تاریخ انتشار
شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۲
کد مطلب : ۱۰۱۶۲۴

سلامت مردم روستای مهد دهدشت در خطر است

۵
۰
کبنا ؛مردم روستای مهد از توابع بخش مرکزی دهدشت، مرکز شهرستان کهگیلویه سال‌هاست بر اثر سهل‌انگاری و بی‌توجهی مدیران فاجعه‌ آمیزترین معضلات زیست‌محیطی را تحمل می‌کنند.
در عصری که بهداشت محیط جزو جدایی ناپذیر زندگی‌هاست و توجه همه دولت‌ها به حوزه سلامت است اما متاسفانه بحث پسماند و فاضلاب همواره یکی از دغدغه‌های زیست‌محیطی برای بسیاری از افراد جامعه است.
روستای مهد در سه کیلومتری شهر دهدشت سالیان سال بر اثر بی‌توجهی مدیران در قعر فاضلاب رها شده و فاجعه‌ آمیزترین معضلات زیست‌محیطی را پشت سر می‌گذراند.
با گذری از ورودی سمغان به دهدشت به طرف روستای مهد این حقیقت را بیشتر حس می‌کنی اندکی نمی‌گذری که متوجه بوی بد و نامطبویی می‌شوی که کل فضا را اشغال کرده و مشام هر رهگذری را اذیت و او را آزرده خاطر می‌سازد و هرچه به سمت مهد نزدیکتر می‌شوی این بو بیشتر و بیشتر می‌شود.
اما واقعیت قضیه اینکه با توجه به اینکه دهدشت از مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد و مر کز شهرستان کهگیلویه است و هوا نیز گرم و وجود انواع حشرات موذی و خطرناک، بوی تعفن و لجن و فاضلاب و نیش زهردار و آلوده پشه‌های حاصله از فاضلاب رها شده آرام و قرار را از مردم نجیب و صبور روستای مهد ربوده است.
امروزه اگر گذری به روستای مهد داشته باشید به علت وجود حشرات به ویژه مگس‌ها قادر نخواهید بود که حتی چند دقیقه در فضای باز فعالیتی داشته باشید و به هر منزلی که سر می‌ زنی مردم از وجود این پشه‌ها رنج می‌برند و خواستار رفع این مشکل از سوی مسئولان هستند.
مطالعات طرح فاضلاب دهدشت از سال ۱۳۸۳ شروع و در سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی آن آغاز شد.
طرح تصفیه‌خانه فاضلاب دهدشت برای ۸۰هزار نفر برنامه‌ریزی شده بود که نیازمند ۱۰۵ کیلومتر شبکه جمع آوری است اما تاکنون ۶۰۰۰ متر مکعب فاز اولیه آن انجام شده و تاکنون ۲۰ کیلومتر شبکه انتقالی داخلی به مرحله اجرا درآمده است.
فاز اول سیستم تصفیه‌خانه دهدشت با اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیاردریال به بهره‌برداری رسید اما تاکنون به دلیل غیرفعال بودن هنوز قطره‌ای فاضلاب به این تصفیه‌خانه هدایت نشده است.
اکبر امینی، دهیار روستای مهد در گفت‌وگویی مشکلات روستای مهد را یادآور شد و گفت: تا کنون چندین بار مسئولان از این منطقه دیدن کردند اما متاسفانه هیچ گونه اقدامی برای رفع این معضل صورت نگرفته و این جور بازدیدها تنها برای رفع تکلیف است.
وی ادامه می دهد: از شدت بوی نامطبوع  فاضلاب رها شده حال انسان به‌قدری بد می‌شود که برای استفاده از هوای پاک و فرار از آلودگی هوا و مخصوصا وقتی باد می‌وزد در منزل نمی‌مانیم.
امینی با توجه به بازدید مکرر کرامت کریمی، فرماندار کهگیلویه و پیگیری بخشدار مرکزی شرمت‌الله حسینی‌پرور با بیان اینکه طبق مصوبات صورت گرفته طی چند روز اخیر توسط فرماندار کهگیلویه، خرید لوله‌‌ها برای کانال‌کشی فاضلاب به تصفیه‌خانه انجام شده و شهرداری موظف به حمل و اجرای این لوله‌ها جهت کانال‌کشی فاضلاب به سمت تصفیه‌خانه است گفت: امیدواریم این دفعه مسئولان کوتاهی نورزند و شهردار در خدمت‌رسانی به مردم صادق باشد.
قدرت‌الله بهرامی، ساکن روستای مهد با بیان اینکه روستای مهد جزو اولین روستاهای شهرستان کهگیلویه است اما همچنان در گمنامی بی‌توجهی مسئولان رها شده گفت: متاسفانه مسئولان و نمایندگان تنها به هنگام انتخابات و رای جمع‌کردن با وعده وعیدهای کاذب دل مردم را خوش می‌کنند و قول در برطرف کردن مشکلات می‌دهند اما همانگونه که می‌بینید هیچ کاری نکردند و تنها به فکر منافع خودشان هستند.
مصیب بهرامیان از دیگر ساکنان روستای مهد سرازیر شدن فاضلاب به این روستا را باعث بوجود آمدن بسیاری بیماری در بین افراد روستا بخصوص کودکان دانست و افزود: این فاضلاب دارای آمونیاک اوره است و هنگامی با هوا ترکیب می‌شود باعث انواع لک روی رنگ و پوست می‌شود.
وی ادامه می دهد: با گرم شدن هوا و غلظت بیش از پیش فاضلاب و وجود زباله‌های رها شده پشه و مگس به این محل هجوم آورده و امان مردم را بریده و بوی تعفن ناشی از فاضلاب آرام قرار را از مردم ربوده است.
با حالتی کاملا ناامید و خسته‌کننده می‌گوید: روستای مهد در سایه بی‌توجهی مسئولان و متولیان آبفای شهری کهگیلویه دچار مرگ تدریجی می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: با توجه به سرازیرشدن فاضلاب از دو مسیر دره‌شور و زندان و احاطه شدن روستا در قعر لجن و استفاده احشام از آب‌های آلوده فاضلاب خطرات زیان‌باری برای مردم به وجود آمده و با وجود فاصله سه کیلومتری با شهر دهدشت «مرکز شهرستان کهگیلویه» به ورطه فراموشی سپرده شده است.

کرامت کریمی، فرماندار شهرستان کهگیلویه سلامت مردم را مهمترین امر در زمینه بهداشت عنوان و با اشاره به بازدیدهای مکرر مسئولان از فاضلاب رها شده در روستای مهد این موضوع را یک مسأله بزرگ که سلامت مردم را به خطر می‌اندازد عنوان و تصریح کرد: طبق مصوبات انجام شده اداره آبفای شهری موظف به خرید لوله‌ها و شهرداری مکلف جهت کانال‌کشی فاضلاب به سیستم تصفیه خانه هستند.
وی ادامه داد: هر دو اداره موظف به اجرای مصوبه هستند و باید هر چه زودتر فاضلاب را از روستاهای در مسیر عبور دهند.
نادر صفاری، رییس آب و فاضلاب شهری کهگیلویه، شهرداری را متولی این کار دانست و با بیان اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری هیچ گونه تعهدی در قبال معابر فاضلاب ندارد، گفت: همکاری لازم در تامین لوله مورد نیاز با شهرداری دهدشت انجام خواهد شد.
جواد تخشا، شهردار دهدشت طول مسیر راه ساماندهی فاضلاب مهد را قریب به ۱٫۵ تا ۲ کیلومتر عنوان کرد و گفت: طبق مصوبات صورت گرفته آب و فاضلاب شهری باید لوله‌ها را خریداری و شهرداری موظف به اجرای آن خواهد بود.
شهردار دهدشت عنوان کرد: امید می‌رود با اجرای این مصوبه این معضل زیست محیطی پایان یافته و فاضلاب شهر دهدشت به تصفیه خانه هدایت خواهد شد.

همچنین عبدالحسین موسویان زاده، مدیر مرکز بهداشت و درمان کهگیلویه مسئولیت حل این معضل را وظیفه آب و فاضلاب شهری دانست و با بیان اینکه رعایت بهداشت تنها وظیفه وزارت بهداشت و شبکه بهداشت نیست خواستار رفع این معضل زیست‌محیطی شد.
وی هدایت آبهای سطحی و فاضلاب شهر دهدشت به سمت این روستا را تهدید جدی برای سلامت مردم آن منطقه عنوان و افزود: طبق بازرسی بازرسان شبکه بهداشت سال گذشته مشاهده شد مردم این روستا با ایجاد تلمبه‌ای از همین فاضلاب و آب‌های سطحی برای مزارع از جمله هنداونه استفاده می‌کنند.
موسویان‌زاده با بیان اینکه بازرسان شبکه بهداشت در سال جاری مرتبا بر مزارع  نظارت خواهند داشت، سلامت مردم را در اولویت اول هر انسان متعهد به جامعه انسانی دانست و تصریح کرد: در صورت مشاهده هرگونه استفاده از آب‌های سطحی در مزارع پرونده تشکیل و متخلف به مراجع قانونی معرفی خواهد شد.
همه روزه وجود هزاران تن زباله در شهرهای مختلف کشور با همه تنوعی که از نظر آلودگی دارند مسئله‌ی است که با توجه به افزایش جمعیت و توسعه صنعت و تکنولوژی در صدر برنامه‌های بهداشت محیط زیست قرار گیرد امید می‌رود با توجه به فصل گرما و بوی آزار هنده فاضلاب اطراف روستای مهد مسئولان اقدامات لازم را برای هدایت فاضلاب به سیستم تصفیه خانه انجام دهند.

-------------------------------
گزارش: سیده مریم پیروزان
------------------------------
نام شما

آدرس ايميل شما

نوید ارو
Iran, Islamic Republic of
ساکنین این روستا اینقد پول دارن ک خودشون خصوصی موضوع رو حل کنند و بزارن مسئولین رو خریدن دو کیلومتر لوله با هم دعوا کنن واسه خوردن بودجه بیشتر.....
هم ولایتی
Iran, Islamic Republic of
مسولین محترم آستین همت رابالا بزنند ومردم رانجات دهندودنبال بهانه وشانه خالی کردن اززیربارمسولیت نباشندبه هرحال آنها هم حق حیات وزندگی در فضای سالم رادارند البته این معضلی است که برای مردمی که برای زیارت وقرائت فاتحه برای مردگانشان به قبرستان جدید میروندنیز مشکلات فراوانی ایجاد کرده است
Iran, Islamic Republic of
در روستای مهد هم هوا را از ما گرفته اند وهم خنده های معصومانی کودکان مان را مسولین شهرمان خجالت بکشن از این همه بی مسولیتی که در قبال این روستا از خو دنشان داده اند
ابوالقاسم آژفنداک
Iran, Islamic Republic of
در روستای مهد هم هوا را از ما گرفته اند وهم خنده های معصومانی کودکان مان را مسولین شهرمان خجالت بکشن از این همه بی مسولیتی که در قبال این روستا از خو دنشان داده اند
ابوالقاسم آژفنداک
Iran, Islamic Republic of
در روستای مهد هم هوا را از ما گرفته اند وهم خنده های معصومانی کودکان مان را مسولین شهرمان خجالت بکشن از این همه بی مسولیتی که در قبال این روستا از خو دنشان داده اند.....
شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

شش ویژگی خاصِ مناظره اخیر ترامپ و بایدن

دومین و آخرین مناظره انتخاباتی میان دونالد ترامپ و جو بایدن در مقایسه با مناظره پیشین،...
فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

فیلم| پشت پرده کتک خوردن دختر آبادانی فاش شد

همه زنان و مردانی که در این ویدئو دیده می‌شوند دیشب بازداشت شده‌اند.
ريزش غيرمنتظره بازارها

ريزش غيرمنتظره بازارها

قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و خودرو طی روز گذشته با ریزش چشمگیری مواجه شد که در گزارش زیر ...
1