تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۱۰۱۱۷۶

خادمی: از سدها هیچ خیری ندیدیم/ فرودگاه گچساران و یاسوج عملاً کارایی ندارند/وضعیت نامعلوم پتروشیمی‌ها

۲
۰
کبنا ؛استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان از سدهای ساخته شده در درون استان هیچ خیری به غیر از ضرر ندیده است.
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، سید موسی خادمی عصر امروز در حاشیه نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی رئیس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: باید به استان کهگیلویه و بویراحمد نگاه ویژه‌ای شود چرا که در بسیاری از شاخص‌ها این استان همچنان محروم است.khadmi232
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: برای مثال این استان در بحث راه‌ها در کشور بسیار محروم است، چرا که ۶۵ کیلومتر بزرگراه دارد.
وی به جاده مهم پاتاوه- دهدشت اشاره کرد و گفت: این جاده از ۲۰ سال قبل کار آن شروع شده، هنوز به نتیجه نرسیده است.
خادمی تصریح کرد: برای نمونه سدهای زیادی در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث شده که هیچ خیری از آنها ندیده‌ایم و به غیر از ضرر چیزی برای ما نداشته است.
وی افزود: در حوزه جنگل‌ها با وجود اینکه ۷۰ درصد از خاک ما را جنگل گرفته و سالانه ۱۰۰ فقره آتش‌سوزی داریم اما ریالی از اعتبارات حوادث به استان کهگیلویه و بویراحمد نداده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در بحث راه‌های ریلی و هوایی استان ما دارای مشکلات عدیده‌ای است، گفت: دو فرودگاه یاسوج و گچساران عملاً هیچ کارایی ندارند و پروازهای مسیر دور در آنها صورت نمی‌گیرد. فرودگاه گچساران که در اختیار شرکت نفت است در بحث‌های مختلف از جمله تأسیسات با مشکلاتی روبر است.
وی افزود: در استان کهگیلویه و بویراحمد ریل آهن نداریم و این آرزوی است که مردم استان خیلی وقت به دنبال آن بودند که این پروژه در نهایت با حضور آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور کلنگ‌زنی خواهد شد و اعتبارات زیادی نیاز دارد که امیدوارم به این پروژه توجه بیشتری در  معاونت برنامه‌ریزی شود.
خادمی ادامه داد: وضعیت پتروشیمی‌های گچساران و دهدشت نامعلوم است که یکی در حد زمین خالی باقی مانده و دیگری تنها ۱۳ درصد پیشرفت دارد.
وی گفت: پتروشیمی‌ها از سال ۸۲ کلید خورده‌اند، اما به دلیل چرخه ناقص آن اکنون در حال رکود و سکون مانده‌‌اند.
وی به راهکارهای برای خروج استان از محرومیت اشاره کرد و گفت: تا تمرکززدایی اعتبارات در کشور صورت نگیرد ما همین گونه خواهیم بود، چرا که ۸۶ درصد، اعتبارات عمرانی کشور به صورت ملی توزیع می‌شود.
خادمی ادامه داد: سهم ما از اعتبارات ملی و استانی هنوز کمتر از یک درصد است که نباید برای چنین استان‌های جمعیت را در نظر گرفت.
کهگیلویه و بویراحمد بالاترین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بالاترین‌ترین نرخ بیکاری کشور را دارد.
خادمی به ظرفیت‌های استان اشاره کرد و گفت: مردم کهگیلویه و بویراحمد همواره در کنار انقلاب بوده‌اند و در جنگ هشت ساله دفاع مقدس با اهدا یک هزار و ۸۰۰ شهید، ۱۰ هزار جانباز و ۱۸ هزار آزاده رتبه نخست کشور را به لحاظ جمعیت در حضور در جنگ به خود اختصاص داده است.
وی به وضعیت کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و ادامه داد: این استان با داشتن ۱۵ هزار کیلومتر وسعت و ۶۸۸ هزار نفر جمعیت کمتر از یک درصد وسعت و جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و دارای هشت شهرستان و ۱۹ بخش است.
وی جمعیت دانشجویی کهگیلویه و بویراحمد را ۵۳ هزار نفر عنوان کرد و گفت: این استان دارای ۲۶ مرکز آموزش عالی است که قبل از انقلاب جمعیت دانشجویی ما کمتر از ۱۰۰ نفر بوده و مراکز آموزش عالی ما رشد چندانی نداشتند.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به وضعیت بهداشتی و درمانی استان اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تحول سلامت که از طرح‌های خوب دولت تدبیر و امید است وضعیت بهداشتی نیز رو به بهبود است که سرانه تخت بیمارستانی از هر هزار نفر ۱/۳۶ درصد است که فاصله چندانی با کشور نداریم که امیدواریم با ساخت بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی یاسوج و دو بیمارستان گچساران و چهار بیمارستان دیگر در شهرستان‌های باشت، چرام، لیکک و شهر سی‌سخت شاهد تحول عظیمی در حوزه بهداشت و درمان استان باشیم.
خادمی کهگیلویه و بویراحمد را سرشار از استعدادها به خصوص در حوزه گردشگری دانست و گفت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ استعداد گردشگری و اکوتوریسم وضعیت خوبی در کشور دارد و استان ما از مقصدهای گردشگری در کشور است.
این مسئول توریسم زیارتی را از دیگر قابلیت‌های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و گفت: وجود ۳۰۰ امامزاده واجب‌ التعظیم در استان به خصوص امامزاده بی بی حکیمه (س) موجب شده که استان سالانه شاهد حضور گردشگران زیادی باشد، ضمن اینکه وجود توریسم‌های تاریخی از جمله شهر تاریخی دهدشت از دیگر  ظرفیت‌های گردشگری این استان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد جمعیت عشایری استان را ۷۰ هزار نفر خواند و بیان کرد: در سال‌های گذشته میزان جمعیت عشایری استان ۶۰ به ۴۰ بوده که در سال‌های اخیر جمعیت شهرنشینی استان رو به رشد بوده است.
خادمی به نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری در کهگیلویه و بویراحمد ۱۶/۵ درصد است که در کشور این آمار ۱۴/۱۰ درصد است و این استان رتبه اول کشور در به لحاظ بیکاری دارد که نیازمند توجه هرچه بیشتر دولت است.
مسئول ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد به منابع تخصیص یافته به استان در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تخصیص اعتبار استان در سال گذشته خوب و چشمگیر بوده و اعتبارات تخصیص یافته به استان بالای ۸۰ درصد بوده است.
وی تصریح کرد: درآمد مالیاتی و مالیات بر مشاغل کوچک کهگیلویه و بویراحمد درآمد خوبی حاصل شد و با وجود اینکه مشاغل بزرگ و درآمدزای چندانی در استان وجود ندارد اما درآمدهای مالیاتی استان رشد خوبی داشته است.
خادمی اضافه کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ظرفیت و استعداد در حوزه نفت و گاز از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده که ۲۵ درصد تولید نفت و گاز کشور را تامین می‌کند و در دوران تحریم ۵۰ درصد صادرات نفت کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
۱۸هزار آزاده!!!!!!!!!!!!!
لیزه
United States
ضمن سلام و سپاس از بازگو کردن نارسایی ها ، کمبود ها و توانمندی های استان برای چندمین بار توسط جناب آقای دکتر خادمی.
مشتاقم بدانم این ۶۵ کیلومتر بزرگراهی که آقای استاندار فرمودند در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد دقیقا در چه مسیر هایی واقع شده است؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1