تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب : ۱۰۰۸۶۱

موحد قدرتمند اما مظلوم!

۴۶
۰
کبنا ؛سید حسن دانشی
مقدمه:
چندی پیش به احترام شما عزیزان گرانقدر، به قدر وسع و مطابق آنچه می‌اندیشیدم، مطلبی را در مورد انتخابات کهگیلویه[کلیک کنید] نوشتم که به غیر از مغرضان از یک سو و همچنین کسانی که لطف داشتند و موافق نظر این حقیر بودند از دیگر سو – که خوشبختانه تعدادشان بسیار زیاد بود- دغدغه ی گروهی از جوانان عزیزی را که مخالف بودند و از طرق مختلف این دغدغه را به نگارنده منتقل نمودند برایم قابل تامل بود. اگر شما هم یکی از این عزیزان هستید از شما تقاضا دارم بدون پیشداوری اول این متن را تا به انتها بخوانید و بعد داوری کنید.
این عزیزان یا:movahd'
مقاله را حمایت از کسی می‌دانستند که ادامه‌ی مسیر آقای موحد بود و معتقد بودند که آقای موحد خود چه کرده است که اکنون از کاندیدای دیگری از همان طیف انتظار داشته باشیم.
و یا : دغدغه داشتند که اگر به مطالب نگارش شده معتقدم چرا سال‌ها از آقای موحد حمایت کرده‌ام که کاری برای منطقه انجام نداد.
متاسفانه پایه ی هر دو دغدغه، برداشت اشتباه و کاملا دور از انصافی بود – از نظر نگارنده - که به هر دلیل به این جوانان معصوم و ایده آل گرا منتقل شده بود. این برداشت که موحد هیچ کاری برای مردم منطقه ی انتخاباتی خود نکرد. از آنجا که این جوانان عزیز اکثرا در سالهای نمایندگی آقای موحد و قبل ازآن یا سنشان و یا موقعیتشان اقتضا نمی کرد که مسائل کلان منطقه را از نزدیک زیر نظر داشته باشند, بر خود واجب دیدم به رسم مروت و روشنگری مسائلی را با آنها در میان گذارم . هر چند می دانم در این فضای غبارآلود با انتخاب این تیتر احتمالا مورد هجوم بی احترامی ها و تهمت های مغرضان و متعصبانِ دگم اندیش قرار خواهم گرفت, ولی حتما عزیزانی که بدنبال واقعیتند و دغدغه ی راستی دارند ارزش این را دارند که چون منی در راه آشکار نمودن بخشی از واقعیتِ گذشته, آبرو و عواطفم را در معرض هجمه های از سر غضبِ این همولایتی ها قرار دهم.
ولی از شما سروران باز هم تقاضا دارم که ابتدا این متن را تا انتها بخوانید و بعد داوری کنید.
همین ابتدا اعلام و اعتراف می‌کنم که مسلماً و حتما نه رفتار آقای موحد و بیشتر از آن نه رفتار و کردار کسانی که به عنوان لیدرهای ایشان شناخته می شوند از اشتباه و خطاهای کوچک و بزرگ و گاها تاثیرگذار مصون نبوده اند. مگر ممکن است کسی در بالاترین سطح تصمیم گیری این دیار حضور داشته باشد و از اشتباه و خطاهای تاثیر گذار بری باشد؟ ولی از یاد مبرید که انسانهای بزرگ را همیشه با درنظر گرفتن کارهای مثبت و منفی که برای جامعه ی خویش انجام داده اند در ظرف مکانی و زمانی خاص آن دوران و با نگاه به شرایطی که در آنها اقدامات مختلف را انجام داده اند قضاوت می کنند. از شما خواننده ی محترم (مخصوصا جوانانی که سطح انتظارات و چهارچوب فکری شان در شرایط جدید شکل گرفته است) تقاضامندم که این مرد بزرگ را نیز بدور از تعصبات و با در نظر گرفتن ظرف مکانی – زمانی و شرایطی که در ادامه سعی در تشریح بخشی از آن خواهم داشت، قضاوت کنید.
جاده ی آسفالت به مثابه یک رویا!
همانگونه که در مقدمه عرض کردم، از برخی از شما جوانان عزیز شنیده‌ام که آقای موحد را به کم‌کاری متهم می‌کنید. به اینکه فقط کار شخصی انجام داد و در دوران نمایندگی کار بزرگی برای منطقه‌ی خویش نکرد.
ای کاش در زمانی که آقای موحد برای اولین بار به عنوان نماینده این منطقه انتخاب شد، مثل این دوران دوربین و وسایل ثبت وقایع و شرایط به فراوانی و سهل الوصولی اکنون بود. که اگر بود دیگر نیازی به امثال این نوشته نمی بود. ای کاش می‌دانستید که در زمانی که آقای موحد کار خودش را در مجلس شورای اسلامی شروع کرد بیشتر مردم تا آنزمان مگر به لطف رهگذری «شهری» و یا فامیلی «شهر رفته» عکسی سیاه و سفید و تار از خود داشتند. عکسی که گرانبهاتر از آن بود که صرف منظره و محیط شود و باید به ثبت چهره ی روستایی و زحمت کشیده ی افراد مصروف می شد. آنهم نه این روستاهای امروزی که کم از شهر ندارند، روستایی که پر بود از اگر نگویم فقر، کمبودِ کاملا محسوس و ملموس امکانات. روستاهایی که ۹۰% شان از ابتدایی ترین امکانات زندگی از آب آشامیدنی گرفته تا بهداشت و حتی مسیری ماشین رو(جاده ای خاکی که ماشین بتواند طی کند و در راه نماند!) برای ارتباط با شهر بی بهره بودند. چه برسد به برق و گاز و تلفن و مدرسه وحتی جاده ی آسفالت!
برای درک بهتر مسئله مجبورم مسائلی را بیان کنم که شاید به مذاق شریفتان خوش نیاید ولی چه کنم که در زدودن غبار تهمت‌ها و افتراها چهره‌ی زخم‌های گذشته هم خود را می‌نمایاند. زمانی که موحد نماینده مجلس شد جوانان «باکلاس» کهگیلویه آنهایی بودند که به رسم شریف کارگری به «شیراز» و «بهبهان» می رفتند و با خود لباسی مد آن روز بر تن و به سوغات می آوردند و یا ضبط صوتی برای کاستهایی که در این منطقه به زور پیدا می شد و باید از شهرهای گفته شده همان جوانان با خود می آوردند ! امروز یک جوان کهگیلویه ای خود را از جوان بهبهانی پایینتر نمی داند. امروز جوانان کهگیلویه فقط برای کارگری به شیراز نمی روند . امروز زیر ساختهای ارتباطی در شهرها و حتی روستاهای کهگیلویه از بسیاری از مناطق کشور پیشرفته تر است و اگر نباشد در حد همانهاست که زمانی سالها و شاید دهها سال از آنها عقب بود.
حتما بخشی از این پیشرفت به دلیل پیشرفت های عمومی در سطح کشور و حتی دنیاست ولی مطمئن باشید که بخش زیادی از پیشرفت نسبی منطقه ی ما که به حتم از بسیاری مناطق دیگر بیشتر و سریعتر بوده است مرهون تلاشهای شبانه روزی سید حاجی محمد موحد بوده است که با سیاستورزی و ارتباطات مناسب با مسئولین کشوری از یک سو و تلاش و پشتکار مثال زدنی از سوی دیگر، اعتبارات بسیاری برای ساخت زیرساختها به منطقه ی ما سرازیر کرد.هرگز نمی خواهم بگویم که ما هم اکنون پیشرفته هستیم و محرومیت نداریم . مسلما کمبود ها و کاستی ها بسیار است. ولی قابل انکار نیست که نسبت به گذشته اقدامات بسیاری صورت گرفته است. اقداماتی که نه تنها کم نبوده اند بلکه از بیشتر مناطق کشور بیشتر و تاثیرگذار تر نیز بوده اند.
زمانی که موحد نماینده شد به بیشتر روستاهای منطقه فقط با وانت تویوتا (البته نه این تویوتاهای های لوکسی که الان بعضا در دهدشت می بینید) و یا لندرور-چون دنده کمک داشت و از چاله ها بیرون می آمد! امکان رفت و آمد وجود داشت و برق از تنگ هیگون هم نگذشته بود. زمانی که موحد نماینده شد از تنگ پیرزال الاغ با بار به سختی عبور می کرد! و بسیاری از روستاهای ما امید نداشتند تا چندین دهه ی بعد صاحب جاده ی خاکی شوند چه برسد به جاده آسفالت و برق و آب لوله کشی و گاز و حتی تلفن! زمانی که موحد نماینده شد حتی به جاهایی مثل قلعه رئیسی و دیشموک که مناطقی بسیار وسیع و پرجمعیتند تنها می شد پشت وانت تویوتا مسافرت کرد و مردم روی سپر وانت تویوتا و وانت های قدیمی و کهنه ی دیگر جابجا می شدند. نه به خاطر کمبود ماشین که به خاطر مسیری که پیکان و دیگر سواری ها از آن عبور نمی کردند و در راه می ماندند! در بسیاری مسیرها اگر چند روز باران می بارید راه ارتباطی روستاهای زیادی با هر کجای دنیا قطع می شد و چه بسیار انسانهایی که در این روستاها به دلیل عدم امکان اعزام به شهر (معمولا بهبهان و اهواز و شیراز ) جان می باختند. در همین دهدشت هر کس اندکی حالش وخیم می شد فورا به شهرهای گفته شده اعزام می‌شد. آنهم با دو سه آمبولانس خراب و کهنه که بعضا قابل استفاده نبودند. حال تصور کنید در این منطقه چه روستاها و مناطق دورافتاده ای وجود داشت که نیاز به رسیدگی داشتند. نیاز به زیرساخت داشتند. نیاز به مدرسه و خانه بهداشت و آب و برق و گاز و جاده داشتند . منطقه ای محروم که از سیلاب کلوار تا باباکلان کشیده شده بود. از پل بریم باشت تا رود تلخ بهمئی و از دلی سادات تا مرز استان خوزستان.
تمام هم و غم موحد در دوازده سال اول نمایندگی رساندن منطقه‌ی به شدت محروم از امکانات اولیه اش به سطح دیگر مناطق کشور و حتی بعضا جلوتر از آنها شد. که الحق و الانصاف این حقیر شاهدم چه سختی ها و مرارت ها و شب بیداری هایی را در این راه تحمل کرد. موحد نه تنها از راههای معمول که دیگر نمایندگان برای تامین اعتبار در پیش می گرفتند بلکه از راههای دیگر - از رو زدن به این و آن گرفته تا التماس به مسئولین مختلف دولتی و ایجاد ارتباطهای دوستانه با هر کسی که گمان می کرد می تواند در برون رفت این منطقه ی محروم از این محرومیت عظیم نقش داشته باشد- همه ی تلاش خود را مصروف گرفتن اعتبار و امکانات برای تامین زیرساختهای لازم برای این مردم کرد.
شاید شما ندانید که همین جاده ی سادات که در هشت سال گذشته درصد بسیار بالایی از بودجه ی عمرانی در منطقه را به خود اختصاص داده است در زمان موحد شروع شد و ۶۰% پیشرفت نیز داشت! حال شما وجدان خود را قاضی کنید که در شرایطی که این جاده با بلعیدن بودجه ای بسیار کلان از کل بودجه ی عمرانی منطقه در این هشت سال هنوز به پایان نرسیده، کار موحد چه ارزشی داشته است. ارزش این کار وقتی دوچندان می شود که به یاد بیاوریم این جاده یکی از کارهای کوچک موحد در دوره ی نمایندگی بود و درصد بسیار کمی از بودجه ی راهسازی در منطقه را به خود اختصاص می داد.
اقدامات کلان موحد:
همانطور که توضیح داده شد دوازده سال اول نمایندگی موحد صرف کارهای زیربنایی و رساندن سطح محرومیت منطقه به دیگر مناطق محروم کشور و حتی پیش افتادن از آنها شد! کارهای زیربنایی که نیاز و خواسته ی اصلی مردم در آن دوران بود و موحد به عنوان نماینده ی مردم در رفع این نیازها از هیچ تلاشی فروگذار نکرد. اما در دوره ی آخر نمایندگی با پیشرفت منطقه و رسیدن آن به نقطه ای به طور نسبی مطلوب از یک سو و افزایش افراد تحصیلکرده و صنعتگر از سوی دیگر, نیازها و خواسته های جامعه نیز به سمت تاسیس کارخانجات کلان و جاده های ملی که به منطقه ی کهگیویه مزیت هایی نسبت به مناطق دیگر بدهد و باعث افزایش سرمایه گذاری در منطقه و به تبع آن رشد اقتصادی منطقه شود، متمایل شد.
در این دوره غیر از کارخانجات کوچک و متوسط بسیاری که در مناطق مختلف تاسیس شد – از دستمال کاغذی تا لبنیات از دمپایی تا آب مقطر از قطعات اتومبیل (مقل فیلتر هوا) تا چندین سنگ شکن و ... - موحد تمام کارهای لازم برای تاسیس کارخانه سیمان , پتروشیمی و فسفات را انجام داد که متاسفانه به دلیل کم کاری و بی درایتی که در هشت سال گذشته اتفاق افتاد هیچ کدام به سرانجام نرسید. کارخانه سیمان که حتی ساخت و ساز آن شروع شد به دلیل کم کاری و سستی نماینده و مسئولین منطقه طبق شنیده ها قرار است به مزایده گذارده شود! پتروشیمی هم که زمینش در صحرای کلاچو خریداری شده بود متاسفانه در حالی که همه ی کارهای پتروشیمی گچساران شامل خرید زمین بعد از آن شروع شد در حالی که برادر کوچکترش تقریبا به بلوغ رسیده , بعد از موحد کاملا به دست فراموشی سپرده شد و کوچکترین قدمی در این زمینه برداشته نشد! فسفات چرام که به گفته ای بزرگترین معدن فسفات در خاورمیانه است نیز به داستانی مشابه گرفتار شد.
تاسف آورترین داستان در مورد جاده ی استراتژیک دهدشت – اصفهان اتفاق افتاد. جاده ای که قرار بود بخش عمده ی محور مواصلاتی شمال به جنوب شود و بیشترین ترافیک شمال به جنوب روی این جاده منتقل شود. این جاده به تنهایی می توانست –و می تواند – منطقه ی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده و و همچنین گچساران و دیگر مناطق اطراف را از انزوا درآورده و باعث رشد بسیار سریع اقتصادی و فرهنگی در این مناطق شود. متاسفانه ساخت این جاده بعد از موحد بسیار کند پیشرفت تا زمانی که یکی از مدیران موفق ملی که اتفاقا از طیف موحد بود کار را در دست گرفت و نه تنها سرعت به سرانجام رسیدن این جاده را چند برابر کرد و جوانان بسیاری را نیز در این بحران بیکاری در ساخت این جاده به کار گرفت. متاسفانه حسودان و کسانی که طاقت نداشتند پیشرفت منطقه به اسم موحد و مدیر ملی هم طیفش تمام شود همه ی تلاش خود را کردند تا این مدیر موفق ملی این جاده را به سرانجام نرساند.
کارهای شخصی:
کین و دشمنی باعث می شود که برخی کارهای خوب افراد بزرگ را نیز تبدیل به نقطه ضعف کنند و این در حالی است که تکرار روایت این افراد کم کم آن را تبدیل به واقعیت در ذهن من و شما می نماید. موحد خود زاده ی فقر منطقه بود و فقر این مردم را با ذره ذره ی وجودش درک کرده بود. این هم ذات پنداری با فقیرترین اقشار اجتماع خصلتی است که تنها افرادی که خود از ابتدا مثل همین مردم و در کنارشان زندگی کرده اند توان آن را دارند. البته حفظ خود و فراموش نکردن گذشته توانایی و موهبتی است که معدود افرادی از آن برخوردارند. موحد زاده ی فقر این منطقه بود و گذشته ی خود را فراموش نکرده بود. این مهم باعث می شد که بداند رفع گره از مشکلات مردم منطقه مثل رفع گره از مردم مثلا تهران نیست که آنها را مرفه تر نماید بلکه رفع گره از مشکلات عمیق زندگی آنهاست و گاها نجات زندگی شان. موحد به افراد دیگر که شاید فقر نبودند هم تا حد امکان کمک می کرد ولی بیشتر همتش بر رفع مشکلات مردم فقیر و کم بضاعت منطقه بود. گواه من یک طبقه خانه ی مسکونی موحد در تهران است که آن را به عنوان استراحتگاه در اختیار مردم قرار داده بود. مردمی که پرداخت کرایه مسافرخانه هم برایشان سخت بود. کدام نماینده را سراغ دارید که در جایی که خود و خانواده اش زندگی می کنند یک طبقه را به طور کامل در اختیار مردم منطقه ی انتخابی اش قرار دهد. مردمی که ۲۴ ساعته چه در مجلس و چه در منزل مشکلاتشان را برای حل کردن با وی در میان می گذاردند.
خدا را شاهد می گیرم که بسیار شاهد بودم موحد از ساعت هفت صبح تا ده شب بدون استراحت به خیل عظیم مراجعان جواب می داد و گاهی خوردن غذا را فراموش می کرد.
خدا را شاهد می گیرم طبقه ی مذکور بیشتر اوقات پر بود از مهمان هایی که از دورترین نقاط روستاهای اطراف آمده بودند و تصور کنید در یک محله ی نسبتا خوب در تهران رفت و آمد و حضور این همولایتی ها که همانطور که می توانید تصور کنید گاها با ظاهری ساده و روستایی – و حتی بعضا در عرف منطقه ی خودمان هم نامناسب خوانده می شود- رفت و آمد می کردند و به رسم منطقه ی خود بلند حرف می زدند و رفتار می کردند و حتی گاه و بیگاه قصد داشتند که به طبقه ی دیگر بروند و با ایشان ملاقات کنند و ... چه مشکلاتی ممکن بود برای خانواده ی آقای موحد بوجود بیاورد. ولی این نه تنها مایه شرمندگی و عصبانیت آقای موحد نبود که همیشه به آن افتخار می کرد و می کند.
در آخر:
شاید هیچ فرد مطلعی را در استان کهگیلویه و بویراحمد پیدا نکنید که محبوبیت موحد در میان مردم را انکار کند. مسلماً نمی توان این محبوبیت را حاصل پروپاگاندا و فریبکاری رسانه‌ای دانست. رسانه های استان کهگیلویه و بویراحمد تازه چند سالی است که عمومیت یافته اند و در زمانی که موحد روز بروز بر محبوبیت خود می افزود خبری از این رسانه ها نبود. مطمئن باشید که این مردم تفاوت زندگی خود در سالهای قبل و بعد از نمایندگی موحد را دیده اند که اینگونه از وی حمایت می کنند وگر نه نماینده حاضر کهگیلویه که هم برعکس آن دوران رسانه در اختیار دارد و هم مسئولین و دولت سالها همفکر و هم رای وی بوده اند در دوره ی دوم اگر به لطف بی رقیبی نبود به اعتراف اکثر مطلعان امکان رای آوری بسیار پایینی داشت. موحد در هر دوره از دور پیش بیشتر رای می آورد و همه قبل از شروع انتخابات وی را پیروز بلامنازع می دانستند. عامه مردم شاید توان ارائه تحلیل های منطقی و محکم را نداشته باشند ولی تجربه ثابت کرده است که به طور ناخودآگاه مهر کسی را در این عرصه به دل راه می دهند که او را بیشتر حلال مشکلات خود, خانواده و منطقه شان می دانند. پس خواهش می کنم در مقابل اینهمه تخریب و تهمت که به ذهنتان سرازیر می کنند یکبار هم خودتان شخصا و به صورت میدانی دنبال حقیقتِ موضوع بگردید و از مردم روستاهای دور و نزدیک و شهرهای منطقه ی انتخاباتی کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده بپرسید چرا موحد اینقدر بینشان محبوب است؟
نام شما

آدرس ايميل شما

دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
... مگر کشاورز بودن...هست. از هزینه آرای همین مردم بود و هست که امثال شما شکم گنده شده اید حالا در مقاله ات مردم کهگیلویه را چوپان و کشاورز بد بو و پا نشسته عنوان می کنی ......به این قلم و اندیشه ات منت حقوق نداده مردم را به مردم می گذاری. خدا به اندیشه ای که مردم خود را خوار و نادان می پندارد مجال زور آزمایی ندهد.
محمدیان
Iran, Islamic Republic of
به همون خدا ..فقط برای .و ..انجام داد نه شهر
بی غرض چرام
Iran, Islamic Republic of
احسنت عالی بود/خدابزرگ است
باوی خلیج فارس
Iran, Islamic Republic of
اگه بزرگ مردی مثل موحدبادکترناجگردون وحاج زارع نماینده استان باشند چه میشه ...ازتهران هم جلومیزنیم به امیدان روز
Iran, Islamic Republic of
آقای دانشی یکبار متن خود را یخوانید بشدت از اقدامات انجام شده توسط حاج آقا بوجد می آیید از پتروشیمی ۱۰۰۰ روزه تا .... متآسفانه امثال شما منافع فردی و شخصی و خصوصی خود را بر نه منافع ملی بلکه منافع شهر و منطقه خود ترجیح می دهید.آقای دانشی نگفتید وقتی موحد بود به دهدشت برای سرمایه گذاری زیرساختی دلار ۷ با یارانه بسیار پایین می دادند .دریغ از پیگیری و انجام یک پروژه. آقای موحد به انجام کارهای بعضی دوستان اینقدر گرفتار بود که وقت کار برای عموم و منطقه نمی کرد.
جالبه ؟؟ واقعاً عجیبه که شما که با زبان منطق که البته از متن مشخصه که برای توجیه و لاپوشانی است والا هم شما می دانید و خود آقای موحد می داند که چه ظلمی به دهدشت شده.
چرا نمی گویید آلان مناطق اطراف دهدشت کجا هستند و دهدشت کجا؟
چرا نمی گویی دهدشت مثل یه روستا شده است؟
در انزمان که شما آمار می دی دهدشت از مناطق دیگر اگر جلو نبود عقب هم نبود؟
حرف کلی زدن بدون استناد آسان است.
پیشرفت مناطق دیگر که ظرف یکسال و یا دو سال رخ نداده
بنده خدا منصف باش
آقای موحد ۱۶ سال نماینده بود
خداوکیلی غیر از کار شخصی برای برخی مثل شما و بقیه که همه مردم می دانند
یک کار ماندگار از ایشان نام ببر.
ترجمه فارسی !
United States
موحد خوب؟ باشه خوب...
آقا اصلا بهتر از موحد کسی در خاورمیانه نداریم! باشه!
حالا این حرف "مدیر موفق ملی" که افتادید دنبالشو بذاریم کجای دلمون؟
بابا موحد لااقل یه درسی استادی حوزه ای دیده بود
این برادر .چی؟
جان خودت چطور روتون میشه؟
تازه همون موحد هم برای مردم ۲۵ پیش نماینده خوبی بود.
حالا بعد از ۲۵ سال افتادید دنبال ورژن پیمونکار بی سوادش؟
ای خدا هووووووووووووووووووووووی....!
نفت خیز
Iran, Islamic Republic of
درود برشما اقای دانشی موفق باشید.
همشهری
Iran, Islamic Republic of
ولازم نبود بگین چرا شورای نگهبان که تسهیل کننده قبول شدن موحد بود چرا رای به عدم صلاحیت ایشان داد فقط نگین سفارش منفی براش کردن که قلقلکم میاد که توی بحث سفارش و رابطه بجای ضابطه خود موحد استاد تمامه
رضا سبزواری
Iran, Islamic Republic of
بسیار روشنگرانه عالی و صادقانه
سخن کز دل براید لاجرم بر دل نشیند
پیروز و سربلند باشید
بچه بلاد شاپور
Iran, Islamic Republic of
گفتی باور کردم ، اصرار کردی شک کردم ، قسم خوردی فهمیدم که داری دروغ میگویی (منتسکیو)
حکیم
United States
البته آقای موحد برای منطقه زحمت کشیدند. ولی این به این معنی نیست که کسی بهتر از این نمیتوانست کار کند. کارنامه ی ایشان چندان درخشان نیست. در زمانی که شما میفرمایید در کهگیلویه محرومیت بود خوب است بدانید در تهران پایتخت کشور هم بیشتر مناطق حتی گاز کشی نداشت. ولی امروز تقریبا همه ی کشور از آنچه به کهگیلویه تعلق گرفته و بهتر از آن برخوردار است. همه ی این خدمات را نظام مقدس جمهوری اسلامی در همه جای ایران انجام داده. (اگر سری به مناطق جنگ زده ی غرب کشور بیاندازید به عمق حرف من میرسید.). ما همواره در جایگاه آخر توسعه نیافتگی کشور بودیم و هستیم. به همان نسبتی که سایر استانهای محروم رشد کرده اند رشد داشته ایم. در مواردی هم کمتر از دیگران رشد داشتیم. بله. تمام ایران به یمن انقلاب نسبت به گذشته ی خودش رشد داشته ولی ما هیچ برتری خاصی نسبت به سایر استانها نداشتیم. پس از آقای موحد بت نسازید. سوالی که با باید بپرسیم این است که در مدت نمایندگی ایشان، سرعت رشد مالی خانواده و لیدر های ایشان بوده یا سرعت رشد کهگیلویه. اگر به این سوال پاسخ دادید حوزه ی بی نظیر خدمتگذاری آقای موحد مشخص می شود.
Iran, Islamic Republic of
حالت خوبه سید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!
چه تعریف و تمجید
واخ واخ واخ
خخخخخخخخخخخخخخخ
واس ماس
Iran, Islamic Republic of
با عرض سلام. لطفا کامنت را منتشر نمایید.جناب اقای دانشی صحبت های بسیار جالبی کردید. از اینکه در دوران موحد مردم اومدن شهر.مردم عکس می گرفتن/مردم میرفتن شیراز واسه کارگری . مردم برق نداشتن /جاده نداشتیم ......همه و همه حرف های شما با فرض اینکه درست باشن.....
چند سوال از لیدر سمت راست اقای موحد جناب اقای دانشی(که اتفاقا از سادات و اشنایان موحد می باشن) اقای دانشی شما بفرمایید کدوم یک از طرح های موحد در سطوح ملی بود کدوم یک از کارخانه جاتی که نام بردید مشغول به کار می باشن فکر نمی کنی صاحب کارخانه جات با دلال بازی اومدن وام های هنگفت گرفتن رفتن۲اقای دانشی اون دوره نیاز به عکس گرفتن نداشتیم نیاز به شهر اومدن نداشتیم یعنی شما فکر میکنید با چند تا عکس گرفتن رنگی مشکل حل میشد یا با چند تا ارد دادن وووووو /اقای دانشی فرزاندان شهر بلاد شابور غیر تمندان اریوبرزان با توانای های خود توانستن پیشرفت نماین و حالا خودشان را بالاتر از همه بدانند(تا جای که ما میدانیم اقای موحد در مواقع نمایندگی مخالف رشد بچه ها بود )۳اقای دانشی لطفا خودتان بفرماید کدوم یک از لیدرها اقای موحد در گذشته جایگاه سطوح مدیریتی در کشور داشتن (اکثرا یا پیمانکار بودن یا .......) اقای دانشی شما که یادت نرفته دیدار اقای موحد با اقای هاشمی را حتی یک نخبه علمی باخودشان نبردن و درپایان اقای دانشی ما نیاز به پیشرفت داریم پسرفت
بدون حاشيه
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای دانشی .این همه تعریف تمجید ازاقای موحددیگربسه ککاجونی........ایااین شعرراشنیدی که بنی ادم اعضای یکدیگرند.....اینشعر درموردموحدکه خودازبتن سوق.وسوقی تباراست صدق میکند ....سوقی که جایگاه ومحل امنی برای موحدولیدرهای گردن کلفتش است چه خدماتی برای توسعه اش انجام داده....۱۳کیلومتر جاده الان۲۴سال است که به عنوان جاده مرگ معروف شده رانتوانست درزمان حکومتش به اتمام برساند....بذاردولت تدبیروامیدونیروهای دلسوزش از جمله/مهندس رزمجو/بخشدارسوق که الحق والانصاف صحاب داردودرزمان تصدی خود دربخشداری بسیاری فعالیت درسوق حوزه بخش ازجمله راک.زادگاه موحدوقله دزکوه انجام داده جای تحسین دارد......اقایدانشی وراددست ازسراین مردخدابرداریدبذاریدگناهانی که درزمان صندلی مجلسش راکه باعث وبانیش شماهابودیدطلب بخشش ازخداوندومردم شریف کهگیلویه وسوق بکند.....دست ازسرش برداریدکسان دیگرغیر ازموحدهستند که بتونندبرای این دیار کاربکنند......راستی اقای دانشی عزیز شما ولیدرهایتان جناح راستی هستید چطور توی فکر نماینده شدن توی دولت تدبیر وامیدشدید ....مگر از بچه هایتان هنوز بیکاراست.
همولایتی
Iran, Islamic Republic of
موحد حتما امسال نماینده گچساران وباشته.
Iran, Islamic Republic of
جناب دانشی پیشرفت ۱۶ ساله موحد را با پیشرفت دوساله تاجگردون مقایسه کن تاج با فکر و قلمش موحد با موبایلش
باانصاف
تو هم من دوره موحد خوب .باید تعریف بیی موحد هم خوب خه غیر از خوشه بوینه
.
Iran, Islamic Republic of
.خیلی نماینده ی پرتلاشی بود. قاچاقچیان زیادی ..... که الان دارن جوونای ما رو به خاک سیاه می نشونن. خیلی ا...... که دورهای بعدی..کرد. خیلی ها که هنوز بعد از بیست سال هم هیچ عددی نیستند رو به زور سوار بر گرده ی مردم کرد. بعضی ها رو با مدرک دیپلم رئیس یک اداره ی تخصص ی کرد که چندین و چند مهندس زیر مجموعه اش بودند. خیلی از بچه های نخبه ی منطقه رو از ترس اینکه بعدا براش دردسر میشن مانع پیشرفتشون شد. در این زمینه میشه گفت ایشون برای حفظ صندلی خودشون دارای رکورد هولوکاست نخبه کشی هستند. اگر امثال شما از موحد تعریف نکنید کی باید ازش تعریف کنه؟!! موحد برای همونهایی که برش پیش آقای رفسنجانی نماینده ی خوبی بود. ولا غیر
کهگیلو کره شمالی نیست
United States
این خدمات رو جمهوری اسلامی در همه جای ایران انجام داده. در خیلی از استانها سرعت پیشرفتشون با ما قابل مقایسه نسیت. موحد برای شما و راد و دولت و اون چندتا پیمونکار دیگه خوب بود. یعنی میخواین بگین در این مدت هرکش دیگه جای موحد بود جمهوری اسلامی بهش جاده و گاز و برق و ... نمیداد!! مردم عقل دارن جناب دانشی. اینجا کره ی شمالی نیست که ما از جاهای دیگه خبر نداشته باشیم!! برو اراک رو نگاه کن. سی سال پیش که آقای موحد نماینده ی ما شد اونجا بیابان برحوت بود. ولی الان به یم کلانشهر و قطب بزرگ صنعتی کشور تبدیل شده. نه مثل ما به خوزستان و مناطق نفتخیز نردیکه نه به دریای آزاد نزدیکه و نه اصلا ۳۰ سال پیش زیرساختی داشت. همه ی اینها همزمن با نمایندگی موحد در استان ما انجام شده. توی هر استانی که بری این خدمات با کمیت و خیفیت بهتر توسط جمهوری اسلامی انجام شده. شما مردم رو چی فرض کردی که منت اینا رو سرمون میذاری؟؟!!!!
باوی
United States
بزرگترین ..رواج پارتی بازی،بی توجهی به حق،سفارشات نسنجیده،سواستفاده از بی سوادی وآگاهی کم برخی از مردم وخلاصه موج سواری بود.خوب که سعی در بیان خدمات ایشان داشتیدببینید چه نوشته اید واقعا"۱۶ سال هرکی بود بیشتر کار می کرد.ضمنا"از ابتدای متن صحبت از انصاف کردید ولی در بیان خدمات نماینده بعدی حاضر نشدید یک سرسوزن انصاف به خرج بدی.جوری نوشتی که انگار ایشان بعد از نماسنده شدن اصلاگ تهران ومجلس نیومدن وهمون دهدشت خونه شون خوابیدن.(عجب انصافی داری!).ضمنا"اینو هم بودنید هیچ وقت معلوم نشد موحد خطش چیه وبا کیه.یادت باشه جوری نوشتی که انگار موحد اولین نماینده بعد از انقلاب بود درحالیکه ایشون حدود ۱۰ سال بعد از انقلاب نماینده شدند.
روشن
Iran, Islamic Republic of
بله دستش درد نکنه کارخانه سیمان کهگیلویه رادودستی تقدیم سید باقر موسوی درتنگاری یاسوج کرد جالب است هنوز هم روی قطعات اصلی کارخانه هک شده کارخانه سیمان کهگیلویه
روشن
Iran, Islamic Republic of
راستی خاوری چه شد
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم واست که خودت را نویسنده می دانی و از عملکرد موحد دفاع می کنی، بابا یا خودتو زدی به خواب یا از بودن موحد نفع می بری، کجای کاری بابا؟ منطقه ما در همه شاخصهای توسعه از آخر اول هست
جمشیدی
Iran, Islamic Republic of
موحد جز برای خانواده هایی مثه پرهیز و دولت و راد...... دیگه جکار کرد جمع کن بابا
فرار
Iran, Islamic Republic of
حلقه موحد راد دولت دانشی پرهیز اینها موحد را بدبخت کردن وگرنه خودش توانمند هست
تنگ پيرزال - كلايه
Iran, Islamic Republic of
واقعا در ۸ سال اخیر دهدشت شبیه به یک روستا شد و وقتی دهدشت می روم دلم می گیرد.
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
.. حتما موحد گذاشتت سر کار که اینو میگی موحد هیچ کاری نکرد.مارو بیس سال عقب کشید
حمید
Iran, Islamic Republic of
خدا انشاللله ازش نمیگذره تو این دنیا تقاص کاراشو پس نده تو اون دنیا سخت میده
حمید
Iran, Islamic Republic of
فقط کار شخصی .تازه طرف خیلی زرنگ حالا که ووو م... دیپه نیازی به رای مردم نداره حتی گوشی کسیو جواب نمیده
هاشم
Iran, Islamic Republic of
......عنی .....با .....
سید سوق
Iran, Islamic Republic of
به جرات میتوان گفت همین بزرگواری که همه بهش ایراد میگیرن تو ۸سال بیشتر از ۱۶سال موحد برای کهگلویه کار کرد.من از نظر فکری کاملا با ایشان مخالفم .ولی سید پاکی هستن .مثل بعضی ها دغل باز نیستن .خیلی هم کار کردن.از بخش شدن سرفاریاب .تا شهرستانی چرام و لنده.تا پروژه ابرسانی از ایدنک به سوق و دهدشت..موحد بیس سال حتی سوق رو بخش نکرده بود..واقع بین باشید.
ق
Iran, Islamic Republic of
آقای دانشی موحد فقط پیش خودت محبوبه وگرنه ما نمیبینیم محبوبیتی داشته باشه.والا همه مخالفشن
یکی از اقوام نزدیک آقای دانشی
Iran, Islamic Republic of
خطاب به برخی دوستان : راستش من یکی از اقوام نزدیک آقای دانشی هستم که نویسنده ی این مطلبه. ,,و تدریس می کرد. بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی هم ایشون اکثرا یا مدیر دبیرستانهای مختلف بود یا معاون البته پست های دیگه هم اوایل انقلاب داشت مثل مسئولیت یه صندوق که یادم نیست چی بود و ... با اینکه سالها لیدر اصلی آقای موحد بود و همه ی زندگیش رو در این مسیر صرف کرد هنوز از ۵ تا پسرش که متاهل هم هستن ۳ تاش بیکارن . یکی شون تو تامین اجتماعی مشغوله با مدرک فوق لیسانس.یکی شون هم که خودش از اول رفت دنبال شرکتای خصوصی تو شهرای دیگه و پدرش کوچکترین کاری براش تو این زمینه نکرد. خودش هم با مدرک فوق لیسانس مدیریت و سابقه پاک و بی عیب در حال حاضر با حقوق بازنشستگی زندگیش میچرخه . چون هیچوقت دنبال پست و مقام و مال و منال نبود. حالا شما مقایسه کنین زندگی ایشون رو با کسایی که همدوره ایشون بودن و وارد سیاست نشدن. البته این اواخر یه وام گرفت که باهاش یه کارگاه تولید پودر سنگ زد که بدلیل نداشتن نقدینگی الان تعطیله و سند تنها خونش که از اول انقلاب داشته گرو بانکه براش. این وام هم تو گرفتنش از هیچ رانتی استفاده نکرد که اگر می کرد وضعش الان این نبود. به هر حال تو پاکدستی ایشون یک لحظه شک نکنین. اگر کسی شک داره می تونه از هر کسی که ایشون رو از نزدیک میشناسه تحقیق کنه.
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و ادب و پوزش دارم خدمت تمام دوستانی که دوستار آقای موحد هستند اما چه کنم نوشته آقای دانشی چاره ای نگذاشت.
جناب دانشی
در مدیحه ای که سروده اید فرمودید که در ظرف زمان - مکان بسنجیم
آقای دانشی مانور شما در بحث خدمات آقای موحد بر روی مقوله راه بود اما برادر من بچه کهگیلویه هستم و داغدار همین راه های که مستقیم به قبرستان منتهی میشود، چه نیکو جوانان که در این راه ها جان باختند، آقای دانشی در حال حاضر نقاط صفر مرزی مثل زابل علاوه بر راه های مناسب دانشگاه و بیمارستان و هتل و کارخانه دارند
از دورانی گفتید که بیماران منطقه را برای مداوا به دیگر شهرستانها میفرستند آقای دانشی بسیاری از مردم کهگیلویه بخاطر نداشتن یک بیمارستان مجهز در منطقه و حتی نبود امکانات مناسب جهت انتقال بیماران به دیگر شهرستانها داغدار جگرگوشه هاشان میشوند
جناب دانشی اشاره کردید به تعدادی کارخانه نیمه کاره که به تعداد انگشتان یک دست نمیرسد . چه وقیحانه بر زبان می آورید این کارنامه ننگین را
به خدا اگر نام خود را تغییر دهید کسی از شما خورده نمیگیرد
از خدمات به مردم بهمئی گفتید، لازم به یادآوریست که مردم بهمئی طی چندین نامه به رهبر انقلاب خواهان اضافه شدن منطقه بهمئی به خوزستان شدند و فریاد دادخواهی سردادند.
اما آقای دانشی بی انصافی است که نگوییم دوران نمایندگی آقای موحد و همفکرانشان حاصل و دستاوردی نداشته است.
نبود امنیت / رشد بیکاری / قاچاق / اعتیاد / چپاول و نابودی میراث فرهنگی / سرخوردگی و انحراف اخلاقی جوانان که آوازه غیرت و شرافتشان از آریوبرزن تا بزرگان خط شکن ۸ سال جنگ تحمیلی زبان زد جهانیان است.
موید این شرمندگی هایتان زندان شهر دهدشت است.
خسته نباشید برادر
بهمئی ها
Iran, Islamic Republic of
موحد چهره بی نظیر استان بوده آقایون توهین نکنید بی انصافی نکنید ...
شرفی
Iran, Islamic Republic of
بخدا راست گو اون موقی دوربین نبی وگرنه کارل بهتر رو ایابین ولی موحد جون بیشتر خوت خراب نکن الان من تمام استانل هونه داری تازه ستا دهدشت درست کردی بسه نریمان همسایته حق وگردنت داره سیش فعالیت جانانه کن
.
Iran, Islamic Republic of
....هیچ وقت از یاد نمیبرم چه //به شهرستان کهگیلویه کرد.
سادات
Iran, Islamic Republic of
با سلام
ما طایفه سادات آمادگی خود برای حضور آقای موحد را اعلام میداریم. ایشان هر چه باشه بهتر از این کوچکواری است. حداقل هوای کسانی را که پشتش بودند را داره. حداقل به حامیانش نمیگه شما را نمیشناسم. ایشون حتی با کسانی که میدانست بهش رای ندادند برخورد خوبی داشت.

بابا ما خودمون دنبال کار عمومی نیستیم هم ماها مشکلات شخصیمان اجازه نمیدن که به مشکلات بزرگتری فکر کنیم. اول باید نیازهای شخصی و اولیه برطرف شوند.
دهدشت
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
بادردود فراوان به دیار سرافرازم دهدشت
این حقیر براین باورم که بزرگترین خیانت علیه پیشرفت شهرستان کهگیلویه حضور ۱۶ ساله آقای موحد در مجلس بوده، در اوج دوران سازندگی و بالندگی سکان دار و نماینده این مردم سخت کوش در مجلس که بود؟
متاسفانه برخی برای تامین مقاصد شخصی حاضرند مردم نازنین شهرمان هرچه بیشتر در باتلاق محرومیت فرو روند....
دهدشتی
Iran, Islamic Republic of
باسلام و احترام به همه مردم شریف شهرستان
در پاسخ به این همه هجمه وکامنت هایی که به مطالب مطرح شده در مورد آقای موحد مطرح شده باید بگویم که مطلب گفته شده توسط آقای دانشی در مورد آقای موحد بخوبی نبوده :
دوستان عزیز همانطوری که مستحضرید نصف سالهایی که موحد نماینده بوده باکابینه دولت هم خط نبوده وهماهنگ نبوده و با عنایت به این موضوع ایشان نمیتوانسته یا نمیخواستند که در جهت پیشرفت استان کارهایی انجام دهد ببینید مهریان وبنسنجان یاسوج کی گازدار شده کی خط تلفن دار شده روستاهای اطراف دهدشت کی از این امکانات بهره بردند این اگر حضور موفق موحد ونیروهای کارآمد ایشان در پستهای مدیریتی واجرایی استان نبودند چه دلیل دیگری داشت که اعتبارات به سمت دهدشت جذب بشه ، آیا اگر الان بقول شما شهرستان گچساران در حال پیشرفت است همش بخاطر موفقیت تاجگردون است ،چرا نمیگویید دیگر نمایندگان قدرت نفوذ کمتری دارند ودر نبرد قدرت وسیاست استان ایشان قویتر است وبا اعمال همین نفوذ وقدرت وسیاستش باعث جذب اعتبارات بیشتری به سوی گچساران است اصلاً گچساران با این همه نفت هیچ هم پیشرفته نیست وتاجگردون ونمایندگان قبلی گچساران کار آنچنانی نکردند ، معمولا میگویندچرا مورد چند کارخانه به شهرستان نیاورده اصلاً چند کارخانه دولتی داریم یا مگر وظیفه نماینده است که کارخانه بیاورد یا مگر نماینده سرمایگذار است که این کار رابکند سرمایه گذاران وسرمایه داران استان با مراجعه به نهادها ودستگاههای دولتی باید خواهان احداث کارخانه های تولیدی وصنعتی باشند دراین بین نماینده هم باید به شخص متقاضی جهت اخذ مجوز واعتبارات لازم کمک بنماید چه کسی دنبال مجوز کارخانه رفته که موحد درراستای احداث کارخانه اش کمک نکرده ، همین گچسارانی که همه الان دارند از تاجگردون حرف میزنند ببینید چند نفر از بچهای حوزه شهرستان کهگیلویه در شرکت نفت توسط موحد استخدام شدند ، فولاد اهواز هنوز که هنوزه بیشتر نیروهایش را از طریق آقای موحد استخدام میکنه اون هم بچهای حوزه شهرستان کهگیلویه را ملی حفاری اهواز تحقیق کنید ببینید چندنفر از بچه های حوزه شهرستان استخدام هستند ، سازمان تامین اجتماعی بهبهان وخوزستان ودهدشت وکل استان ببینید چندنفر توسط موحد استخدام شده در عسلویه بیشتر پستهای اجرایی ونظارتی دردست بچه های شهرستان کهگیلویه است افراد با نفوذی که در سطح کشور ودرپستهای کلیدی کشور الان دارند خدمت میکنن همه به واسطه حضور وقدرت سیاسی ونفوذ آقای موحد درکشور می باشد مگر ما چه میخواهیم این همه نیرو بکارگماشته شده کم است .
حرفهای ضدو نقیض نزنید اگر همه کارها وتوسعه هایی که در این شهرستان انجام شده ومیشود بواسطه روند عادی مملکت می باشد پس چرا از نماینده متوقعید آیاانصافاً نفوذ سیاسی وقدرت آقای موحد در احداث جاده پاطاوه دهدشت نقش نداشت ، آیا واقعا مردم شریف وبا اصالت حوزه های دیشموک وچاروسا ودشمن زیاری از اینکه این جاده پرپیچ وخم کوه سیاه قلعه گل که همه ساله باعث استهلاک شدید ماشینها ووسایل نقلیه شان میشد وهزاران هزار تصادف حادث میشد ودر وقت وزمان وقفه زیادی ایجاد میکرد خسته نشده بودند والان هزاران هزار بار شکرگذار نیستند ، آیا نفوذ وقدرت سیاسی بر روند توزیع مزایا واعتارات در یک استان تاثیر گذار نیست آیا واقعاً اگر آقای موحد در آن زمان پیگیر احداث دانشگاه آزاد ودانشگاه پیام نور نبودند روند رشد این دانشگاهها به این سرعت بوده واگر اینها واین کارها نبوده پیگیری نماینده وقت جهت اجرا پس چرا دیگر از نماینده متوقعیم ومنتقد دوستان عزیز همه ما میدانیم که سیاست وقدرت نفوذ سیاسی بر توزیع اعتبارات اثر گذار است اینکه دوستان عزیز فرمودند که موحد بدرد آقای فلانی وفلانی میخورد یعنی چه ؟ هر نماینده ای وشخصیت ساسی در سرتاسر دنیا دارای لیدرهای خاص خودش می باشد که موحد هم از این موضوع استثناء نیست آیا غیراز این است مطرح ترین لیرهای آقای موحد جناب آقای تقوی از سادات رضا توفیق طولیان آقای طوفانی دانشی از سادات روستای کوشک آقای دولت از مردم شریف دشمن زیاری وآقای راد وچند نفر دیگر می باشند که حضور ذهن ندارم تحقیق کنید ببینید کدام یک از افراد کارخانه دارند همه آنها نماینده یک طایفه خاص می باشند که بخاطر نفوذ قابل توجهی که در میان مردم حوزه مرکزی بخصوص طوایف خودشان دارند ودر کارهای اجرایی زیادی تجربه دارند به عنوان لیدر سیاسی ایشان انتخاب شدند دوستان عزیز همین الان استان ما بخصوص شهرستان ما تحصیلکرده های زیادی دارد که به همت همه آنان وتفکرات پویایشان در جهت رهنمودهای رهبر عظیم الشان انقلاب درراستای اقتصاد مقاومتی در دست دست هم نهیم ودر جهت پیشرفت شهرستان تلاش نمائیم .
تقی
Iran, Islamic Republic of
نظریه نویسان این مطلب مشتی ...
Iran, Islamic Republic of
آقای کمایی عزیز... اولین کامنت که نوشته ..تو .و پدرانمان و برادران مان را ....
لطفا کلمه .حذف شود...بسیار زشت، توهین آمیر و بی ادبانه است..هرچند هم کامنت نویس بحق باشد اما چنین کلمه ای در حد سایت شما نیست...
باتشکر
وبلاگ بصیرت در زمستان
Iran, Islamic Republic of
.. مظلومه خخخخخخخخخخخ
غلام
Iran, Islamic Republic of
بزودی اصلاح طلبی بنام مهندس رستاد میاد و خواهیم دید جوانان شهرستانهای این استان جوابی قاطع به این همه بی عدالتی ها در این حوزه خواهند داد.
علی خنجری
Iran, Islamic Republic of
آقای موحد بی نظیر بود بی نظیر هست اما . داشت که تمام رای مردم ر.ده به منافع شخصی خانوادگی خودشان توجه داشتند درهر روستا استخدامی یا هر امتیاز دیگر فقط حق لیدر ها بود رای موحد لیدر هاش نابود کردند
علی خنجری
Iran, Islamic Republic of
یک مسافرت به تهران داشتم که شب به خانه موحد دربهارستان رفتیم نگهبان قبل از اینکه آدرس بخواهیم گفت خونه آقای موحد می خواهید چونکه در خونش بروی همه باز بود مهمان نواز بقیه نماینده ها هم هستند چطور کسی بلد نیست موحد بزرگ بود هست می ماند خدا پشت پناهش
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1