تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۱۰۰۰۳۲

برگزاری همایش سیادت در کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
کبنا ؛syadat
امروز و با حضور آیت‌الله سید علی‌اصغر حسینی امام جمعه یاسوج، سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و به همت اداره‌کل ثبت‌احوال و همچنین اداره‌کل اوقاف و امور خیریه نخستین همایش استانی سیادت برگزار شد.
در این همایش که برخی دیگر از مسئولان استانی و کارشناسان حضور داشتند ۷ مقاله به دبیرخانه این همایش ارائه شده بود که پس از بررسی و انتخاب به چهار مقاله برتر همایش لوح تقدیر و هدایایی اهدا شد.
در این همایش استانی سخنرانان پیرامون ابعاد مختلف سیادت از جمله تعداد و پراکندگی آن‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد سادات در سراسر کشور و این استان و نسبت تعداد سادات کهگیلویه و بویراحمد به کل سادات کشور و چگونگی ورود آن‌ها و ازدیاد سادات در استان اظهار نظر کردند.
نکته قابل توجه این همایش عدم دعوت از خبرنگاران در این همایش بود که خبرنگاران نه از کانال روابط عمومی این دو دستگاه بلکه از طریق اطلاع‌رسانی برخی مدعوین حاضر در همایش نسبت به برگزاری آن اطلاع پیدا کردند.
جمعیت سادات کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ هزار نفر است
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمار ارائه شده ۶۷ هزار نفری سادات این استان گفت: تعداد سادات کهگیلویه و بویراحمد ۲۰۰ هزار نفر است.
سید موسی خادمی امروز و در حاشیه برگزاری همایش سادات استان کهگیلویه و بویراحمد که به همت ادارات کل ثبت احوال و اوقاف و امور خیریه برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی که صبغه فرهنگی دارند در استان بسیار لازم و ضروری است.
وی گفت: ثبت احوال در کل وظایف سنگینی بر عهده دارد و با ارائه آمار صحیح می‌تواند به مسئولان در زمینه برنامه‌ریزی کمک زیادی کند.
این مسئول گفت: همایش استانی سادات هم در این راستا برگزار شده که باید آمار آن مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمار ارائه شده در خصوص تعداد سادات استان در همایش امروز گفت: آمارهای رسمی این تعداد ۶۷ هزار نفر را نشان می دهد در حالی که آمار غیر رسمی می‌گوید  تعداد سادات این استان چیزی در حدود ۲۰۰ هزار نفر است.
خادمی گفت: از هم استانی‌هایی که سادات هستند و تاکنون برای اضافه کردن واژه سید و سیده در شناسنامه و کارت ملی خود اقدام نکرده‌اند می‌خواهیم که با راهکارهایی که ثبت احوال تعیین کرده اقدام به این کار کنند.
استاندار تصریح کرد: وجود کلمه سید و سادات در هر منطقه می‌تواند توسعه، وفاق و همبستگی بیشتر را ایجاد کند لذا از کسانی که تاکنون اقدام به این کار نکرده‌اند می‌خواهیم برای پیوند و انسجام بیشتر در استان نسبت به درج این واژه برای نام خود اقدام کنند.
ثبت تنها ۳۰ درصد آمار سادات کهگیلویه و بویراحمد توسط ثبت احوال
مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از ثبت تنها ۳۰ درصد آمار سادات استان توسط ثبت احوال خبر داد.
حجت‌الاسلام سید نورالله جنتی‌پور امروز در نخستین همایش استانی سادات کهگیلویه و بویراحمد که با همکاری اوقاف و ثبت احوال استان و با حضور مسئولان ارشد استانی برگزار شد با اشاره به نحوه ورود سادات به استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: غالبا پس از ولایتعهدی امام رضا(ع) امام‌زادگان از راه‌ها و مسیرهای مختلف وارد کشور ایران شدند.
وی ادامه داد: تعداد بسیاری از اما‌م‌زادگانی که در فارس و کهگیلویه و بویراحمد حضور داشتند سپهسالار آن‌ها حضرت احمد‌ابن موسی شاهچراغ(ع) بود، چراکه در گذشته این دو استان جز یک قلمرو محسوب می‌شدند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان  کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: تعدادی دیگر از اما‌مزادگان از طریق بصره وارد ایران شدند که این‌ها خود دو شعبه شده و عده‌ای از طریق ایذه امروزی به نقاط دیگر کشور رفتند و برخی دیگر مسیر رامهرمز و ارجان یا بهبهان امروزی را در پیش گرفتند و از طریق بهمئی وارد استان ما شدند.
جنتی‌پور به نقش سادات در کشور از قرن‌ها پیش برای ایجاد عمران و آبادانی و مهم‌تر از همه چیز ایجاد مصالحه و کمک به آرامش و امنیت اشاره کرد و گفت: مردم هم از گذشته از بسیاری حقوق خود می‌گذشتند و آن را به سادات می‌دادند.
این مسئول به تعداد سادات استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره‌ای کرد و گفت: تعداد واقعی سادات چیزی نیست که اکنون در ثبت احوال و در شناسنامه‌ها وجود دارد بلکه تعداد بسیاری از مردم استان از سلسله سادات هستند اما در شناسنامه‌های خود از واژه سید و سیده استفاده نکرده‌اند.
وی گفت: شاید بتوان گفت که تنها ۳۰ درصد از سادات استان ما یعنی یک سوم آن‌ها در شناسنامه‌های خود از این واژه‌ها به کار برده‌اند و بسیاری از مردم که سادات هستند چنین اقدامی نکرده‌اند.
مازندران و کهگیلویه و بویراحمد پذیرای قدوم بیشترین امام‌زادگان بوده‌اند
امام جمعه یاسوج گفت: مازندران و کهگیلویه و بویراحمد افتخار دارند که در طول تاریخ پذیرای قدوم بیشترین امام‌زادگان در خاک خود بوده‌اند.
آیت‌الله سید علی‌اصغر حسینی امروز در اولین همایش استانی سیادت که به همت ادارات کل ثبت احوال و اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد با بیان احادیثی در خصوص شخصیت بزرگ بی‌بی دو عالم حضرت صدیقه طاهره(س) اظهار کرد: برخی افراد منحرف مانند عاص ابن وائل که پدر عمروعاص بودند آن حضرت را ابتر نام نهادند.
امام جمعه یاسوج گفت: بعد از این اظهارات انحرافی بود که خداوند سوره مبارکه کوثر را فرستاد و در آن به کوثر اشاره شده که مفسران در این خصوص تفسیرهایی دارند از جمله این که کوثر را حضرت فاطمه (س) نام نهاده‌اند.
حسینی در ادامه گفت: اکنون پس از گذشت قرن‌ها بر همه مشخص شده که ابتر کسانی بودند که این نام را بر پیامبر نهادند چرا که در حال حاضر در کل دنیا ۳۰ میلیون سادات وجود دارد که از نسل پیامبر هستند اما کسی نمی‌گوید که من از نسل عاص ابن وائل هستم.
امام جمعه شهر یاسوج به حدیث کسا اشاره کرد و گفت: در این حدیث و احادیث دیگر می‌خوانیم و می‌آموزیم که خداوند عالم را به خاطر حضرت زهرا خلق کرد و بنابراین سادات همواره مورد تکریم هستند.
وی به جایگاه ایرانیان در نزد سادات نیز اشاره‌ای کرد و گفت: سادات از امام حسین (ع) به بعد همه خواهرزاده‌های ایرانیان هستند چرا که حضرت شهربانو ایرانی بود.
امام جمعه یاسوج از بزرگان سادات که در طول تاریخ نقش بزرگی در بیداری اسلامی داشته‌اند یادی کرد و گفت: مردان بزرگی چوت آیات مدرس و کاشانی و بروجردی و خوانساری و گلپایگانی و سایر مراجع و علما از این دست افراد بوده‌اند.
وی اما از حضرت اما خمینی(ره) به عنوان شخصیتی بزرگ از سادات نام برد که توانست در قرن حاضر تحولی در دنیا ایجاد کند و وی را نمونه بارزی از سادات فاطمی دانست.
آیت‌الله حسینی به کهگیلویه و بویراحمد و جایگاهی که سادات همواره در این استان داشته‌اند اشاره و با بیان این که این استان پس از مازندران بیشترین تعداد امام‌زادگان را در خود دیده است، تصریح کرد: باید از این فرصت بزرگ استفاده کرده و استان را بیشتر از پیش در این مبحث به کشور معرفی کنیم که یکی از راه‌های آن برگزاری همین همایش سادات است.
کهگیلویه و بویراحمد محل اقامت ۶۷ هزار نفر از سادات کشور
مدیرکل ثبت‌احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: در این استان تعداد ۶۷ هزار نفر از سادات زندگی می‌کنند که ۹٫۸ درصد از جمعیت استان را تشکیل می‌دهند.
امروز همایش استانی سادات در محل سالن همایش‌های اداره‌کل بهزیستی استان کهگیلویه و بویراحمد با همکاری ثبت‌احوال و اوقاف و امور خیریه این استان برگزار شد.
در این همایش محمدعلی تقوی مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان ۵ خدمت بزرگ که اکنون ثبت‌احوال در سراسر کشور و در این استان به مردم ارائه می‌دهد، اظهار کرد: یکی از این ۵ خدمت ارائه کد ملی به هموطنان است.
وی عنوان کرد: صدور شناسنامه مکانیزه که جلوی جعل را می‌گیرد یکی دیگر از خدماتی است که تاکنون در استان به تعدادی از مردم چنین خدمت ارائه شده است.
تقوی از آرشیو الکترونیکی اسناد به عنوان سومین خدمت ثبت‌احوال به مردم کشور و استان خبر داد و گفت: چهارمین خدمت ما صدور کارت هوشمند ملی است و پنجمین خدمت هم مربوط به راه‌اندازی شبکه استعلام هویتی است که با این کار دیگر نیازی به فتوکپی شناسنامه و کارت ملی در کارها نیست.
مدیرکل ثبت‌احوال استان کهگیلویه و بویراحمد به کارهای فرهنگی که ثبت‌احوال در دستور کار قرار داده، اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش‌هایی تحت عنوان همایش مهندسی نام، همایش جمعیت و همایش سیادت از کارهایی است که ثبت‌احوال در دستور کار برنامه‌های فرهنگی خود قرار داده است.
این مسئول متذکر شد: افتخار ثبت‌احوال این است که اولین سندی که در کشور رقم خورد با نام مبارک فاطمه و برای دختری به نام فاطمه ایرانی بوده است.
وی در ادامه اظهارات خود با بیان اینکه بسیاری از سادات کشور هنوز پیشوند سیادت برای نام آن‌ها در شناسنامه قید نشده است، اظهار کرد: ثبت‌احوال برای این کار تأیید سیادت افراد توسط مراجع و علما و همچنین رجوع به شوراهای حل اختلاف و دادگاه صالحه را از راه‌های پیگیری این موضوع قرار داده است.
تقوی گفت: در حال حاضر از تعداد ۷۸ میلیون نفر جمعیت کشور سه میلیون و ۶۰۸ هزار نفر آن‌ها پیشوند سید و سیده را دارند که از این میان بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر مرد و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها زن هستند.
وی به تعداد سادات استان کهگیلویه و بویراحمد هم اشاره کرد و گفت: در کل استان کهگیلویه و بویراحمد ۶۷ هزار و ۲۱۹ نفر سادات داریم که از این میان ۲۸ هزار و ۸۳۸ نفر زن و ۳۸ هزار و ۳۸۱ نفر مرد هستند.
مدیرکل ثبت‌احوال استان گفت: با این تفاسیر باید گفت که ۹٫۸ درصد از مردم این استان را سادات تشکیل می‌دهند که بعد از مازندران به نسبت وسعت و جمعیت دومین استانی هستیم که سادات در آن زندگی می‌کنند.
این مسئول در پایان توضیح داد: مازندران اکنون ۱۰٫۴ درصد مردم آن سادات هستند و پس از استان‌های مازندران و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب استان‌های یزد و گیلان و سمنان در رده‌های بعدی قرار دارند.
برپایه این گزارش، سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش به دلیل داشتن عنوان سیادت به طور ویژه مورد تجلیل قرار گرفت.
از هفت نفر که عناوین اول تا چهارم بخش مقاله این همایش را کسب کرده بودند با اهدای لوح سپاس و جوایز ارزنده تجلیل شد.
محمد حاتمی کیا اول شد، یوسف و امین حق ستان به طور مشترک عنوان دوم را کسب کردند، هدایت نادریان، نجمه پورمظفر و محمدعلی مومنی ها به طور مشترک رتبه سوم را بدست آوردند و پریزاد نفیسی مقدم نیز چهارم شد.
در این همایش برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی از قبیل مداحی و مولودی خوانی به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و هفته زن اجرا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
لازم وضروری؟؟؟؟این امار چه کمکی به برنامه ریزان میکند؟؟؟؟؟؟؟؟جواب بدهید لطفا کلام خداوند سبحان است که بهترین شما باتقواترین شماست
Iran, Islamic Republic of
ای کاش نامی از بی بی حکیمه برده می شد چون تنها فرزند بلا فصل امامه که در استان هستند
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1