تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۶
کد مطلب : ۱۰۰۰۴۳

تداوم معضل لاینحل منازعات اجتماعی بیانگر چیست؟

۲۲
۰
کبنا ؛قبل از انقلاب تیره‌ها و طوایف مختلف از شش ایل بزرگ بویراحمد- بابوئی – دشمن زیاری-چرامی- بهمئی و طیبی هر کدام در محدودۀ جغرافیایی خود بصورت عشایر ثابت و سیار معیشت می‌گذرانیدند. تا قبل از سال ۱۳۴۲ و اجرای قانون اصلاحات ارضی نظام ارباب رعیتی حاکم بود. خوانین – کدخدایان و ریش سفیدان به ترتیب حاکمیت ایل- تیره و طایفه را به عهده داشتند. اگر در تیره یا طایفه ای شرارت می‌شد دفع شر بعهده کدخدایان و ریش سفیدان و در تعاملات ایلی به عهده خان بود فرماندهان نظامی منطقه با توجه به حفظ سیاست حکومت مرکزی با حکام ایلی در تعامل یا تقابل بودند.
پس از اجرای قانون اصلاحات ارضی حکومت ملوک الطوایفی و ارباب رعیتی تا حد زیادی ضعیف شد. یعنی رعیت، مالک اراضی تحت تصرف خود گردید و دیگر منال یا مالیاتی پرداخت نمی کرد. از این تاریخ قدرت خان زایل و حاکمیت او منقرض گردید و دولت مرکزی با ایجاد مراکز شهری برای ایل و تعیین فرماندار و بخشدار حضور و نظارت خود را گسترش داد ولی برای جلوگیری از هرج و مرج اجتماعی کدخدایان و ریش سفیدان را قدرت دوباره بخشید تا در مقابل امورات تیره و طایفه خود مسئول و پاسخگو باشند و لذا اگر در طایفه ای فردی شرور و یاغی پیدا می شد. در مرحلۀ اول کدخدایان و ریش سفیدان مأمور به تأدیب یا دستگیری او بودند و در صورت نیاز مأموران دولت دخالت می کردند.
علاوه بر این پیگیری عمران و آبادی روستاها و ارتباط با مأمورین و مسئولین دولتی نیز به عهده آنها بود و مردم روستا غالباً از دستورات آنها پیروی می کردند. و برای هر اقدام مهمی که به طایفه مربوط می شد با او مشورت و هماهنگی می‌کردند.
چه بسیار منازعات انفرادی یا جمعی منجر به جرح و قتل که بصورت کدخدا منشی فیصله می‌یافت البته نمی‌خواهم بگویم عدالت در همه حال رعایت می‌شد ولی به این شیوه از وسعت نزاع و گسترش فتنه پیشگیری و امنیت برقرار می‌شد. گاهی یک طایفه حاضر می‌شدند ضرر و زیان ناشی از یک حادثه را جبران کنند تا صلح و دوستی برقرار شود. می‌خواهم بگویم که ایلات کهگیلویه و بویراحمد خرده فرهنگ‌های غنی از عواطف و انسان دوستی و همیاری داشتند که به مرور زمان به دست فراموشی سپرده شده و می‌رود که در یادها چیزی از آنها باقی نماند.
اما پس از انقلاب به خصوص در سالهای اول شاهد بودیم که نظام اجتماعی عشایر ساکن و سیار دستخوش تحولات بنیادی شد کدخدایان و ریش سفیدان هتک حرمت و منزوی شدند، برداشت غلط از آزادی، نوعی لجام کسیختگی و هرج و مرج را در جوامع ایلی ایجاد کرد. فرهنگ خوب کدخدا منشی در محاق فرو رفت، درگیریها و منازعات ایلی و طایفه ای زنجیروار تکثیر و گسترش پیدا کردند و طرفین مناقشه خواسته و می خواهند خون را با خون بشویند، این رویۀ بدوی و وحشیانه هنوز هم با کمال هزاران تأسف ادامه دارد- قتل های جسورانه و آشکار در ملاء عام و پیامد آن جنگ و گریزهای پراکنده عدم آرامش و امنیت برای جمعیت شهری و روستایی را به همراه داشته است.
در روزگاری که معتمدین و معمرین در تعاملات اجتماعی جایگاهی ندارند و پرونده های قضائی در پیچ و خم محاکم قضائی و اطالۀ دادرسی گیر کرده اند.
در دهه‌های آغازین انقلاب متأسفانه بعضی از افراد نیروهای انتظامی در هر منطقه به دلیل وابستگی ایلی به یکی از طرفین بجای آب بنزین می شدند بر آتش. بعضاً با تکمیل پرونده‌های خلاف واقع و مخدوش روند دادرسی را نیز منحرف می ساختند. البته گذر زمان و آشنایی بیشتر مأمورین با مقررات باعث گردیده که امروز کمتر شاهد چنین انحرافاتی باشیم. اغلب نیروهای انتظامی متعهد و مسئول و خدوم برای نظام و مردمند و در پاره ای موارد نیز در راه ایجاد امنیت صدمات جسمی فراوانی دیده اند. ولی هیچگاه از اعمال نفوذ و تطمیع افراد ضعیف النفس چه در مراحل تحقیق و تشکیل پرونده و چه در مراحل رسیدگی نمی شود غافل شد.
از مهمترین دلایل درگیری‌های قومی مهاجرت بی رویه اقوام مختلف از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد به روستاهای اطراف مرکز استان است. یادم می آید در اوایل دهۀ هفتاد در جلسه ای که در اداره کل آموزش و پرورش استان در حضور نماینده محترم وقت مردم بویراحمد و دنا در مجلس آقای سید مسعود حسینی داشتیم، یکی از شرکت کنندگان به نماینده پیشنهاد نمود که سری به اطراف شهر بخصوص روستاهای مهریان- مادوان و بلهزار بزنید. در آنجا اکثر سوله ها و سالن‌هایی که به منظور طرحهای مختلف تولیدی ایجاد شده اند به اتاقک های کوچکی تبدیل شده که خانواده های مهاجر در آنها ساکنند. نتیجه اینگونه زندگی در این اتاقک ها فردا معضلات و مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی بدنبال خواهد داشت. امروزه هم اعتقاد عموم بر این است که دولت‌های گذشته نتوانستند با ایجاد زیر بناهای ارتباطی – آموزشی- بهداشتی- فرهنگی- اقتصادی انگیزه های لازم را برای زندگی و تولید در روستاها ایجاد کنند. برعکس با قائل شدن امتیازاتی در شهرها از جمله قانون اراضی شهری در سالهای آغازین پس از انقلاب و مسکن مهر در سالهای اخیر و رونق مشاغل کاذب در گوشه و کنار شهر انگیزه هجوم و مهاجرت به شهرها بیشتر و بیشتر شد و این مهاجرت ها به دلیل عدم توجه مجلس و دولت در گذشته و حال به بهبود اوضاع روستاها، ادامه خواهد یافت. حاکمیت فرهنگ طایفه ای از یک طرف و عدم مراجع صلاحیت دار امور طایفه یا افراد معتمد محلی باعث شده که درگیریها و منازعات قومی در شهر یاسوج طی سالهای اخیر روندی روز افزون پیدا کند. در گذشته هم مطالب متعددی در این خصوص در جراید محلی به چاپ رسیده و دلسوزان هشدارهای لازم را داده اند ولی گوش شنوا نبوده و نیست. زمانی که جمعیتی از طایفه ای مهاجر، روستائی را در استان به آتش کشیدند و پس از آن در قراء مختلف هجوم افرادی مهاجم و ناشناس برای مردم بومی که در طرفه العینی با استفاده از وسایل جدید ارتباطی از جمله موبایل، با وسایل نقلیه و موتور سیکلت حاضر می شوند و اغلب با رعایت استتار عملیات خرابکارانه خود را انجام و متفرق می شوند. و اکنون موردی مشابه در یکی از روستاهای اطراف رخ داد که در غیاب مردان روستا که در پیشواز زائر خانۀ خدا برای شام مهمان بودند، عده ای افراد شرور شبانه با وسایل نقلیه مختلف مسلحانه وارد روستا شده و حریم زندگی مردم را مورد تعرض و تعدی قرار داده و ضمن ایجاد رعب و وحشت عمومی برای زنان و کودکان خساراتی به بار می آورند در اثر تیراندازی و استفاده از چوب و سنگ تعدادی هم مجروح می شوند. پیامد آن در روز دوشنبه مورخه ۲۴ /۱ /۹۴ صبح زود یکی از اهالی آن روستا هنگام ورود به اداره مورد تهاجم گروهی هشت تا ده نفره قرار می گیرد که نقاط متعدد از بدن وی در اثر ضربات پی در پی چاقو مجروح و منجر به بستری شدن در بیمارستان و عمل جراحی می شود.
مردم ما شاهدند که اینگونه معضلات سالهای سال است که زنجیروار ادامه دارد و یکی از دیگری خشن تر و جسورانه تر است سؤالی که امروز در ذهن مردم مطرح است این است، چرا اینگونه رفتارهای غیر اخلاقی پایان نمی پذیرد مشکل کجاست و چه باید کرد. آیا نمایندگان محترم مجلس و مسئولین اجرایی استان کهگیلویه و بویراحمد در طول این سالیان برای ایجاد رغبت و انگیزه مردم در روستاها و جلوگیری از مهاجرت بی رویه طرح های کوتاه مدت و دراز مدت در دستور کار داشته اند یا خیر؟
آیا اداره محترم اطلاعات استان کهگیلویه و بویراحمد به اینگونه معضلات اجتماعی هم توجه دارد یا خیر؟
آیا شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد جلسات متعدد کارشناسی با حضور معتمدین و شاخصین طوایف و مناطق و کارشناسان ذیربط داشته اند یا خیر؟ آیا نیروی محترم انتظامی قاطعیت لازم در شناسایی و برخورد بیطرفانه با متجاوزین دارند یا خیر؟ مثلاً در همین حادثه اخیر با توجه به شواهد و دلایل قاطعی که در اختیار دارند، تاکنون چند نفر را شناسایی و دستگیر کرده اند.
آیا قوۀ قضائیه بصورت فوق العاده به اینگونه معضلات دور از اعمال نفوذ و با بی طرفی کامل حسب قوانین و بخشنامه های قوی و مؤثری که در خصوص بکارگیری سلاح سرد و گرم و ایجاد رعب و وحشت عمومی موجود است قاطعانه برخورد می کنند یا نه. اینجانب بعنوان یک شهروند که با تاریخ و فرهنگ منطقه آشنایی دارم هشدار می دهم که اگر نیروی انتظامی و قوۀ قضائیه قاطعیت لازم را که قانون به آنها داده در برخورد با اینگونه حوادث بکار نگیرند باید منتظر حوادث بسی ناگوارتر باشیم. حرف امروز گواه فرداست.
 
بــا احتـرام
شـاهد
نام شما

آدرس ايميل شما

مهدی ایزدیار
Iran, Islamic Republic of
باسلام.
زهی خیال باطل.
بخشی از اختلافات بین طالیفه ای و ایلی به کردار و موش دوانی خود نمایندگان مجلس از ابتدا تا کنون بر می گردد.
سایر نهادهای دولتی هم تا زمانی که پول کلانی از اینگونه درگیریها به جیب دولت روانه می شود مرحمی بر این زخم نخواهند بود اگر نمکی بر آن نیاشند.
ندای عدالت
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه از ..دستگاههای قضایی و انتظامی است که چنین اتفاقاتی می افتد. جایی که ضارب طلبکار می شود و مضروب بدهکار. .د و آسیب دیده بعلت عدم اجرای عدالت .!!!! آخر خدایی هم هست.
وبلاگ بصیرت در زمستان
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جالبی بود
نشرعدالت
Iran, Islamic Republic of
از قوه قضائیه انتظار میرود با برخورد قاطع با افراد شرور که به صورت دسته جمعی به منازل افراد حمله میکنند به صورت قاطع و فوق العاده برخورد شود چرا که ما سالهای گذشته هم شاهد چنین صحنه هایی بوده ایم و اگر قوه قضائیه برخورد جدی میکرد و در این زمینه به مردم اظلاع رسانی مینمود میتوانست جنبه بازدارنده داشته باشد چرا که در این زمینه قوانین بسیار خوبی داریم که انتظار میرود به دور از اعمال نفوذ و با قاطعیت کامل اجرا شود.
مرادی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه برخورد نرم و همراه با سفارشات دستگاههای اجرایی در این خصوص باعث شده تعدادی افراد شرور و اراذل روز به روز وضعیت بدتری را ایجاد کرده و با اسم طوایف و قبایل خویش نه تنها باعث بد نامی خویش و ایل بلکه اسم و وجهه بدی از استان در کل کشور بازتاب کرده است البته در این خصوص متاسفانه در بعضی از قبایل بزرگان نیز بسیار ضعیف عمل میکنتد و هیچ تسلطی بر افراد حتی خانواده نیز ندارند. جای سوال است چرا استانی با این همه خصوصیات والای انسانی بخاطر کم کاری و بی لیاقتی بعضیا این چنین از لحاظ فرهنگی در کسور باید ضعیع جلوه داده سوند??
مرادیان
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه برخورد نرم و همراه با سفارشات دستگاههای اجرایی در این خصوص باعث شده تعدادی افراد شرور و اراذل روز به روز وضعیت بدتری را ایجاد کرده و با اسم طوایف و قبایل خویش نه تنها باعث بد نامی خویش و ایل بلکه اسم و وجهه بدی از استان در کل کشور بازتاب کرده است البته در این خصوص متاسفانه در بعضی از قبایل بزرگان نیز بسیار ضعیف عمل میکنتد و هیچ تسلطی بر افراد حتی خانواده نیز ندارند. جای سوال است چرا استانی با این همه خصوصیات والای انسانی بخاطر کم کاری و بی لیاقتی بعضیا این چنین از لحاظ فرهنگی در کسور باید ضعیع جلوه داده سوند??
روشن
Asia/Pacific Region
باتشکرازمتن زیبا..متاسفانه نا امنی وعدم امنیت درجای جای استان روبه افزایش است وبنده که درشهرگچساران هستم وسالها درشهری همچون اصفهان بودم تفاوت را کاملا احساس میکنم..
سجاد
Iran, Islamic Republic of
مسئولان امنیتی اینگونه خرابکاریها را میشه جرم تروریستی نامید تروریست فقط بمب گذاری نیست
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
مهاجرین باید رعابت اخلاق کنن و بدونن شرارت کار انسان نیست و کار حیوان وافها براشون متاسفم
مرتضی
United States
بسیار زیبا و مختصر به ریشه مشکلات اشاره شد, اما فقر اقتصادی که در این لایه های پنهان فقر نمود بیشتری دارد باعث بروز معضلات اخیر در اقصی نقاط کشور بالاخص استان ما شده است. مادامی که به برنامه های مدون و درازمدت برای ممانعت از مهاجرت به شهرها در دستور جدی دولت قرار نگیرد, آش همین است و کاسه همین!
با پوزش از اظهار نظرهای دوستان که هریک خود به گوشه ای اشاره دارند.
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
عوامل اینگونه شرارتها برای همه شهروندان و ارگانهای اطلاعاتی امنیتی انتظامی و سیاسی و قضایی کاملا مشخص وشناخته شده است اما متأسفانه اراده لازم برای برخورد قاطع و ریشه کنی این معضل بزرگ اجتماعی وجود ندارد
گچساران ومردم
Iran, Islamic Republic of
برادر نویسنده یاد از ظلم معنا نداردما از پدرانمان تجاوز به حریم رعایا رادر آن زمان ارباب ورعیتی بسیار شنیده ایم خدارا شاکریم که در روزگار امن وباسر بلندی خود وخانواههایمان بسر می بریم الحمدالله هم آزادی وهم قانون وهم امرار معاش وجود دارد اگر ان زمان بود جوانهایمان باید کارشان نوکری همین بچه کدخداهها بود وجرئت هیچ اضهار نظری ندداشتیم برادر نویسنده یاخودت بچه خان وکدخدای یا پدرت مباش خان بوده است
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
سابقه افراد شرور مشخص است کافی است که قوه قضاییه با شدت با آنها برخورد کند و سران آنها را تبعید و از استان خاج نماید تا درس عبرتی برای دیگران شود
همشهری
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه دادگستری استان و نیروی انتظامی با اینها که اکثر ارازل و اوباش و زورگیران شهری هم هستند بسیار مدارا می کند و البته خیلی از مسئولین و نیروهای نظامی و انتظامی ب... و صد البته که با اینها او نطور که باید برخورد نمی شود. تمام جرائم قصاص در قانون و شرع برایش تعریف شده اگر یکبار انگشت دست دزدی قطع شود دزدی متوقف یا کم خواهد شد و.... متاسفانه دادستان استان ... باید اقتدار بیشتری بخرج دهد ما که به خیابان میرویم خدا خدا می کنیم که شری گریبانگیرمان نشود چون در صورت برخورد با کار اینها بدلیل دفاع از خود و ناموس خود یا باید بکشی یا کشته شوی . پس عاجزانه تقاضای اشد مجازات برای این ارازل و اوباش که باندهای خیابانی هم تشکیل داده اند را داریم
سید
Iran, Islamic Republic of
با سلام. ضمن احترام به نظرات دوستان.تازمانی که بعد از چنین اتفاقات وحشتناک و زننده ای که آرامش جامعه رو به هم میریزن و امنیت رو زیر سوال میبرند و بعد از شکایت ومراحل قانونی ، خود خانواده ها و طوایف به همدیگر رضایت میدهند و مثل اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده از کنار چنین جنایات مرگباری میگذرند و نام این کار را کدخدامنشی میگذارند و هیچ عامل بازدارنده و ترسی وجود ندارد، کاری از مراجع انتظامی و قضایی ساخته نیست و عملکرد خودمان، تلاش آنها و سایر قوانین را زیر سوال میبرد و زمینه تکرار چنین مسائلی را فراهم میکنیم.
ياسوجي
Iran, Islamic Republic of
راستی این طایفه شرورکیاهستندکه ماهااحتیاط کنیم
ايل
Iran, Islamic Republic of
میشه بگی کدوم طایفه بودند
سجاد
Iran, Islamic Republic of
اینا اگه مشکلات اقتصادی داشتن تو خونه هاشون انواع سلاح وجود داره چطوری میارن از جواز دار تا قاچاق
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
افراد شرور معمولا بیکار ، متخلف و یا کسانی هستند که دستشان جایی بند نیست و در سایه همین نا امنی ارتزاق می کنند ،چیزی برای از دست دادن ندارند و برای جامعه ای که می خواهد سالم زندگی کند آفت است ، داشتن پشتوانه های قضایی و یا انتظامی هم افزون بر علت می شود . در هر جای دنیا چنین رفتارهایی مستوجب تنبیه و برخورد است. نمونه مشخص چند سال قبل فردی از طایفه مشخص در وسط شهر یاسوج لخت مادر زاد شده و مزاحم نوامیس همین مردم شد پیگیری کنید چه برخوردی شد . ببینید در بی قانون ترین جای جهان چه برخوردی می شد...
سلیم
Iran, Islamic Republic of
برادرمحترم اقاسیدوقتی دراین ماجراوماجراهای ثمشابه باظالم ومظلوم یکسان برخورد می شو د مثلادرواقعه موردبحث دوازده نفر ازمهاجمین پنج دستگاه خودرو توسط اهالی روستا دستگیروضبط تحویل نیروی انتظامی گردید فر دای ان روز بجزدونفرازطرفین همه مهاجمین ازادشدند درنتبجه حادثه دوم یعنی ترور کارمند دولت جلودرب اداره بوجود امد وهنوزبه این جرم کسی دستگیر نشده است به نظر شما برای جلوگیری از گسترش بیشتر فاجعه چه راهی می ماند جز اینکه باواسطه عده ای مظلوم ازحق خود بگذرد.
شهروند امنیت خواه
Iran, Islamic Republic of
متعجبم که همه ناهنجاریهارا گردن مسائل اقتصادی میاندازیم چرا گردن عدم تربیت صحیح وخود قلدر بینی وعدم پذیرش قانون دربین این گونه افراد نمی اندازیم مشکلات اقتصادی را که همه طوایف دارند ولی چنین برخوردهائی در چند سال اخیر فقط توسط یکی از طوایف(آنهم یک تش خاص از این طایفه نه همه طایفه) صورت میگیرد وهر بار که چنین حرکتی از سوی این گروه صورت میگیردافکار عمومی را درگیر وباعث تشویش اذهان عمومی شده و جو رعب و وحشت ایجاد میشود لذا باید با برخورد مناسب دستگاه قضائی و انتظامی وفعال شدن ارگانهای پیشگیری شاهد چنین درگیریهائی نباشیم انشاله که با داشتن شهری آرام وامن در خور پایتخت طبیعت شاهد سرمایه گذاری و توسعه صنعت جهانگردی شهری عاری از نا امنی وبیکاری باشیم انشالله
عدالتخواه
Iran, Islamic Republic of
از دوستی که خود ساکن روستای مورد حمله قرار گرفته اس شنیدم که میگفت در شب حادثه (ساعت ۱۲شب) چون اهالی روستا اهل دعوا نبودن اضطراب استرس کل ساکنان از پیر تا جوان را فرا گرفته بود وبیهدف وسراسیمه از جاده وسط روستا بالا و پائین میرفتن واشرار هم با شلیک وسنگ پرانی آرامش را بیشتر بره میزدن جالبتر اینکه مامورین هم ...........
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1