اما به دلیل مشکلات اعتباری تاکنون این وعده محقق نشده است.

*وعده معکوس بانک در حمایت از سرمایه‌گذار

کریمی در ادامه یادآور شد: قرار بود بانک صنعت و معدن میبغ پنج میلیارد تومان تسهیلات به پروزه تزریق کند و مدیر عامل نیز متعهد شده بود با دریافت تسهیلات عملیات اجرایی کارخانه را تسریع بخشد.

مدیر ارشد اجرایی کهگیلویه یک نکته حائز اهمیت و تامل برانگیز در همکاری بانک عامل بیان کرد و گفت: قرار بود ۸۰ درصد منابع مالی توسط بانک و ۲۰ درصد توسط مدیر اجرایی پروژه تامین شود اما متاسفانه به خاطر شرایط این رویه بر عکس شده و تنها ۲۰ درصد اعتبار از سوی بانک تقبل شد و هنوز به نتیجه کامل هم نرسیده است.

*بهره‌برداری از فاز نخست کارخانه حدکثر تا تیرماه سال جاری

کریمی  از کارخانه آجر به عنوان یک امر مهم در شهرستان نام برد و با ابراز امیدواری از بهره‌برداری فاز نخست حداکثر ظرف دو ماه آینده تصریح کرد: راه‌اندازی این پروژه نقطه امیدبخش در ورود سرمایه‌گذاران به شهرستان و فرصت خوبی است نگاه سودی بریا شهرستان و فراهم شدن بازار خصوصی باشد.

 کارخانه آجر مرواردی با طی کردن راه پر فراز و نشیب تا رسیدن به مراحل نهایی هم اینک نیازمند تسهیلات وعده داده شده بانک عامل است تا با راه‌اندازی فاز نخست عملیات فاز دوم و بهره‌برداری نهایی به سرعت عملی شود.

===========================
گزارش و عکس از: سیده طیبه سعادتی‌نیک
===========================

 
نام شما

آدرس ايميل شما

هی
Iran, Islamic Republic of
خدایی اگه این الان راه اندازی بشه بچه های گچساران رو نمیزارن برن سرکار

ولی ما شرمت نفت همش شده دهدشتی


کاش مسئولین ما به فکر جوانان گچسارانی بودند
اکبری
Iran, Islamic Republic of
خدارو شکر جای شکرش باقیه این کی پروژه به یک قدمی افتتاح رسیده است!!
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1